1 356 780 läst ·
15 273 svar
1357k läst
15,3k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Igår trodde jag antingen jag eller katten var halvt döende.. 
Han betedde sig inte som han brukar.. har var som en liten igel på mig.. vaktade mig som en hök. Gick jag från ena rummet var han ett halvt steg bakom.. vände jag mig om så var han på den sidan.. jag råkade sparka/bonka/trampa på honom säkert 10 ggr och det spelade tydligen ingen större roll..
Han hoppade upp bredvid mig i soffan och skulle sitta bredvid eller bli klappad.. gick jag o diska satt han nedanför och tittade på mig.. gick jag på toa följde han med (brukar han aldrig göra).. även när han sov i sin koja.. rörde jag mig så kom han fram och tittade .. om jag skulle gå någonstans (och gjorde jag det, så var han med..även om jag bara gick några meter)
Tänkte lägga mig o vila lite på sängen.. men eftersom han var med.. gick det mindre bra (han får inte vara i sovrummet och går normalt inte in där.. men igår gick han direkt in och satte sig nedanför min sängsida).. så då la jag mig på sofflocket ett tag.. då satte han sig nedanför och tittade på mig.. och varannan minut buffade han på min hand (i vanliga fall vill han ha en klapp och sen börjar han brottas med handen.. ).
Han ville eg gå ut, men som sagt.. gick inte från min sida.. så vi stod i dörröppningen o sniffa friskluft bra många gånger under dagen...
Kollade igenom hela honom sen om det var nått konstigt.. verkade inte ha ont nånstans.. inga märken, inte röd i varken rumpa, mun eller öron.. och han verkade ju inte ha ont nånstans allmänt heller.
Började kolla igenom mig själv med.. (!) visserligen hade jag en "sämre led-dag" men det har ju hänt flera ggr.. så det borde inte ha stört honom.
Sist han betedde sig sådär .. dog pappa
Igår på sena eftermiddagen.. var "vi" tydligen tillräckligt friska för att han skulle gå ut ..
Ibland önskar man de kunde berätta.. med ord..
Han betedde sig inte som han brukar.. har var som en liten igel på mig.. vaktade mig som en hök. Gick jag från ena rummet var han ett halvt steg bakom.. vände jag mig om så var han på den sidan.. jag råkade sparka/bonka/trampa på honom säkert 10 ggr och det spelade tydligen ingen större roll..
Han hoppade upp bredvid mig i soffan och skulle sitta bredvid eller bli klappad.. gick jag o diska satt han nedanför och tittade på mig.. gick jag på toa följde han med (brukar han aldrig göra).. även när han sov i sin koja.. rörde jag mig så kom han fram och tittade .. om jag skulle gå någonstans (och gjorde jag det, så var han med..även om jag bara gick några meter)
Tänkte lägga mig o vila lite på sängen.. men eftersom han var med.. gick det mindre bra (han får inte vara i sovrummet och går normalt inte in där.. men igår gick han direkt in och satte sig nedanför min sängsida).. så då la jag mig på sofflocket ett tag.. då satte han sig nedanför och tittade på mig.. och varannan minut buffade han på min hand (i vanliga fall vill han ha en klapp och sen börjar han brottas med handen.. ).
Han ville eg gå ut, men som sagt.. gick inte från min sida.. så vi stod i dörröppningen o sniffa friskluft bra många gånger under dagen...
Kollade igenom hela honom sen om det var nått konstigt.. verkade inte ha ont nånstans.. inga märken, inte röd i varken rumpa, mun eller öron.. och han verkade ju inte ha ont nånstans allmänt heller.
Började kolla igenom mig själv med.. (!) visserligen hade jag en "sämre led-dag" men det har ju hänt flera ggr.. så det borde inte ha stört honom.
Sist han betedde sig sådär .. dog pappa
Igår på sena eftermiddagen.. var "vi" tydligen tillräckligt friska för att han skulle gå ut ..
Ibland önskar man de kunde berätta.. med ord..
