1 356 779 läst ·
15 273 svar
1357k läst
15,3k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Stress, protest och saknad av sin flock/trygghet.. dvs er och ert hus där han är van att vara.AndersMalmgren skrev:
Antingen kanske ni får försöka prova att någon bor hos er och är kattvakt.. se vad som händer, om samma reaktioner kommer där. Även om ni inte är där, så känner han ju igen alla dofter, saker, sängar osv.. maten serveras på samma ställe.. (allt som gör de mindre stressat)
Eller så får ni kanske prova att lämna bort honom oftare.. fast kort tid bara nån natt.. så att han känner sig säker på att han inte "är bortglömd och ensam". Kanske 2 dagar sedan om de går bra.. osv.. se till att kattvakten spenderar lite extra tid på just er misse.. leker /aktiverar/myser (vilket han nu föredrar)
Ibland vill de ju sätta revir.. det kanske är åldersrelaterat också..dvs det behovet kan ha uppkommit efter händelsen ute.. bara pga åldern.. inte pga att han blev instängd..
Ibland får man försöka vara sherlock holmes..
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg
På djuraffären finns Feliway som du kan sätta i vägguttaget, så avger den lugnande feromoner (för katten). Vi skaffade sådan vid renoveringen som gjorde Doris väldigt lugn, det räckte att ha i den någon dag så var hon hur cool som helst. Sedan tappade jag bort den och så för bara någon vecka sedan köpte vi en ny, fast då med "Enhanced serenity" (inför att grannen ska riva sitt garage plus att vi skulle ha gäster med hund). Fast denna senaste blev hon helt groggy av så den tänker jag inte använda mer. Men den klassiska kan jag rekommendera, även om jag inte tror att det är något man ska hålla med utom när det är nödvändigt.
Det vore väldigt intressant att höra om någon annan har testat det och om ni tror att det är farligt i längden på något sätt.
Det vore väldigt intressant att höra om någon annan har testat det och om ni tror att det är farligt i längden på något sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska vara ett feromon som påminner/liknar det som kattmamman utsöndrar till sina ungar. Svårt att veta om det är testat för långtidsanvändning (månader eller år) men troligen lever inte en katt tillräckligt länge för att utvekla någon form av cancer eller liknande av detta. Osäkert hur det påverkar människor under längre tid dock.Marlen Eskilsson skrev:
På djuraffären finns Feliway som du kan sätta i vägguttaget, så avger den lugnande feromoner (för katten). Vi skaffade sådan vid renoveringen som gjorde Doris väldigt lugn, det räckte att ha i den någon dag så var hon hur cool som helst. Sedan tappade jag bort den och så för bara någon vecka sedan köpte vi en ny, fast då med "Enhanced serenity" (inför att grannen ska riva sitt garage plus att vi skulle ha gäster med hund). Fast denna senaste blev hon helt groggy av så den tänker jag inte använda mer. Men den klassiska kan jag rekommendera, även om jag inte tror att det är något man ska hålla med utom när det är nödvändigt.
[bild]
Om Doris blir stressad vid vissa tillfällen är det nog mer skadligt att inte använda något som gör henne lugnare.
Redigerat:
Att en kastrerat katt, som är kastrerad som unge för könsmognad, skulle börjar markera revir är mkt ovanligt. Att en katt kissar som protest är, vågar jag mig på att säga en väl odlad myt. Katter som kissar på fel ställe är stressade över ngt eller sjuka eller rädda.
Det första (stress) kan ju självklart tolkas som en protest men det är snarare utslag för osäkerhet och stress. Katter blir rumsrena vid mkt låg ålder om de bor med sin mamma. De kan senare i livet välja att kissa utanför lådan om lådan är smutsig men det är inte en protest utan stress över en smutsig låda.
Vad göra då när katten förknippar avsaknad av matte och husse på ett främmande ställe med extrem stress?
Enklast vore nog att testa om det går att ha kattvakt i hemmet. Och gärna komplettera med det föreslagna feromonet. Så småningom kanske det går att ha kattvakt borta men det är inte säkert. Katter har extremt bra minne. Edit: Däggdjur (kanske andra djur också men det vet vi inte så mkt om) känner dödsångest och det kan mkt väl en katten som blivit instängt under en längre tid känna.
