Maria T Maria T skrev:
Samma pÀlsfÀrger som min Àlskade Kajsa hade- vad heter det pÄ svenska? (diluted tortie)
Har ingen aning om vad det kan heta đŸ€” Esters pappa var okĂ€nd och mamman en huskatt men hon har en vĂ€ldigt speciell fĂ€rg.
Kul att fÄ ett namn pÄ fÀrgen.

• Älska
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Lill72 Lill72 skrev:
Har ingen aning om vad det kan heta đŸ€” Esters pappa var okĂ€nd och mamman en huskatt men hon har en vĂ€ldigt speciell fĂ€rg.
Kul att fÄ ett namn pÄ fÀrgen.
En katt(a) som Àr trefÀrgad - vit-brun-svart med tydliga avskiljningar i teckenfÀrg, kallas "calico" pÄ engelska, ordet för lapptÀcke. En katta med samma fÀrger men som flyter ihop, kallas "tortie", smeknamn för sköldpaddda, och en som Àr grÄ-persikofÀrgad-vit Àr en "utspÀdd sköldpaddda" men det lÄter ju inte sÄ fint pÄ svenska. Kanske finns bÀttre namn, eller fÄr jag uppfinna ett! Min raring finns med i en bok för personer som Àr förtjusta just i SköldpaddsfÀrgare katter.

Maria T Maria T skrev:
En katt(a) som Àr trefÀrgad - vit-brun-svart med tydliga avskiljningar i teckenfÀrg, kallas "calico" pÄ engelska, ordet för lapptÀcke. En katta med samma fÀrger men som flyter ihop, kallas "tortie", smeknamn för sköldpaddda, och en som Àr grÄ-persikofÀrgad-vit Àr en "utspÀdd sköldpaddda" men det lÄter ju inte sÄ fint pÄ svenska. Kanske finns bÀttre namn, eller fÄr jag uppfinna ett! Min raring finns med i en bok för personer som Àr förtjusta just i SköldpaddsfÀrgare katter.
Aha, hade ingen aning om alla dessa namn men har nu lÀst mig till att Esters fÀrg Àr ganska ovanlig.
Har du ingen bild pÄ din Kajsa som man kan fÄ se?

Maria T
Lill72 Lill72 skrev:
Aha, hade ingen aning om alla dessa namn men har nu lÀst mig till att Esters fÀrg Àr ganska ovanlig.
Har du ingen bild pÄ din Kajsa som man kan fÄ se?
Klicka pÄ min profil sÄ ser du en "del" av henne - har flyttat foton i mobiler och telefoner för att spara pÄ separata hÄrddiskar dÄ jag blev av med nÄgra kort av klantighet.

Maria T Maria T skrev:
Klicka pÄ min profil sÄ ser du en "del" av henne - har flyttat foton i mobiler och telefoner för att spara pÄ separata hÄrddiskar dÄ jag blev av med nÄgra kort av klantighet.
Vilken supersöt fluffboll ❀

Maria T
Sovande lÄnghÄrig katt pÄ trÀtrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
MariaiÖstergötland och 6 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
[bild]
"tortoiseshells" kattfÀrg översÀtts med "sköldpaddsfÀrgad"
och Àr inte alltför ovanlig enligt min granne som haft katter hela sitt liv,
sÄ "diluted tortoise" fÄr jag till "ljust sköldspaddsfÀrgad",
utan att egentligen veta sĂ€kert.😂

Redigerat:
😳😊🐈‍⬛

TvÄ stora katter tittar ned pÄ fem kattungar som dricker mjölk ur tefat. Textrutor med humoristisk dialog mellan de stora katterna.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Filuran och 11 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Tog fram kyldynan nu nÀr det ska bli varmt nÄgra dagar och Ester parkerade sig direkt.
[bild]
MĂ„ste ju ”vĂ€rma upp” dynan inför de kommande dagarna.. hehe 😍

.. mÄste frÄga vad det Àr för fÀrg pÄ dörren bakom ocksÄ.. ?
Mycket trevlig/fin!

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Satt pÄ bordet framför mig och tyckte jag skulle titta pÄ den stilige herren och inte tv..

GrÄvit katt som sitter pÄ ett bord och tittar in i kameran, i ett rum med tavla i bakgrunden.
Skapa konto

Sedan tog jag (efter att ha klappat sĂ„klart) skamligt nog tag i mobilen
 (för att fota).. och dĂ„ blev det sĂ„hĂ€r..

NÀrbild pÄ en grÄvit katt med gulaktiga ögon som tittar in i kameran.
Skapa konto

Matte ”hallÄÄÄÄÄ.. hĂ€r Ă€r jag
” đŸ˜»

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Filuran och 11 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
MĂ„ste ju ”vĂ€rma upp” dynan inför de kommande dagarna.. hehe 😍

.. mÄste frÄga vad det Àr för fÀrg pÄ dörren bakom ocksÄ.. ?
Mycket trevlig/fin!
En Àggoljetempera som heter Alm frÄn Ovolin.
Frukt och grönsaker mot en vÀgg mÄlad i skogsgrön Àggoljetempera frÄn Ovolin, serien Skogsgröna.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
H
Vad Àr bÀttre Àn en kattong?
Svar: 2, för nu slipper vi trÀngas i samma.
Varför ligga i en bekvĂ€m sĂ€ng/soffa/fĂ„tölj nĂ€r man kan gotta sig pĂ„ ett hĂ„rt golv đŸ€”đŸ˜†

TvÄ katter ligger i separata kartonger pÄ ett stengolv framför en glasdörr.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Filuran och 9 till
  • Laddar…
K

Lapar era katter ocksĂ„ vatten mot kanten pĂ„ mugg/skĂ„l sĂ„ som Hampus gör? đŸ€”đŸˆâ€âŹ›

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
[video]
Lapar era katter ocksĂ„ vatten mot kanten pĂ„ mugg/skĂ„l sĂ„ som Hampus gör? đŸ€”đŸˆâ€âŹ›
Hampus Àr antagligen
1) smart, för han har kommit pĂ„ att han fĂ„r i sig mer vatten per ’slick’ om man föser vattnet mot skĂ„lkanten.
2) lat, för han orkar inte forma tungan som en skopa för att fÄ upp vattnet.
3) har kanske en deformerad tunga sÄ han kan helt enkelt inte forma tungan som andra katter gör
4) en okÀnd kombination av ovanstÄende

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
K
S SusoDus skrev:
Hampus Àr antagligen
1) smart, för han har kommit pĂ„ att han fĂ„r i sig mer vatten per ’slick’ om man föser vattnet mot skĂ„lkanten.
2) lat, för han orkar inte forma tungan som en skopa för att fÄ upp vattnet.
3) har kanske en deformerad tunga sÄ han kan helt enkelt inte forma tungan som andra katter gör
4) en okÀnd kombination av ovanstÄende
Nja, 3:an stÀmmer inte
Jag tĂ€nker att han inte vill fĂ„ in vatten i nosen đŸ€·â€â™€ïž

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.