P
Nu står det inte om felet uppkom absolut direkt vid påslag men borde man inte kontrollera att allt är ok innan man slår igång och även efter? Det borde väl ha varit lätt att mäta om husets inkommande spänning är rätt eller?
Eller har man hoppat över att testa för man vill snabbt därifrån?

Och sen att alla skyller på alla och lägger allt på fastighetsägaren som inte får göra något i skåpet...
Är det konstigt att man inte litar på elinstallatörer?

https://www.elinstallatoren.se/2025...JUc1iFDM22OYVz7q4y_aem_qgCy1zO9eshGgDwhFMNtCw
 
  • Gilla
imported_PE
  • Laddar…
Jag tycker detta säger vad vi behöver veta:
Företaget å sin sida frånsäger sig ansvar och påstår istället att installationen manipulerats av andra efter det att de varit på plats.
Denna elfirma bör hängas ut och anmälas till elsäkerhetsverket.
 
  • Gilla
  • Haha
Magnus.Geller och 9 till
  • Laddar…
ClasseClas
Företaget å sin sida frånsäger sig ansvar och påstår istället att installationen manipulerats av andra efter det att de varit på plats.
Tyvärr känner jag igen den typen av svar från ett ärende jag rapporterade till elsäkerhetsverket. Då gällde det nyproduktion av en lägenhet.
https://www.byggahus.se/forum/threa...att-fa-stroemloest.323388/page-3#post-3880857
Elsäkerhetsverket inte kan finna det styrkt att brister i anläggningen är orsakade av
elinstallationsföretaget.
 
  • Gilla
  • Wow
PappasHammare och 2 till
  • Laddar…
C
Företaget å sin sida frånsäger sig ansvar och påstår istället att installationen manipulerats av andra efter det att de varit på plats.
En klassisk taktik att försöka försätta motparten i en situation där denne behöver bevisa att något inte hänt.

Typ - "jag vet att jag har betalat, men jag kommer inte ihåg när jag gjorde det, men jag kommer ihåg att jag gick in på banken och betalade kontant och att jag slängde kvittot"
 
  • Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
Farstatjej90
Företaget å sin sida frånsäger sig ansvar och påstår istället att installationen manipulerats av andra efter det att de varit på plats.

Det tror jag inte men det var synd att ingen gjorde det. Då kanske det hade blivit rätt. 🤔
 
  • Haha
OppfinnarJocke
  • Laddar…
Det mest konstiga är hur nämnden kan komma fram till att inga fel har gjorts, och allt är fackmannamässigt utfört?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Det mest konstiga är hur nämnden kan komma fram till att inga fel har gjorts, och allt är fackmannamässigt utfört?
Man håller sina egna bakom ryggen och skyller på privatpersonen "som alltid gör fel".
Läser man @ClasseClas inlägg ovan så är det ju uppenbart att installatören gjort fel men får inte någon tillrättavisning. Igen man håller sina egna bakom ryggen

När vi för många år sedan byggde nytt hus så hade vi besikning några veckor efter inflyttning och under den tiden så hittade jag uttag som inte funkade. Men sa inget förrän vid besikning och då frågade installatören om alla uttag hade testat.. "Ja visst" sa han.
Då bad jag honom att öppna ett uttag som jag visste inte var inkopplat för jag hade öppnat denna dosa.
Han skakade av sig med att "det var ju inte han personligt som gjort inkopplingarna". Sen skulle jag kunna tänka mig att ESV hade sagt att jag hade nog tagit bort kablarna själv om jag hade rapporterat.

'Elektriker' är nog de hantverkare som jag absolut litar minst på.
Dåligt utförda jobb, occerpriser på material, en jäkla massa udda påslag, kommer absolut inte när de sagt och sen dessa rapporter där ingen ställs tillsvars utan det skylls på den enskilda privatpersonen.

Usch.
PS Ja det finns bra också men kan ni försöka börja rensa upp i de egna leden?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
S
Konstiga termer i artikeln.

Det låter som att bygling mellan jord/N plint eventuellt saknas. Oklart om det är på inkommande eller utgående.

Kan vara antingen nätägarens eller elektrikerns fel, men jag gissar att mätarmontören fipplat, och spänningssatt med kundbrytaren tillslagen.
 
Mikael_L
Jag var på ett ställe (inte privat bostad) där serviser slogs ihop och lite annat sånt.

Jag började kika lite på mätartavlans inkoppling och kompanjonen börja härja över att jag skulle passa mig för strömmen var på, och allt var dessutom redan klart där.

Men jag hade redan upptäckt att något verkade skumt, så jag fortsatte att kolla, och Agne (som han heter) härjade allt mer, men jag stod på mig och sa att det här ska vi nog kolla upp, det har nog blivit fel här.

Jag skulle enligt Agne skita i det, det var Vattenfalls killar som lagt in det där, jag skulle inte behöva kolla deras jobb.

Men till sist fick jag med den motsträvige Agne på tåget (han är liksom bara sådär, särskilt så blir han alltid enormt tjurig när han bestämt sig) så vi kikade ordentligt, och visst hade jag rätt, nollan var inte inkopplad rätt, det var s.a.s nollsläpp redan innan anläggningen ens tagits i drift.

Så det fick ju Vattenfall komma ut och göra om, och det var ju tur att jag var både nyfiken och uppmärksam, för det hade nog pajat saker för enorma värden i den fastigheten annars.

Så man ska verkligen inte vara så säker på att nätägaren inte har skuld i det hela, det finns rötägg och oduglingar där med.
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag var på ett ställe (inte privat bostad) där serviser slogs ihop och lite annat sånt.

Jag började kika lite på mätartavlans inkoppling och kompanjonen börja härja över att jag skulle passa mig för strömmen var på, och allt var dessutom redan klart där.

Men jag hade redan upptäckt att något verkade skumt, så jag fortsatte att kolla, och Agne (som han heter) härjade allt mer, men jag stod på mig och sa att det här ska vi nog kolla upp, det har nog blivit fel här.

Jag skulle enligt Agne skita i det, det var Vattenfalls killar som lagt in det där, jag skulle inte behöva kolla deras jobb.

Men till sist fick jag med den motsträvige Agne på tåget (han är liksom bara sådär, särskilt så blir han alltid enormt tjurig när han bestämt sig) så vi kikade ordentligt, och visst hade jag
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag var på ett ställe (inte privat bostad) där serviser slogs ihop och lite annat sånt.

Jag började kika lite på mätartavlans inkoppling och kompanjonen börja härja över att jag skulle passa mig för strömmen var på, och allt var dessutom redan klart där.

Men jag hade redan upptäckt att något verkade skumt, så jag fortsatte att kolla, och Agne (som han heter) härjade allt mer, men jag stod på mig och sa att det här ska vi nog kolla upp, det har nog blivit fel här.

Jag skulle enligt Agne skita i det, det var Vattenfalls killar som lagt in det där, jag skulle inte behöva kolla deras jobb.

Men till sist fick jag med den motsträvige Agne på tåget (han är liksom bara sådär, särskilt så blir han alltid enormt tjurig när han bestämt sig) så vi kikade ordentligt, och visst hade jag rätt, nollan var inte inkopplad rätt, det var s.a.s nollsläpp redan innan anläggningen ens tagits i drift.

Så det fick ju Vattenfall komma ut och göra om, och det var ju tur att jag var både nyfiken och uppmärksam, för det hade nog pajat saker för enorma värden i den fastigheten annars.

Så man ska verkligen inte vara så säker på att nätägaren inte har skuld i det hela, det finns rötägg och oduglingar där med.
Ja visst är det så.
Anekdot:

Ett tag var det populärt att lägga 5-ledare för framtida övergång till TNS (Ellevio, Sthlm), både i
distributionsnät och serviser.

Även om kunden skulle ha TNC. Blå ledaren skulle vikas undan i båda ändar.
Men jag känner till flera tillfällen när förväxling skett, där olika personer gjort momenten och skyllt på varandra. Där kabeln ute i kabelskåp varit undanvikt, men inlagd i mätarskåpet och bygel borttagen.

Sen har "någon" spänningssatt senare utan att mäta ordentligt.
 
  • Wow
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det verkar ju som att nätägare idag har helt backat från det som trendade där i mitten/slutet av 00-talet, att dra TN-S till husen.
Det var, vad jag hört, mest beroende på alla fel som uppstod, dels av okunskap hos montörerna, men lika mycket vanan att göra på ett visst sätt, men sen säkerligen det du tar upp här, att det är oklart hur det är gjort i andra änden, så att tanken var rätt, men förutsättningarna fel.
 
  • Gilla
Snikholt och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.