4774 4774 skrev:
Nä jag tror jag tar och kattnappar er lilla sötnos 🥰🥰🥰🥰
Bärra väntar på och längtar efter Maui.. 😻

• Haha
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Bärra väntar på och längtar efter Maui.. 😻
Nåt säger mig att han inte är ensam. 😀🥰

• Gilla
  • Älska
  • Haha
dicliff och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nåt säger mig att han inte är ensam. 😀🥰
Hehe nä det får man villigt erkänna, hela familjen ser fram emot att få hämta hem honom. 😻

• Gilla
  • Älska
  • Haha
dicliff och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hehe nä det får man villigt erkänna, hela familjen ser fram emot att få hämta hem honom. 😻
Är det ofint att fråga vad en raskatt kostar idag? Min fd sambo skaffade en Birma 2012 för 6000-6500. Förra året skaffade hon en ny från samma katteri, tror det gick på 12000 den här gången. Går det att köpa en raskatt under 10000???

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tror inte du får nåt med stamtavla under 10, jag har gett mellan 12-16 för mina.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S
S Sona2012 skrev:
Är det ofint att fråga vad en raskatt kostar idag? Min fd sambo skaffade en Birma 2012 för 6000-6500. Förra året skaffade hon en ny från samma katteri, tror det gick på 12000 den här gången. Går det att köpa en raskatt under 10000???
Nej inte ofint, enklast är nog att kolla blocket. En sibbe ligger på 12-17k idag (i Sverige, utomlands kan det dra iväg...) , Kan ju säga att det inte är direkt svårt att få sålt...
Sen kan det säkert finnas billigare raser, men det går bort för mig då jag är allergisk.. Tyvärr känner jag liiiite av kattungarna, de har högre mängd allergen.
Sovande kattungar i en hög på en mjuk bädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Absolut, det är inga hemligheter. ❤️
15000:- får vi betala för Maui.

8000:- för Rasmus, 2008.
12000:- för Bärtsson, 2018.
Rasmus var ett halvår när han flyttade till oss då han hade blåsljud på hjärtat som växte bort innan flytt.

Samtliga 3 Sibirier (stamtavla), har dålig koll på andra raser och priser.

J
Vi har haft hjälp av mina föräldrar och svärföräldrar att passa katten när vi varit på semester. Min pappa var i många år "huvudvakten" då han halva året bodde på "landet" som passade perfekt för katten... men han gick bort förra året och min mamma har flyttat till lägenhet, mina svärföräldrar bor ett par timmar bort och orkar inte längre komma till oss för att passa katten. Till vintern funderar vi på om det är bättre för katten att ta med honom till "fjällen" och han får vara innekatt en vecka, än som förra året - lämna honom på ett "katthotell".

Han har åkt bil som mest ~2h, nån gång till svärföräldrar och många gånger till det sommarhus mina föräldrar hade (där de också oftast passade honom) - båda ca 2 h bort. Han har inte gillat det, men det har vart ok. Resan har vart så kort att mat, vatten och toa inte "behövts". Frågan är om en längre tur blir som bara en "förlängning" på en 2h tur, dvs funkar men han bara inte gillar det - eller om han kan börja må illa mm.? Finns åksjukemedicin som funkar bra?

Med fullastad bil, skidor, pjäxor, snowboards mm vet jag inte om det är genomförbart att transportera honom på bra sätt, men jag har börjat fundera på om jag ska tillverka en "hylla" säg 40 cm bred, längden från bakrutan fram till lastgallret i höjd med nederkant ruta / överkant säte så han kan ha låda, mat och kommunikation med de i baksätet och utan risk att klättra runt i bilen och smita ut vid stopp - men ändå att gå att ta in och ut honom från baksätet. Det borde inte sno så mkt lastutrymme och bättre än en liten bur inne i bilen. Är det nån som testat att göra nåt liknande?

4774
J JohanLun skrev:
Vi har haft hjälp av mina föräldrar och svärföräldrar att passa katten när vi varit på semester. Min pappa var i många år "huvudvakten" då han halva året bodde på "landet" som passade perfekt för katten... men han gick bort förra året och min mamma har flyttat till lägenhet, mina svärföräldrar bor ett par timmar bort och orkar inte längre komma till oss för att passa katten. Till vintern funderar vi på om det är bättre för katten att ta med honom till "fjällen" och han får vara innekatt en vecka, än som förra året - lämna honom på ett "katthotell".

Han har åkt bil som mest ~2h, nån gång till svärföräldrar och många gånger till det sommarhus mina föräldrar hade (där de också oftast passade honom) - båda ca 2 h bort. Han har inte gillat det, men det har vart ok. Resan har vart så kort att mat, vatten och toa inte "behövts". Frågan är om en längre tur blir som bara en "förlängning" på en 2h tur, dvs funkar men han bara inte gillar det - eller om han kan börja må illa mm.? Finns åksjukemedicin som funkar bra?

