1 356 738 läst ·
15 273 svar
1357k läst
15,3k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 470 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 470 inlägg
Min stackars Hampus har varit rädd för fyrverkerier ikväll!
Tidigare i kväll sov han i sängen och när jag tittade in där så var sängen tom.. jag hittade honom bakom ett lågt skåp, och han ville inte komma fram. Då vid 8-9 så smällde grannarna
Senare så satt han vid dörren, jag öppnade och just då small det till dovt längre bort ifrån. Han vände in och sen dess har han suttit och tryckt på olika ställen. Han vill inte vara i knäet heller...
Nu har det varit lugnt ett tag, så han har krupit ihop på soffan och sover. Och när jag skriver nu så smäller det igen...
De brukar smälla ett par ggr under kvällen och sen kommer finalen vid 12-slaget
Jag upplevde inte förra året att han var rädd, han ville ut då halv 12
Stackars Hamp! 😢 🐈⬛
Tidigare i kväll sov han i sängen och när jag tittade in där så var sängen tom.. jag hittade honom bakom ett lågt skåp, och han ville inte komma fram. Då vid 8-9 så smällde grannarna
Senare så satt han vid dörren, jag öppnade och just då small det till dovt längre bort ifrån. Han vände in och sen dess har han suttit och tryckt på olika ställen. Han vill inte vara i knäet heller...
Nu har det varit lugnt ett tag, så han har krupit ihop på soffan och sover. Och när jag skriver nu så smäller det igen...
Stackars Hamp! 😢 🐈⬛
Det kanske har smällt när han varit ute och känts otrevligt. Det är nog ändå bra att han är inne när det smäller. Det är nog lite tryggare i alla fall.K Kakelugnen566 skrev:Min stackars Hampus har varit rädd för fyrverkerier ikväll!
Stackars Hamp! 😢 🐈⬛
Stackarn. ❤️
Någon som har tips på en bra och tyst vattenfontän?
Igår uppvisade Katten alla tecken på urinsten/uvi och vi förberedde oss på ännu ett akutbesök på djursjukhuset under jourtaxa men det verkar ha rättat till sig av sig själv. Han har kissat ordentligt och druckit rejält.
Men det är svårt att få honom att dricka när vi är på landet och det är kallt. När det är sommar är det inget problem men vintertid är det svårt för han vill helst dricka ur byttor eller vattenkannor ute.
Vi hade en fontän men jag tror att han tyckte att den lät för mycket. Dessutom klantade vi till oss så den frös sönder... Så jag kan inte kolla igen . Tänkte köpa en ny men tycker att det är svårt att välja.
Igår uppvisade Katten alla tecken på urinsten/uvi och vi förberedde oss på ännu ett akutbesök på djursjukhuset under jourtaxa men det verkar ha rättat till sig av sig själv. Han har kissat ordentligt och druckit rejält.
Men det är svårt att få honom att dricka när vi är på landet och det är kallt. När det är sommar är det inget problem men vintertid är det svårt för han vill helst dricka ur byttor eller vattenkannor ute.
Vi hade en fontän men jag tror att han tyckte att den lät för mycket. Dessutom klantade vi till oss så den frös sönder... Så jag kan inte kolla igen . Tänkte köpa en ny men tycker att det är svårt att välja.
Testat med kanna eller byttor på flera ställen inomhus?Jiji skrev:
Vi har vatten på två ställen och Maui gillar även grötkastrullen och när det spolas i nån kran.. 😻😂😇
Vi har maten i köket och vattnet på toa. Det påstods någonstans att många/några/vissa katter föredrog att ha vattnet på annan plats än maten och det fungerar bra för oss. Sen dricks det nog inga jättemängder men så länge det pinkas rejält antar jag att allt är OK.FredrikR skrev:
Hu, vi har kannor, byttor, glas, koppar, över hela huset. Även byttor i lådor, brukar funka hyfsat men inte nu. Hemma är det inte så stort problem för där kan han dricka ur akvarier och duschen men på landet har vi varken akvarium eller dusch.FredrikR skrev:
Den varma årstiden dricker han gärna utomhus när vi är på landet. Ur byttor eller vattenkanna men nu är det minusgrader. Det gör också att vattnet vi har i kranen (egen brunn) är iskallt och det gillar han inte. Han tycker inte heller att det är ok med lite varmt vatten inblandat. Jag gissar att varmvattnenberedaren ger lite smak.
Vi tror att lite av det här har att göra med att han nu är ensamdjur sedan Gråa Hunden dog. Katten har aldrig varit ensamdjur.
(Vi väntar på kattunge med leverans om ca två månader.)
Jag hittade rostfria fontäner på Cdon som har uppgifter om dB tror att det kan vara ett alternativ.
Värm vattnet i vattenkokare/mikro/spis istället. Tappvatten från varmvattenkranen ska aldrig användas som livsmedel och även om en katt säkert tål det så är det "fel".Jiji skrev:
Vi värmer vatten och blandar med kallt men oavsett så funkar det dåligt. Han gillar inte stillastående vatten inne. Ute på sommaren går bra men helst inte inne.Alfredo skrev:
Det brukar som sagt gå att få i honom vatten ändå, på mjukmat och genom att leka lite med vatten men nu är det svårt. Jag tror att han är nere eftersom han blivit ensamdjur...
Vi har en mintgrön från Temu. Tyst och fin. Och billig. Kommer inte riktig ihåg, men typ 129 kronorJiji skrev: