Nyfniken skrev:
Jag har haft Windows 2k3 med AD och vill nog påstå att om kunskapsnivån ligger så att man är tvungen att ställa frågan hur det fungerar så är AD med roaming profiles ingen bra idé. Tyvärr.
Med det resonemanget skulle ingen fråga vara berättigad i det här forumet. Jobbar som systemutvecklare och är övertygad om att det går att sätta sig in i och lära sig även detta. Frågan är i istället om det är värt det.

Ja det kanske är overkill. Bävar bara inför tanken på att sätta mig med dator efter dator för att sätta samma rättigheter och upprätthålla nån slags norm. Lösningen med remote desktop är nog smidigast.

En lösning kan också vara att skapa virtuella maskiner i en lite kraftfullare server och enkla klientmaskiner. Sen kör man remote desktop mot de virtuella maskinerna. Lagra alla personliga filer/dokument på servern.

Du kan köra snapshots på alla maskiner så att du på några minuter kan återställa barnens maskiner när de börjar gå dåligt... för det gör de förr eller senare! :-D

Paddy skrev:
Med det resonemanget skulle ingen fråga vara berättigad i det här forumet.
Jag vet inte riktigt hur du kom till den slutsatsen. Frågan hur man löser ditt problem är naturligtvis berättigad. Jag menar bara att AD inte är rätt väg att gå.

det e la inget problem med att sätta upp ett ad med roaming profiles. Det kräver inte speciellt mycket mer än en serverlicens om man inte känner för att köra en hyper-v core då den är gratis (man kan även köra denna som en AD server men det är lite meckigare)

ullet skrev:
Om man vill skapa en enklare lösning, kan man inte skapa lokala användare på varje dator, sen peka om hemkatalogen och katalogen för skrivbordet till en nätverksdisk? Då borde varje användare få tillgång till samma skrivbord och sina filer på alla datorer.
Jag vet inte om jag kan rekommendera en sådan lösning. Det är väldigt förvirrande att datorn får ett helt annat skrivbord om man använder den separerad från nätverket.
Jag vet en person som drabbades av detta. Han skulle ha med sig en viktig fil till en kund så han kopierar den till skrivbordet, stänger av datorn (en laptop), och tar den med sig till kunden. När han kommer fram till kunden upptäcker han att filen inte finns på datorn... :x

b_hasse skrev:
Jag vet inte om jag kan rekommendera en sådan lösning. Det är väldigt förvirrande att datorn får ett helt annat skrivbord om man använder den separerad från nätverket.
Jag vet en person som drabbades av detta. Han skulle ha med sig en viktig fil till en kund så han kopierar den till skrivbordet, stänger av datorn (en laptop), och tar den med sig till kunden. När han kommer fram till kunden upptäcker han att filen inte finns på datorn... :x
Då får man köra med offline sync. Det är kanske just därför som flera menar på att ett AD med roamng profiler blir lite over kill. Men allt är gör bart, frågan är bara hur mycket tid man vill lägga på det.

Kattvovven skrev:
För att det är roligt? För att man samtidigt lär sig något mer? För att man kan?

I mycket har du nog rätt, men är det för komplexa system tror jag det är fel väg att gå.
Varför inte pröva att flyga en Boeing 737? Man lär sig något mer. Man kan :rolleyes:

Att konfigurera en server, sätta upp ett AD, roaming profiles, remote desktop mm är inget som man gör med trial-and-error.

Bättre göra det enkelt: En användarprofil på en lokal dator är 3-5 inställningar, sedan är det klart.

Se'n kan man läsa en saga för lillflickan i stället för att sitta och prova sig fram vid datorn timmavis.
Det är roligt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.