Det första (stress) kan ju självklart tolkas som en protest men det är snarare utslag för osäkerhet och stress. Katter blir rumsrena vid mkt låg ålder om de bor med sin mamma. De kan senare i livet välja att kissa utanför lådan om lådan är smutsig men det är inte en protest utan stress över en smutsig låda.
Vad göra då när katten förknippar avsaknad av matte och husse på ett främmande ställe med extrem stress?
Enklast vore nog att testa om det går att ha kattvakt i hemmet. Och gärna komplettera med det föreslagna feromonet. Så småningom kanske det går att ha kattvakt borta men det är inte säkert. Katter har extremt bra minne. Edit: Däggdjur (kanske andra djur också men det vet vi inte så mkt om) känner dödsångest och det kan mkt väl en katten som blivit instängt under en längre tid känna.
Kan även vara att de är missnöjda över kattlådan. Vi böt sand i vår och efter det så har vi aldrig haft problemJiji skrev:
Att en kastrerat katt, som är kastrerad som unge för könsmognad, skulle börjar markera revir är mkt ovanligt. Att en katt kissar som protest är, vågar jag mig på att säga en väl odlad myt. Katter som kissar på fel ställe är stressade över ngt eller sjuka eller rädda.
Vi har också testat feliway vid olika tillfällen. Noll effekt.Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlägg
Vi köpte den på spray för att vår katt klöser på rutan i sovrummet när vi sover. Hjälpte inte alls. Han klöser ändåMarlen Eskilsson skrev:
[bild]
Min sambo är morgonpigg samt anställd så hon har tider att passa jag är morgontrött och egenföretagare så brukar sova längre. Kattfan fortsätter klösa på fönstret tills jag är uppe. Det är som att han inte är nöjd förrän hela flocken är vaken.
En av våra katter har samma strategi, fast han är mest ute efter att bli matad, han börjar med att klösa på en garderobsdörr för att sedan övergå till en spegel (hemskt ljud)… det enda som hjälper är att stiga upp och serva herrn ifråga. Vår Bengaldam har en annan strategi - hon skriker/jamar jättehögt tills alla är vakna 
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlägg
Vi har provat mata, hjälper icke. Alla ska uppM Mseli skrev:En av våra katter har samma strategi, fast han är mest ute efter att bli matad, han börjar med att klösa på en garderobsdörr för att sedan övergå till en spegel (hemskt ljud)… det enda som hjälper är att stiga upp och serva herrn ifråga. Vår Bengaldam har en annan strategi - hon skriker/jamar jättehögt tills alla är vakna![]()
Jag gissar att du inte tror på teorin att katten är rädd att du somnat in för gott och gör vad den kan för att väcka dig och säkerställa att du är utom fara?!AndersMalmgren skrev:
Vi köpte den på spray för att vår katt klöser på rutan i sovrummet när vi sover. Hjälpte inte alls. Han klöser ändå
Min sambo är morgonpigg samt anställd så hon har tider att passa jag är morgontrött och egenföretagare så brukar sova längre. Kattfan fortsätter klösa på fönstret tills jag är uppe. Det är som att han inte är nöjd förrän hela flocken är vaken.
Bärra brukar kunna väcka, genom klösande på garderobsdörr, förmodligen hungrig precis som Rasmus men som nöjer sig med att hoppa upp i sängen och spinna.
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlägg
Sambon har någon teori om att vårt sätt att sova inte är naturligt för katten och att denna blir oroligFredrikR skrev:
Jag gissar att du inte tror på teorin att katten är rädd att du somnat in för gott och gör vad den kan för att väcka dig och säkerställa att du är utom fara?!
Bärra brukar kunna väcka, genom klösande på garderobsdörr, förmodligen hungrig precis som Rasmus men som nöjer sig med att hoppa upp i sängen och spinna.![]()
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg
Doris slutar väcka oss på nätterna när vi har kattluckan öppen. Ni får köpa hus med kattlucka 
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg