2 568 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Alla ska kunna logga på alla datorer överallt - hur?
Jag har fått tillåtelse att disponera ett litet hörn av vår "walk in-closet" till en egen datorhörna. Den är inte stor och ligger inte så bra till men jag ser fram emot att kunna sätta upp mina flygsimulatorprylar (yoke och pedaler etc) permanent där. Platsen blir ganska optimerad för ett syfte och i de fall jag bara vill surfa eller göra något annat med datorn kommer den fungera mindre bra.
Nu undrar jag vad som krävs för att få det som vi har på jobbet där man kan logga på vilken dator som helst i landskapet och kunna använda mail och andra program med mina egna installningar precis som om det vore min egen dator. Jag vill inte behöva sätta upp lokala konton på varje dator utan det ska administreras centralt. På så sätt skulle jag kunna låna en dator var som helst i huset på den plats som passar bäst för stunden.
Någon som vet och som kan berätta?
Nu undrar jag vad som krävs för att få det som vi har på jobbet där man kan logga på vilken dator som helst i landskapet och kunna använda mail och andra program med mina egna installningar precis som om det vore min egen dator. Jag vill inte behöva sätta upp lokala konton på varje dator utan det ska administreras centralt. På så sätt skulle jag kunna låna en dator var som helst i huset på den plats som passar bäst för stunden.
Någon som vet och som kan berätta?
Ni kan ju köra webmail för mailen och dropbox, google drive eller liknande för era filer. Då finns iaf samtliga filer tillgängligt på samtliga datorer. Med google crome kan du få synk på dina bokmärke.
Men när det kommer till användarinställningar, skrivbordet mm. så är det roaming profiles med ett AD som gäller. Vet inte om det finns något billigare och lättare alternativ. Vi kör med googles tjänster och dropbox och det fungerar bra för hela familjen på flera datorer. Jag har en workstation som har vissa program som de andra inte har. Jobbar jag med dessa så vill jag ändå sitta vid min workstation. Här har jag även min mail i Outlook. Fördelen med moltjänster är ju att man har allt i dator, ipad, mobil, webben mm.
Men när det kommer till användarinställningar, skrivbordet mm. så är det roaming profiles med ett AD som gäller. Vet inte om det finns något billigare och lättare alternativ. Vi kör med googles tjänster och dropbox och det fungerar bra för hela familjen på flera datorer. Jag har en workstation som har vissa program som de andra inte har. Jobbar jag med dessa så vill jag ändå sitta vid min workstation. Här har jag även min mail i Outlook. Fördelen med moltjänster är ju att man har allt i dator, ipad, mobil, webben mm.
Jag har testat det i ett par olika sammanhang och jag får nog säga att det bygger på att den som gör det har en kunskapsnivå en bit över nybörjarnivå. En bra bit, faktiskt. Man ska vara skapligt driven både på Linux och Windows.Mats skrev:
(Det var iofs ett par år sen, det har kanske kommit bättre verktyg nu.)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Så många datorer har ni väl inte?
tre - fyra stycken?
Alla gör sitt eget konto på de tre datorerna vid behov. Färdigt.
Varför skapa en infrastruktur som klarar 10.000 datorer och lika många användare för en familj på tre - fyra datorer och tre - fyra datorer?
Overkill!
tre - fyra stycken?
Alla gör sitt eget konto på de tre datorerna vid behov. Färdigt.
Varför skapa en infrastruktur som klarar 10.000 datorer och lika många användare för en familj på tre - fyra datorer och tre - fyra datorer?
Overkill!
Ett alternativ som vi använder här hemma är RDC, dvs Remote Desktop Connection som finns både för Win och Mac.
Vissa program (bokföringen och lite andra legacyprogram) snurrar på en Win 2003 server och vill man bokföra från en Mac eller Win7 maskin så är det bara att starta upp remote desktop och köra direkt på servern, det fungerar alldeles utmärkt.
Vem som får lov att logga in sätter man upp på servern.
Vill man sedan ta risken och öppna upp lite portar i routern så fungerar det givetvis även att köra remote via internet om man så önskar.
Så här ser det ut från min Mac.
Vissa program (bokföringen och lite andra legacyprogram) snurrar på en Win 2003 server och vill man bokföra från en Mac eller Win7 maskin så är det bara att starta upp remote desktop och köra direkt på servern, det fungerar alldeles utmärkt.
Vem som får lov att logga in sätter man upp på servern.
Vill man sedan ta risken och öppna upp lite portar i routern så fungerar det givetvis även att köra remote via internet om man så önskar.
Så här ser det ut från min Mac.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det går att logga in som olika användare, så man kan säkert få sin egen desktop.
Home Server har allt som finns i standard 2003, såvitt jag vet. Dock skall man vara lite försiktig med att hacka i WHS, det kan hända skumma saker.
Home Server har allt som finns i standard 2003, såvitt jag vet. Dock skall man vara lite försiktig med att hacka i WHS, det kan hända skumma saker.
Redigerat:
För att det är roligt? För att man samtidigt lär sig något mer? För att man kan?KnockOnWood skrev:
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Om man vill skapa en enklare lösning, kan man inte skapa lokala användare på varje dator, sen peka om hemkatalogen och katalogen för skrivbordet till en nätverksdisk? Då borde varje användare få tillgång till samma skrivbord och sina filer på alla datorer. Mail och programinställningar måste man lägga in på varje dator, men det kanske man kan stå ut med?