Som rubriker lyder, helt plötsligt försvann alla plommon på vårt plommonträd inkl alla som satt högst upp, inga nedfallna på marken och inga spår runtomkring trädet. Alla björnbär är också helt borta, finns inte ett enda kvar, inte ens längst in på busken eller något ruttet, ALLT är borta! Detta har skett under tre dagar när vi varit bortresta. Litar på grannarna och vi har haft en annan familjemedlem i huset under tiden. Förstår inte vad det kan vara? Björnbärsbuskar är ju hemskt taggiga och att plocka bär längst in kan väl vara svårt även för fåglar? Och fåglar tycker väl inte om att svälja hela plommon? Så både en fågel-invasion och en älg/rådjursinvasion (med giraffhalsar) har ätit upp allt vad vår trädgård hade att bjuda till just när vi skulle ut med våra bunkar o skörda... :/

Någon som varit med om liknande?

Vill minnas att jag var med och länsade ett plommonträd när jag var 11-12 år.. mycket barn i området?

Underskatta inte fåglar och rådjur :)
Bevittnade själv hur rådjuren länsade krusbärsbuskarna.
Men ett plommonträd är väl ganska högt?

I
Ja, det var spännande tider, palla frukt. Men vi tog inte allt eller med andra ord, det fanns gott om det. En gång var det inte spännande, när vi höll på som bäst i trädet kom gubben ut med lampa, man kände adrenalinet tillta, och så säger han ni ska inte ta de där de är inte goda där finns det bättre, typ. Sicket antiklimax.
Jag hade också några i trädgården för många år sedan, de hade plockat på sig rejält och halkat runt i fallfrukten. Stackars barn, kan inte varit roligt att komma hem.:D

Thailändska/Vietnamesiska bärplockare?

Fast här i mina trakter äter hästarna björnbär med förtjusning :x

M
Plommonträden här har varit överbelamrade med getingar sedan någon vecka och de käkar stora hål i frukterna, men de hänger dock kvar...

Taggarna sticks inte lika illa om man har tjock hud och päls. Mitt björnbärssnår har också blivit rensat, dagen innan jag själv hade tänkt gå ut och plocka. :mad: Marodörerna har tagit vägen om rabatterna också så det är definitivt fyrbenta gäster som gjort en räd här.

christie skrev:
. Alla björnbär är också helt borta, finns inte ett enda kvar, inte ens längst in på busken eller något ruttet, ALLT är borta!
Är de karten borta också?

Så blev det med våra körsbär i somras. Fast jag såg fågelflocken. Whosh bara så var varenda bär borta!

haavard skrev:
Är de karten borta också?
Det påminner om en gammal norsk historia:

Två äpplen, ett gammalt och moget och ett mycket ungt, var ute och gick.
Och så kom de vilse (äpplen gör ofta det, de har dåligt lokalsinne).

Då säger det gamla äpplet till den yngre kompisen:
- Vis vejen du, du som är kart.

• Gilla
AnniB
  • Laddar…
Vilket i sin tur påminner om vad historikern Herman Lindqvist berättade i radio en gång, från sina år i Paris:

Han hade lite svårt att hitta i miljonstaden,
och ju fler lokaler han varit på, desto sämre blev lokalsinnet :)

Slut på måndagstramset, jag lovar!

Kul efterverkan: Hittade en tall som det var massor med körsbärskärnor under istället för kottar. Uppenbarligen där de suttit och skitit ut resterna...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nu väntar vi bara på att du hittar kottar under körsbärsträdet :)

Må så grankott!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.