Med fullastad bil, skidor, pjäxor, snowboards mm vet jag inte om det är genomförbart att transportera honom på bra sätt, men jag har börjat fundera på om jag ska tillverka en "hylla" säg 40 cm bred, längden från bakrutan fram till lastgallret i höjd med nederkant ruta / överkant säte så han kan ha låda, mat och kommunikation med de i baksätet och utan risk att klättra runt i bilen och smita ut vid stopp - men ändå att gå att ta in och ut honom från baksätet. Det borde inte sno så mkt lastutrymme och bättre än en liten bur inne i bilen. Är det nån som testat att göra nåt liknande?
Vi tog alltid med oss vår britt upp till sälen och det gick bra förutom att han bestämde att han skulle vara utekatt bland snövallar vilket resulterade i att vi fick stanna lite längre då han inte kom hem sista natten. Hittade honom under grannarnas altan efter två dagar. Men resan gick bra och då vi ägde huset behövde vi inte utöka någon hyrestid så resterande år så flöt allt bra.

Hemma i Stockholm var han innekatt men på landstället i skärgården var han utekatt.

Bur var dock inte att tänka på utan han låg alltid som en boa runt axlarna på den som körde.

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
J
4774 4774 skrev:
Men resan gick bra
Lät ni katten vara i en liten bur, eller lös i bilen? Vet folk som offrar hela skuffen till hundar och katter men det går ju inte om man ska ha packning med, takboxen kan man ha skidor och skidkläder (vi har en klassisk som är rätt liten) men bilen brukar vara knökfull, så i detta fall behöver vi optimera lite och ta bort några saker om katten ska få komma med. Förra året hade vi dubbelt - både skidor och snowboard till mig och barnen.
4774 4774 skrev:
Hittade honom under grannarnas altan efter två dagar.
Har funderat om det kan vara värt att skaffa en riktig GPS, hemma har han en AirTag, det funkar halvbra i förort till stockholm, men finns ingen iPhone i närheten så funkar det inte alls, jag misstänker densiteten av iPhones är låg norröver, annat än när man bor stockholmssportlovet i ett stort område.
4774 4774 skrev:
då vi ägde huset behövde vi inte utöka någon hyrestid så resterande år så flöt allt bra.

Hemma i Stockholm var han innekatt men på landstället i skärgården var han utekatt.
Tyvärr så har vi inget eget hus, utan hyr, så det vill nog till att hålla honom inne, han är van att få gå ut hemma - men han går inte långt och är aldrig ute länge eller på natten - då vill han in.

4774
J JohanLun skrev:
Lät ni katten vara i en liten bur, eller lös i bilen? Vet folk som offrar hela skuffen till hundar och katter men det går ju inte om man ska ha packning med, takboxen kan man ha skidor och skidkläder (vi har en klassisk som är rätt liten) men bilen brukar vara knökfull, så i detta fall behöver vi optimera lite och ta bort några saker om katten ska få komma med. Förra året hade vi dubbelt - både skidor och snowboard till mig och barnen.

Har funderat om det kan vara värt att skaffa en riktig GPS, hemma har han en AirTag, det funkar halvbra i förort till stockholm, men finns ingen iPhone i närheten så funkar det inte alls, jag misstänker densiteten av iPhones är låg norröver, annat än när man bor stockholmssportlovet i ett stort område.

Tyvärr så har vi inget eget hus, utan hyr, så det vill nog till att hålla honom inne, han är van att få gå ut hemma - men han går inte långt och är aldrig ute länge eller på natten - då vill han in.
Tror katten kommer att bete sig precis lika dant i fjällen. Ta med en sele ifall katten behöver rasta och gå på toaletten. Vi körde nonstop men vet andra som behöver stanna på vägen.

Om er katt trivs i bur så ha en lagom som går att ställa på golvet och tänk på att ha tillräckligt svalt i bilen för katten som lätt blir för varm om temperaturen blir över 18 grader.

Han var lös.

S
Vi har med våra två katter överallt, på båten, på hotell, till föräldrar (4h norrut), till svärföräldrarna (4h söderut) osv och det funkar klockrent. Hanterar de lite som en hund, koppel, sele, rastar när det behövs etc. Har aldrig varit nån som varit intresserad av låda så det kan man skippa under själva resan. Ser till att de går innan. Barnen brukar behöva mat och då får katterna sträcka benen och lite mat och vatten också . Ha de i kattbur, inte löst i bilen!
Vi kör tractive mini gps som funkar bra. På öar ute i skärgården får de gå fritt, håller sig inom 50m oftast.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S swirve skrev:
Ser till att de går innan.
Hur då? Nog för jag haft ett antal olika katter i rätt många år men att få dem att lyssna på den uppmaningen har jag gått bet på.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Hur då? Nog för jag haft ett antal olika katter i rätt många år men att få dem att lyssna på den uppmaningen har jag gått bet på.
när vår katt var bara nåt år gammal så gnällde han ovanligt mkt vid en bilfärd och efter ett tag hade han kissat på sig i buren, det är enda gången han kissat annat än i lådan (första åren så rusade han alltid på lådan när han vart ute, då han var så tränad och började som innekatt). Nu verkar han hittat ställen i trädgården att kissa på för han springer inte längre in och kissar direkt.

På en resa på 5-6h (som det tar till "fjällen") så måste vi ordna mat, vatten, toa-låda och att han kan hitta ett sätt att ligga bekvämt där vi också kan kolla till och helst känna att han mår ok på temp, andning osv. genom att kunna sticka in en hand till honom tänker jag...

Det handlar om prioritering. Är det så knökfullt i bilen så lämnar man en eller ett par familjemedlemmar hemma så att katten får den plats den behöver.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.