Ja ibland kan dom skrämma en från vettet
min Bengalhona gör så där så fort man är lite ur slag, många förkylningar har jag genomlidit med henne sittande på bröstet… vilket innebär att jag blir helt kollrig och tror jag är allvarligt sjuk så snart hon visar lite extra uppmärksamhet, som att ha en egen stum husläkare hemma
eller stum är hon ju inte precis men du fattar… MIJAAAUUUU
För många år sedan hade jag en orientalhane som var lite speciell på många sätt. Bland annat var det väldigt noga när man var ledsen: om man var nere och tyckte synd om sig själv så totalignorerade han en. Om man däremot var ledsen ”på riktigt” så var han oerhört kelig och ville ligga nära nära för att trösta 
Katten har rätt!Snigla skrev:
Jäkla kattskrälle.. helt plötsligt dissar han matsorter/märken av blötfoder som han ätit i flera år!Behagar knappt lukta på det (oavsett vilket kött det är).
Får mata djuren ute ist, känns som slöseri att lägga upp det till Nisse iaf.
Smörar o tigger som en liten solstråle gör han.. och jag bjuder (el visar min mat) som han inte eg är så intresserad av..
Inte så att han magrar direkt, torrfoder äter han lite av, sen jagar han säkert ute (även om vi fick sätta fälla inne!)..
Bara lite surt när man köper mat de brukar tycka om.. men som helt plötsligt inte passar (de är inte helt billiga ändå).. har alltid köpt varierat i såser, gelé, märken osv.
Nu är det väl kattmånad oxå.. så då brukar han bli lite knasig.
Lite inside info: de ändrar ingredienserna hur som helst. Reglerna för innehållsförteckningen på djurmat ger producenterna stora möjligheter.
Tänk ”animaliskt”, kan ju vara vad (f-n, ursäkta språket) som helst ju, förutom växter och kemikalier.
Ett amerikansk företag hade en skandal för många år sedan.
De använde road kills i sin lyxiga hund- och kattmat. Vem vet vad de kadavren innehöll…
För låga livsmedelskrav på svindyr djurmat. Vi vet ju vad kilopriset är, men köper av bekvämlighet.
Dessutom är det i vissa för låg salthalt för kattens behov. Därför en del katter slickar på chips, de har saltbrist.
Bättre att laga egen mat, koka en bit kyckling innerfile med allkrydda i micron istället för att köpa färdig blötmat.
Finns massor man kan göra själv, men latheten vinner oftast.
Råa, frysta kycklingvingar är bäst, benen går nämligen att äta råa för de strimlar sig bara farligt på längden om de tillagats, men det blir ju kladdigt…
Lagade en del mat till hunden, som var kinkig och hade till o från magproblem.Igen skrev:
Katten har rätt!
Lite inside info: de ändrar ingredienserna hur som helst. Reglerna för innehållsförteckningen på djurmat ger producenterna stora möjligheter.
Tänk ”animaliskt”, kan ju vara vad (f-n, ursäkta språket) som helst ju, förutom växter och kemikalier.
Ett amerikansk företag hade en skandal för många år sedan.
De använde road kills i sin lyxiga hund- och kattmat. Vem vet vad de kadavren innehöll…
För låga livsmedelskrav på svindyr djurmat. Vi vet ju vad kilopriset är, men köper av bekvämlighet.
Dessutom är det i vissa för låg salthalt för kattens behov. Därför en del katter slickar på chips, de har saltbrist.
Bättre att laga egen mat, koka en bit kyckling innerfile med allkrydda i micron istället för att köpa färdig blötmat.
Finns massor man kan göra själv, men latheten vinner oftast.
Råa, frysta kycklingvingar är bäst, benen går nämligen att äta råa för de strimlar sig bara farligt på längden om de tillagats, men det blir ju kladdigt…
Och jag vet att vi haft ganska tur med Nisse ändå.. för vissa katter verkar vara väldigt petiga med vad de äter (en kompis katt äter bara en sak, eller så matstrejkar den..
