Satsuki
På gatan finns en äldre kastrerad hankatt. Inflyttad för ca 5 år sedan och redan då medelålders.
Han muckar gräl och slåss med ffa en yngre honkatt på gatan. Sannolikt vad det också han som bet vår kastrerade äldre honkatt i samband med att de flyttade in.

Är det verkligen normalt för katter? Min tidigare erfarenhet är kastrerade han- och honkatter från olika familjer normalt undviker varandra eller försiktigt tittar på varandra men inte slåss…

• Ledsen
  • Wow
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Tidigare har jag haft utekatt, här fungerar det inte tyvärr. Min erfarenhet är att det alltid finns någon kastrerad herrkatt i närheten som är beredd att slåss för sitt revir. På ett ställe blev min katt biten så hon behövde veterinvård två gånger.

• Ledsen
dicliff
  • Laddar…
Satsuki
Det tragokomiska i sammanhanget är att han inte vågar gå på vår 5-årige kastrerade hankatt.

En riktig mobbare alltså…

• Wow
dicliff
  • Laddar…
Eller smart och vill inte riskera att skadas själv.. De flesta katter brukar nöja sig med att stå och skrika på varandra, det är tråkigt när det blir slagsmål på riktigt. Tyvärr har jag ingen lösning på hur man kan göra för att undvika det.

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Satsuki
NyKarin NyKarin skrev:
Eller smart och vill inte riskera att skadas själv.. De flesta katter brukar nöja sig med att stå och skrika på varandra, det är tråkigt när det blir slagsmål på riktigt. Tyvärr har jag ingen lösning på hur man kan göra för att undvika det.
Sant, det är också min erfarenhet…
Med tanke på att slagskämpen nu måste vara 10+ och gärna ligger mitt i vägen utan att flytta sig när det kommer bilar så tänker jag att det nog löser sig själv på naturlig väg…

• Haha
  • Ledsen
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Hemma är det full lek tillsammans. 😻

Dom närmar sig varandra längre och längre stunder i soffan på kvällarna, Maui tycker om sin storebror.
Två katter ligger nära varandra på en grå soffa i ett vardagsrum med vita och svarta blommiga gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 16 till
  • Laddar…
En brun katt står på ett bord med en gammal kamera i bakgrunden.
Skapa konto

Säg "hej" till Gregor.

• Älska
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 20 till
  • Laddar…
HEJ!❤️
Kan du tala om vilken ras du är?

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
HEJ!❤️
Kan du tala om vilken ras du är?
Gregor är ett orientaliskt korthår.

Orientaliskt korthår med brun päls och gröna ögon sitter inomhus på ett bord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 11 till
  • Laddar…
J Johan Larsson8316 skrev:
Gregor är ett orientaliskt korthår.

[bild]
Mycket fin, ser klok ut. 😻
Mysiga tassar.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
S swirve skrev:
I helgen blev två kattungar tingade, så nu är bara två kvar. Lite vemodigt att inte behålla nån denna gång, men går inte spara från varje kull. Nu återstår att hitta ytterligare två lämpliga hem för dessa godingar!
[bild]
Dröm! Hade jag/vi varit där vi kunde ta emot två ungkatter så hade jag önskat mig dessa. Det lär ju inte vara svårt att finna hem till dem, men jag förstår viss "släpparationsångest". Må de få toppenfina hem.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
S
Maria T Maria T skrev:
Dröm! Hade jag/vi varit där vi kunde ta emot två ungkatter så hade jag önskat mig dessa. Det lär ju inte vara svårt att finna hem till dem, men jag förstår viss "släpparationsångest". Må de få toppenfina hem.
Ja, annons åkte ut igår och idag står det en hygglig kö... Tydligen är pappans gener "fina" så mycket troligt att den ena kommer gå vidare i avel. Men i grunden föder vi ju upp sällskapskatter.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det gamla tornet skulle eg förpassas ut till logen.. men blev kvar lite inne.. så idag byggde jag om det hehe.

De där tre små sängarna på topp var alltid för små för Nisse (redan från början när vi köpte tornet och han var yngre - och han är fortfarande en liten katt! Snacka om att många torn är gjorda för kattungar.. ).. så de skruvade jag helt sonika bort idag.. (inkl en liten stuga).. så han fick en större liggyta istället!

Ett modifierat klösträd för katter med nyligen borttagna små sängar och en stuga, placerat framför ett fönster med växter i bakgrunden.
Skapa konto

Får väl se om han ens märker nått haha
🐈‍⬛ inte alltid så observant.

(ja, jag lärde mig det där med kattungar o små stugor/viktbelastningar efter första ställningsköpet, så nästa torn är bättre anpassat!)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
NISSES DAGAR (ibland)

Grå och vit katt sitter på en diskbänk i köket bredvid ett glas vatten, med en hylla och köksredskap i bakgrunden.
Skapa konto

Nisse ville hålla mig sällskap när jag diskade.. och givetvis skulle han ha ett glas vatten som han kunde smutta lite på ibland!

Katt sitter på en köksbänk i solljus, med halvslutna ögon.
Skapa konto

Letar man efter Nisse är det bara att söka efter solspottarna..

Katt ligger på knä hos en person under en filt i ett solbelyst rum med fönster och möbler i bakgrunden.
Skapa konto

Man kan också ligga på matte när hon tittar på tv, även om hon nu fortfarande hostar a la jordbävningar imellanåt :/

• Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 12 till
  • Laddar…
4774
Satsuki Satsuki skrev:
På gatan finns en äldre kastrerad hankatt. Inflyttad för ca 5 år sedan och redan då medelålders.
Han muckar gräl och slåss med ffa en yngre honkatt på gatan. Sannolikt vad det också han som bet vår kastrerade äldre honkatt i samband med att de flyttade in.

Är det verkligen normalt för katter? Min tidigare erfarenhet är kastrerade han- och honkatter från olika familjer normalt undviker varandra eller försiktigt tittar på varandra men inte slåss…
Väldigt vanligt skulle jag säga. Katter är stridslystna och gillar verkligen inte att ha andra katter i sin närhet och verkligen inte på deras revir.

Som nyinflyttad kisse så måste han slåss för att kunna få ett eget revir om honan dessutom ansåg att det var hennes.

Sedan finns det katter som hellre springer vid första anblick och katter som är naturliga ledare som de svagare söker skydd hos.

Det är därför jag vill att alla som hör två katter ryka ihop ska stoppa bråket då det kan sluta väldigt illa när båda anser sig lika starka.

Sedan är alla katter sin egna personlighet och där finns lika många som hos oss 😀

• Älska
dicliff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.