1 303 370 läst ·
14 592 svar
1303k läst
14,6k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Hmm, vi brukar säga att den lilla inte är världens smartaste (bara när hon inte hör såklart) men hon har på något vis lyckats hacka kattluckan som är inställd på att släppa ut Svea men inte henne. Svea som är smart tycka ibland glömma bort hur hon tar sig ut.. Svea hatar dessutom förändringar, hon reagerade starkt på när jag klädde om soffan - hennes bästa klöstyg, nu måste hon använda klösbräda istället.FredrikR skrev:
Får hoppas på att den lillas vikt inte springer iväg.
Många inlägg här om hur katter mår dåligt för att åka till veterinär, eller bara för bilåkning, har varit med om både åksjuka kissar och de som blir otroligt stressade för att gå in i buren, och kanske likställer det med veterinär.
Som boende i Stockholmsförort så har jag haft valet att ta hem en veterinär, och jag har två fina såna som jag kan rekommendera om det skulle behövas. Ser att du @Microkatten inte bor i närheten, men kanske du kan fråga den veterinär (om någon) som du har förtroende för, eller Googla på ditt närområde? Att det fanns en veterinär som kom hem till mig förlängde min katts liv med ca 3 år, helt fantastiskt, och jag är evigt tacksam för den möjligheten.
Som boende i Stockholmsförort så har jag haft valet att ta hem en veterinär, och jag har två fina såna som jag kan rekommendera om det skulle behövas. Ser att du @Microkatten inte bor i närheten, men kanske du kan fråga den veterinär (om någon) som du har förtroende för, eller Googla på ditt närområde? Att det fanns en veterinär som kom hem till mig förlängde min katts liv med ca 3 år, helt fantastiskt, och jag är evigt tacksam för den möjligheten.
Det låter ju fantastiskt att det finns veterinärer som gör hembesök! Våra nuvarande katter klarar burar relativt väl ändå. Som tur är har vi, trots landsbygd, en fantastisk veterinär väldigt nära som innebär minimal körtid. Men stressigt är det förstås ändå både för folk och fä.
Vad jag skulle vilja se är åtminstone att veterinärer erbjuder årliga hemmabesök, såsom vaccinationer och allmän hälsokontroll. Precis som t.ex. sotare borde det vara möjligt att under en dag göra ett antal hembesök inom samma närområde, det blir (kostnads-)effektivt för både kunder och veterinär.
Vad jag skulle vilja se är åtminstone att veterinärer erbjuder årliga hemmabesök, såsom vaccinationer och allmän hälsokontroll. Precis som t.ex. sotare borde det vara möjligt att under en dag göra ett antal hembesök inom samma närområde, det blir (kostnads-)effektivt för både kunder och veterinär.
Jag trodde Bärra bantade, eller har han bestämt sig för LCHF??FredrikR skrev:
Yoda innan bad i rödvin:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yoda efter bad efter bad i rödvin:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yoda efter att ha doppat svans i badkaret:
Det kan vara så, jag säger inte att det är är så, men möjligen, kanske, eventuellt skulle det inverka positivt på Bärras vikt, eller ja negativt kanske på vågen, om Bärra provsmakade lite mindre. Men bara kanske, det händer att jag har fel.FredrikR skrev:
Jag vill ju inte att Bärra ska råka ut för några välfärdssjukdomar. Bärra är ju ändå världens bästa katt!
Du har så rätt, vi "diskuterade" dietfodret med han idag, och kom överens om att börja efter jul och kanske det nya året vore en bra start sa Bärra?!Jiji skrev:
Det kan vara så, jag säger inte att det är är så, men möjligen, kanske, eventuellt skulle det inverka positivt på Bärra vikt, eller ja negativt kanske på vågen, om Bärra provsmakade lite mindre. Men bara kanske, det händer att jag har fel.
Jag vill ju inte att Bärra ska råka ut för några välfärdssjukdomar. Bärra är ju ändå världens bästa katt!![]()
Sen är det inga mängder han får men visst påverka det så klart
Nu är ju jag en ond matte, det tycker Bruna hunden i alla fall, för om det bjuds på ngt utöver djurens respektive foder räknas lite foder bort som kompensation. Det gäller katten och Bruna hunden, Gråa Hunden är åt det beniga hållet så han får lite extra. Men även lite godbitar gör ju skillnad.FredrikR skrev:
När Bruna Hunden blev lite väl rund efter en operation minskade jag varje giva bara en annings aning. Det gjorde susen. Samma med katten som ibland rör sig lite lite när det är vinter. Katten får inte mat för kastrerade katter för han är så aktiv men om jag märker att han är mer stilla än vanligt minskar jag lite, lite på varje giva. Eller drar ut på tiden tills jag fyller på mer mat. Det gör skillnad utan att bli allt för plågsamt.
Det är svårt med matglada individer. Speciellt när man är så söt och fantastisk som Bärra.