Dags för årliga hälsokollen för våra pälsklingar!

Rasmus Paffsson har ju varit med förr, och låg kvar i buren tills det var hans tur.
Långt hårig orange katt, Rasmus Paffsson, ligger i en transportbur med en grå filt, ser lugn ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bärra Berroristen är inte lika van veterinär besökare, så han passa på att se sig omkring lite..
Ljust katt stående på en stol vid ett skrivbord i ett veterinärmottagningsrum.
Skapa konto
Röd katt sitter på undersökningsbord i veterinärrum och tittar bort mot väggen.
Skapa konto

Katt står på bakbenen och tittar upp mot ett fönster, nyfiket utforskande omgivningen.
Skapa konto
Långhårig katt sitter på fönsterbrädet inne i ett rum och tittar ut genom fönstret.
Skapa konto

Båda var duktiga och uppförde sig, sköterska och veterinär blev glad av träffa båda. Rasmus som ansågs "välmående" förra året av annan veterinär skulle absolut inte gå ner i vikt. Bärras då 3 överviktkilon var nu bra om han tappade 1, så domen faller väldigt olika beroende på veterinär. :rolleyes::thinking:

Duktiga ja.. På vägen dit skrek Bärra konstant, på vägen hem likaså, och blev så bekymrad att han kissade på sig i buren och fick ta en snabbdusch direkt han klev ur buren :cry::heart:
Rasmus suckade lite uppgivet från sin bur.

Som ni ser behöver båda vila upp sig, på olika sätt efter detta.
Två katter vilar i ett vardagsrum efter ett veterinärbesök, en på bordet och en på en soffa.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 11 till
  • Laddar…
Microkatten
Fick inte Bärra å Rasmus lite oxfilè som plåster på såren? :p

Jag önskar veterinären gjorde hembesök så man slipper den ångestfyllda burresan. Man skall ju vänja katterna vid buren när de är små, sägs det. Någon som gjort det och fått katter som älskar bilresor i bur?

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Katter är olika. Svea skriker, blir ibland så stressad att hon får diarré. Signe ger ifrån sig ett pip, sedan accepterar hon att det är så här hennes liv ser ut, lägger sig ner och somnar. Helt utan träning

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Microkatten
Jo, katter reagerar olika. Som tur är är våra nuvarande katter inte helt omöjliga att få in i bur. Tidigare katter har sprungit all världens väg så fort buren plockats fram.

Men den som har mest ångest när buren tas fram är nog jag. :sweat:

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Fick inte Bärra å Rasmus lite oxfilè som plåster på såren? :p

Jag önskar veterinären gjorde hembesök så man slipper den ångestfyllda burresan. Man skall ju vänja katterna vid buren när de är små, sägs det. Någon som gjort det och fått katter som älskar bilresor i bur?
Skinka iaf, när det gjordes jobbmacka ;)
Bärra har fått ett schema, det måste vara som ett diplom tänker Bärra... Nåt fint?!
Utskrift av ett dokument om viktnedgång med en viktplan för "Bärra" som inkluderar foderinstruktioner.
Skapa konto

:rolleyes::love:

• Gilla
  • Ledsen
Noramasen och 3 till
  • Laddar…
Microkatten
Tur att Bärra inte kan läsa! ;)

• Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Här är det en trestämmig kattkör i bilen på väg till och från den årliga vaccinsprutan, ingen som gillar att åka bil.
Har fortfarande dåligt samvete för hemresan från svärföräldrarna när två av katterna var ungar fortfarande. Halvvägs så tyckte vi att det blev tyst och det kändes ju skönt att de hade vant sig tyckte jag och frugan. Tills vi kollade och såg att hankatten var så rädd att han hyperventilerade. Sedan dess är det bara korta resor till och från djurkliniken som gäller.

• Älska
  • Gilla
  • Ledsen
dicliff och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Allt går inte att vänja sig vid eller acceptera. Som liten seglade vi varje sommar, som tonåring var jag två somrar med på kryssarklubbens stora segelbåtar. Jag älskar hav men blir fruktansvärt sjösjuk.

Som vuxen väljer jag att ta liten båt ut till en ö där jag kan se horisonten. Efter att ha provat alla sjösjuketricks och mediciner har jag accepterat att jag fungerar så. Vid bilfärd kör jag helst, då har jag mer kontroll.

Om inte jag kan vänja mig trots bil och båt från tidig ålder, varför skulle kissarna kunna?

• Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Diet är också svårt att acceptera. Stackars Bärra!

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Diet är också svårt att acceptera. Stackars Bärra!
Ja vi har provat minska ner mängden, med föga framgång.
Han är ju nån typ av dietfoder nu, som fylls på när det är tomt, ska vi gå ner på ca. 2dl kommer det vara tomt längre i hans skål.
Ev. gör nya fodret skillnad men vi är väl lite skeptiska. :oops:

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Vår lilla katt är matglad. Just nu väger hon som hon ska men jag är lite orolig för framtiden. Hur gör man för att minska mat för en katt?
Morgnarna får de blötfoder, det är enda gången på dagen som Svea inte morrar när den lilla kommer nära. Och den lilla skuttar upp på bänken för att vara nära när jag öppnar påsen. Sedan äter hon för glatta livet, när hon är klar med sin portion slickar hon ur kartongen.

När Svea är klar med sin portion lämnar hon alltid halva vilket gör att Signe kan äta upp även det som är kvar av hennes portion...

Hur göra för att hålla inne med maten för en kisse men inte den andra?

Karlia Karlia skrev:
Vår lilla katt är matglad. Just nu väger hon som hon ska men jag är lite orolig för framtiden. Hur gör man för att minska mat för en katt?
Morgnarna får de blötfoder, det är enda gången på dagen som Svea inte morrar när den lilla kommer nära. Och den lilla skuttar upp på bänken för att vara nära när jag öppnar påsen. Sedan äter hon för glatta livet, när hon är klar med sin portion slickar hon ur kartongen.

När Svea är klar med sin portion lämnar hon alltid halva vilket gör att Signe kan äta upp även det som är kvar av hennes portion...

Vi har https://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/foderautomat_for_katter/479484 dessa, kräver chipmärkning eller att man låter dom bära halsband som har chip. Då äter dom inte av varandras mat, men intresset för den andras mat tenderar nog bestå.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Om inte jag kan vänja mig trots bil och båt från tidig ålder, varför skulle kissarna kunna?
Nej allt kanske inte går men man kan försöka. Vi hade en katt som "skrek" kontinuerligt i buren/bilen, vilket var rätt jobbigt för alla. De katter vi har nu har fått åka med på "meningslösa shoppingturer" och liknande sedan kattungestadiet och är normalt tysta och lugna i bur/bil. Jag tror man ökar chansen rejält för "behagliga" bilresor om man så tidigt som möjligt vänjer dem med situationen. Sen kanske det inte lyckas fullt ut med alla individer så klart.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Skitsvårt i praktiken tycker jag. Vill man verkligen "ransonera" är nog lösning mat/katt i olika rum som sedan plockas bort.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Microkatten
Tidigare hade vi två katter där den ena hade tendenser till övervikt. Vi satte den smale kattens matskål uppe på det fristående kylskåpet. Den matglade katten var inte lika glad (eller smidig) att hoppa upp där. Fungerade utmärkt för dessa två.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.