1 356 747 lĂ€st ·
15 273 svar
1357k lÀst
15,3k svar
Alla som gillar katter - rÀck upp en hand!
En katt(a) som Àr trefÀrgad - vit-brun-svart med tydliga avskiljningar i teckenfÀrg, kallas "calico" pÄ engelska, ordet för lapptÀcke. En katta med samma fÀrger men som flyter ihop, kallas "tortie", smeknamn för sköldpaddda, och en som Àr grÄ-persikofÀrgad-vit Àr en "utspÀdd sköldpaddda" men det lÄter ju inte sÄ fint pÄ svenska. Kanske finns bÀttre namn, eller fÄr jag uppfinna ett! Min raring finns med i en bok för personer som Àr förtjusta just i SköldpaddsfÀrgare katter.Lill72 skrev:
Aha, hade ingen aning om alla dessa namn men har nu lÀst mig till att Esters fÀrg Àr ganska ovanlig.Maria T skrev:
En katt(a) som Àr trefÀrgad - vit-brun-svart med tydliga avskiljningar i teckenfÀrg, kallas "calico" pÄ engelska, ordet för lapptÀcke. En katta med samma fÀrger men som flyter ihop, kallas "tortie", smeknamn för sköldpaddda, och en som Àr grÄ-persikofÀrgad-vit Àr en "utspÀdd sköldpaddda" men det lÄter ju inte sÄ fint pÄ svenska. Kanske finns bÀttre namn, eller fÄr jag uppfinna ett! Min raring finns med i en bok för personer som Àr förtjusta just i SköldpaddsfÀrgare katter.
Har du ingen bild pÄ din Kajsa som man kan fÄ se?
Klicka pÄ min profil sÄ ser du en "del" av henne - har flyttat foton i mobiler och telefoner för att spara pÄ separata hÄrddiskar dÄ jag blev av med nÄgra kort av klantighet.Lill72 skrev:
Satt pÄ bordet framför mig och tyckte jag skulle titta pÄ den stilige herren och inte tv..
Sedan tog jag (efter att ha klappat sÄklart) skamligt nog tag i mobilen⊠(för att fota).. och dÄ blev det sÄhÀr..
Matte âhallÄÄÄÄÄ.. hĂ€r Ă€r jagâŠâ đ»
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan tog jag (efter att ha klappat sÄklart) skamligt nog tag i mobilen⊠(för att fota).. och dÄ blev det sÄhÀr..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Matte âhallÄÄÄÄÄ.. hĂ€r Ă€r jagâŠâ đ»
Hampus Àr antagligenK Kakelugnen566 skrev:
1) smart, för han har kommit pĂ„ att han fĂ„r i sig mer vatten per âslickâ om man föser vattnet mot skĂ„lkanten.
2) lat, för han orkar inte forma tungan som en skopa för att fÄ upp vattnet.
3) har kanske en deformerad tunga sÄ han kan helt enkelt inte forma tungan som andra katter gör
4) en okÀnd kombination av ovanstÄende
K
Kakelugnen566
HusÀgare
· SmĂ„lands ostkust
· 1 470 inlĂ€gg
Kakelugnen566
HusÀgare
- SmÄlands ostkust
- 1 470 inlÀgg
Nja, 3:an stÀmmer inteS SusoDus skrev:Hampus Àr antagligen
1) smart, för han har kommit pĂ„ att han fĂ„r i sig mer vatten per âslickâ om man föser vattnet mot skĂ„lkanten.
2) lat, för han orkar inte forma tungan som en skopa för att fÄ upp vattnet.
3) har kanske en deformerad tunga sÄ han kan helt enkelt inte forma tungan som andra katter gör
4) en okÀnd kombination av ovanstÄende
Jag tĂ€nker att han inte vill fĂ„ in vatten i nosen đ€·ââïž