1 302 637 läst ·
14 592 svar
1303k läst
14,6k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Sån här empirisk forskning är så intressant för mig som inte alls är uppvuxen med katter och bara har en egen katt som referens. Kan du säga nåt mer om britter, som du själv upptäckt? Jag pratade med min man förut om att vår katt aldrig går med svansen så där rakt upp i luften, han håller den mer som en mellanstor hund gör, dvs i ca 45 graders vinkel mot marken.4774 skrev:
Elsas svans var rakt upp när hon jagade bort räven.MariaiÖstergötland skrev:
Sån här empirisk forskning är så intressant för mig som inte alls är uppvuxen med katter och bara har en egen katt som referens. Kan du säga nåt mer om britter, som du själv upptäckt? Jag pratade med min man förut om att vår katt aldrig går med svansen så där rakt upp i luften, han håller den mer som en mellanstor hund gör, dvs i ca 45 graders vinkel mot marken.Jag har läst att när katter har svansen rakt upp så är de glada eller nyfikna eller vad det nu var (nåt positivt har jag iallafall för mig), vilket kanske säger nåt om vår grumpe...
En britt är aldrig glad därav svanshållningenMariaiÖstergötland skrev:
Sån här empirisk forskning är så intressant för mig som inte alls är uppvuxen med katter och bara har en egen katt som referens. Kan du säga nåt mer om britter, som du själv upptäckt? Jag pratade med min man förut om att vår katt aldrig går med svansen så där rakt upp i luften, han håller den mer som en mellanstor hund gör, dvs i ca 45 graders vinkel mot marken.Jag har läst att när katter har svansen rakt upp så är de glada eller nyfikna eller vad det nu var (nåt positivt har jag iallafall för mig), vilket kanske säger nåt om vår grumpe...
Mina två bond/huskatter (numera bara lillebror kvar enl tidigare inlägg) ÄLSKAR "magkel" så jag får typ kramp i armen när dom lägger sig på rygg med alla fyra benen/tassarna i "vädret".D dicliff skrev:
Samma pose gjorde en vänninans Bengal när passade den, så började av vana fr mina egna "bonisar" klappa den på magen. Jo, tjenare..., Bengalen hög mig så det va raka vägen till till sjukhuset för stelkrampsspruta efter samtal m 1177.
Men tack vare Bengalen har jag stelkrampsskydd 20 år framöver och jag älskar Fröken Bengal om möjligt ännu mer fortfarande
Vi hade en bondkatt som gillade att mysa och kela, även på magen. Men plötsligt, till synes utan förvarning, kunde hon hugga till. Eftersom vi fick henne när hon var liten så lärde vi oss att tyda de ytterst minimala signalerna hon gav att nu var det nog, var vänlig sluta kela.
En gång när hon låg inne på sjukan ett par nätter för någon åkomma så fick personalen på buren sätta upp en varningslapp för ilsken katt! När vi var där bad de oss tacksamt om hjälp att hålla henne när de t.ex. behövde undersöka henne eller ge henne en spruta. Med oss var hon trygg. Med andra var hon ilsk.
En gång när hon låg inne på sjukan ett par nätter för någon åkomma så fick personalen på buren sätta upp en varningslapp för ilsken katt! När vi var där bad de oss tacksamt om hjälp att hålla henne när de t.ex. behövde undersöka henne eller ge henne en spruta. Med oss var hon trygg. Med andra var hon ilsk.
Man kan paja* båda våra katter på magen, den svarta kan hugga till ibland men Oskar bara sträcker sig tills han påminner om en orm.
* Smek din älskade och paja katten
* Smek din älskade och paja katten
Jag undrar vad det är som gör det så olika.. Fast det är väl precis som allt levandes egna personlighetD dicliff skrev:
Precis såB bassetasse skrev:Mina två bond/huskatter (numera bara lillebror kvar enl tidigare inlägg) ÄLSKAR "magkel" så jag får typ kramp i armen när dom lägger sig på rygg med alla fyra benen/tassarna i "vädret".
Samma pose gjorde en vänninans Bengal när passade den, så började av vana fr mina egna "bonisar" klappa den på magen. Jo, tjenare..., Bengalen hög mig så det va raka vägen till till sjukhuset för stelkrampsspruta efter samtal m 1177.
Men tack vare Bengalen har jag stelkrampsskydd 20 år framöver och jag älskar Fröken Bengal om möjligt ännu mer fortfarande
Så är alla katter, ffra kattdamer som jag haft eller har känt men jag ser inget konstigt i det även om det finns mindre plågsamma sätt för oss människor om katten använde sig av de sätten för att tala om att goset är slutMicrokatten skrev:
Vi hade en bondkatt som gillade att mysa och kela, även på magen. Men plötsligt, till synes utan förvarning, kunde hon hugga till. Eftersom vi fick henne när hon var liten så lärde vi oss att tyda de ytterst minimala signalerna hon gav att nu var det nog, var vänlig sluta kela.
Nisse vet att husse är ruskigt sugen på att killa mysig kattmage.. så när husse är i närheten fläker han upp sig för att locka husse..
När husse inte kan motstå.. ska det brottas och attackeras på armen..
.. och om husse slutar.. fläker Nisse upp magen igen.. å åmar sig tills husse inte kan motstå att göra ett nytt försök.. så brottas vi en stund till

När husse inte kan motstå.. ska det brottas och attackeras på armen..
.. och om husse slutar.. fläker Nisse upp magen igen.. å åmar sig tills husse inte kan motstå att göra ett nytt försök.. så brottas vi en stund till