1 356 813 läst ·
15 273 svar
1357k läst
15,3k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte för att det är något tröstande direkt, men tyvärr är det ju en verklig risk man får ta när man har ute katt(er).P Pappa1986 skrev:
Själv har jag gått igenom samma sak 3 gånger under åren. Givetvis ingen som stannat, och än mindre som knackat på...
Tycker trots det fortfarande att katter ska få vara ute och fria så gott det går.
Ja, jag kan ju testa med en pepparkaka. Men mycket händer ju medan man sover, så även om de skulle rata en ensam pepparkaka vet man aldrig vad som kan hända med ett pepparkakshus nattetid. 😅 Smart tanke att åtminstone inte öka på riskerna med giftigt "pålägg" på huset.Jiji skrev:
Pepparkakor är väl inte helt bra vare sig för katter eller hundar men tror du verkligen att de skulle glufsa i sig stora mängder pepparkakshus? Ni kan ju undvika choklad och liknande dekorationer. Inga russin tex(även om det förmodligen inte är så många katter som äter russin)
Ngt sockerbaserat godis till dekoration blir minst lika fint och är ok för katten.
Kan du inte testa med att lägga fram en pepparkaka och se om de intresserar sig för den?
Edit: jag var lite otydligt. Det är inte på ngt sätt dödligt för katter att äta pepparkakor men de kan bli påverkan i magslemhinnan. Små mängder brukar dock inte påverkar magen.
Det här är två av många smeknamn vi använder på dem här hemma. Det roliga är att Molnet är ungefär som ett moln; överallt, flygigt, tar sig sorgfritt fram genom livet, medan Skuggan håller sig i bakgrunden, alltid en surmulen min och smälter in med sin skeptiska uppsyn i skuggorna.Maria T skrev:
Det låter mer som att det är risk för rivning och demolering då kanske. Dvs katterna är farliga för pepparkakshuset snarare än tvärtom.MariaiÖstergötland skrev:
Håller med. Vi är verkligen kattmänniskor och givetvis ska de kunna gå ut och in som de vill & tyvärr är det risken man får ta men bedrövligt att man inte stannar och ta hand om djuret man kör på men stor heder till personen som kom senare.L Lucif3r skrev:Inte för att det är något tröstande direkt, men tyvärr är det ju en verklig risk man får ta när man har ute katt(er).
Själv har jag gått igenom samma sak 3 gånger under åren. Givetvis ingen som stannat, och än mindre som knackat på...
Tycker trots det fortfarande att katter ska få vara ute och fria så gott det går.
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 473 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 473 inlägg
Jag tänker också på risken att Hampus ska bli påkörd för vi bor här precis vid gatan. Hans förra hem låg också vid en gata så man tror väl i alla fall att han vet hur han ska bete sig.
Här utanför är det en väldigt inbjudande raksträcka och bilarna drar gärna på mer än i 50-fart.
Hampus har bara bott hos mig i ett halvår, men tycks ha funnit sig väl tillrätta. Han håller mig på tårna och kattklockan blinkar för fullt om kvällarna, en 3-5 ggr vill han ut och in!
Och så jamar han till, först när jag öppnar dörren och sen mot matskålen tittar han upp och jamar igen. Då vill han ha påfyllning fastän att skålen är full! Ja du käre katt! ❤️🐈⬛
Här utanför är det en väldigt inbjudande raksträcka och bilarna drar gärna på mer än i 50-fart.
Hampus har bara bott hos mig i ett halvår, men tycks ha funnit sig väl tillrätta. Han håller mig på tårna och kattklockan blinkar för fullt om kvällarna, en 3-5 ggr vill han ut och in!
Och så jamar han till, först när jag öppnar dörren och sen mot matskålen tittar han upp och jamar igen. Då vill han ha påfyllning fastän att skålen är full! Ja du käre katt! ❤️🐈⬛
Har du ingen garderob eller liknade du kan stänga in huset nattetid? Ugnen om huset inte är för stort kanske?MariaiÖstergötland skrev:
Nu är det jul igen. Snart. Och jag längtar efter att göra pepparkakshus med barnen. Har dock 2 hyfsat glupska katter... hur orolig måste man vara? Måste vi skippa pepparkakshuset i år? Är det farligt för katter? Vi har tyvärr inget vitrinskåp eller så det kan stå i, det är framme eller inget alls som gäller. 😅
Hög igenkänningsfaktor där.K Kakelugnen566 skrev:
Precis samma med Frasse, säger ofta till om mer mat även om skålen är mer än halvfull.
Och skvätter jag bara i litegrann, så det rasslar lite, då är det bra och han börjar äta.
Det är nog alltså mest för att kontrollera att jag är vaken, alert och på tå.
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 473 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 473 inlägg
Precis!! Jag brukar ibland rassla med fingrarna i skålen och det är han också nöjd med!Mikael_L skrev:
Logga in
Skapa konto