Nisse har ju eg käkat allt.. förutom grönsaker, ica basic kattmat och kyckling från alla hamburgerställe (!?)
Så det är eg ok att han inte gillar en eller två sorters mat (finns många märken/sorter att välja på).. men man blir lite snopen när han helt plötsligt inte äter det han brukade äta.. sa till maken efter några dagar att det måste vara nått förbaskat äckligt i den där maten, när han knappt kunde förmå sig att sniffa på den.. trots att han var hungrig (ingen av sorterna, det var ju liksom 4-5 olika sorter/kött i förpackningen)
Får väl mata rovdjuren ute med andra kartongen..
Köpa ny/annan till katten..
Tänkte bara uppdatera Er om att både jag och katten lever än
(peppar peppar är lika bra o lägga till).. och nu är vi tydligen ok igen.. och vanlig dagsrutin är tillbaka (dvs han ligger o snarkar och hejar när jag går förbi, men bryr sig inte så mycket om jag springer omkring) 
Fortfarande lite kul (och gulligt) med flerfärgade trampdynor..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortfarande lite kul (och gulligt) med flerfärgade trampdynor..
”Defending our Bird Nest from the Neighbor’s Cats”
Sjukt kul - Happy Sunday
https://m.youtube.com/playlist?list=PLD2WUOTR4fDbCwwD_TmiQ94trVQ65U2_z
Sjukt kul - Happy Sunday
https://m.youtube.com/playlist?list=PLD2WUOTR4fDbCwwD_TmiQ94trVQ65U2_z
Har just fått reda på att Rassel är sjuk. Allvarligt. Någon typ av lymfom, för utspritt för att gå att åtgärda 
Han får nu kortisontabletter som dämpar tillväxten av tumörer och ökar aptiten, och så får vi helt enkelt avvakta och se hur länge han verkar nöjd med livet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Han får nu kortisontabletter som dämpar tillväxten av tumörer och ökar aptiten, och så får vi helt enkelt avvakta och se hur länge han verkar nöjd med livet.
Tråkigt med så fin katt. Enda är väl att hoppas medicinen kan dämpa tillväxt av metastaser/ tumörer och lindra plågor. Hoppas han hänger med länge till....Anna_H skrev:
Näää.. va tråkigtAnna_H skrev:
Han har iallafall hållit vikten denna veckan. Äggula+grädde till frukost passar lille herrn.
Vi har ju sett att han gått ner i vikt under en tid, men räknat med att det berott på dåliga tänder. Men nu gick han ner ett halvkilo på ett par veckor.
Lymfom är diagnosen och det är inte riktigt något som går att behandla på katter, om man inte hittar det tidigt så att det går att oprterera. Och det gör man sällan.
Vi har ju sett att han gått ner i vikt under en tid, men räknat med att det berott på dåliga tänder. Men nu gick han ner ett halvkilo på ett par veckor.
Lymfom är diagnosen och det är inte riktigt något som går att behandla på katter, om man inte hittar det tidigt så att det går att oprterera. Och det gör man sällan.
Men stackars flicka ♥️ Hoppas att stygnen läker bra och fort.MariaiÖstergötland skrev:
I torsdags var en tuff dag. Förskolan ringde och sa att yngsta dottern blivit påkörd i pulkabacken. Munnen tog stöten; tandbenet fram gick av och ena framtanden rök, stygn både i tandköttet och 6 st i läppen som hon bitit nästan rakt igenom. Pappa och ena storasystern fick inte följa med in på akuten utan drev runt på sjukhuset i 7 timmar. De passade på att köpa ett gosedjur till lillasyster. Efter sövning och operation mådde dock lillasyster tjyvens och kräkte ner sitt nya gosedjur, så det fick jag tvätta när vi kom hem. För att snabba på torkprocessen ställde jag den i ett soligt fönster. Katten gjorde den sällskap.Lång förklaring till en endaste bild.
[bild]