Hm, jag antog att 523 betydde 3 speglar men det var ju logiskt nog 522 som har 3 speglar.
Med er 4 spegelvariant så blir det ju lite knepigare.

Kan man inte sätta 2 mindre runda i överkant av de vertikala speglarna, alt 1 större hål i den övre horisontella spegeln?

Ska det vara ljusinsläpp eller flukthål ? ;)
 
frasse skrev:
Hm, jag antog att 523 betydde 3 speglar men det var ju logiskt nog 522 som har 3 speglar.
Med er 4 spegelvariant så blir det ju lite knepigare.

Kan man inte sätta 2 mindre runda i överkant av de vertikala speglarna, alt 1 större hål i den övre horisontella spegeln?

Ska det vara ljusinsläpp eller flukthål ?  ;)
Varken eller. Det ska bara se coolt ut...:)

Jag tror att det är mycket svårt att såga hål i dörren och fixa det på sådant vis. Det blir till att tänka om från början istället. Skulle ju kunna se till att dörrar som sitter på samma stället ser likadana ut.
 
Ääähh...... det står ju faktiskt 4-2, varför konstruera ett problem ;)

//Christina.
 
Det är inte svårt, inte om man har rätt verktyg. Kan dock tänka mig att en borschtsz inte klarar en så enkel sak ;)

Ta en Festool stickis, montera på cirkelanslaget och du får en exakt, perfekt cirkel med valfri radie mellan i princip 0 och 30 cm.
Ta sen en överhandsfräs och dra ett spår ca halvvägs igenom så har du en fals att lägga glaset mot. Fixa sen en elegant MDF ring på motsvarande sätt och montera den som glasram.

Alternativt, skaffa en riktig mässing/krom ventil med glas och montera i hålet.

Voilá
 
Funkar säkert jättebra om dörrmaterialet är homogent, och det brukar det ju inte vara i innerdörrar........ :-[ :-[
 
frasse skrev:
Det är inte svårt, inte om man har rätt verktyg. Kan dock tänka mig att en borschtsz inte klarar en så enkel sak  ;)

Ta en Festool stickis, montera på cirkelanslaget och du får en exakt, perfekt cirkel med valfri radie mellan i princip 0 och 30 cm.
Ta sen en överhandsfräs och dra ett spår ca halvvägs igenom så har du en fals att lägga glaset mot. Fixa sen en elegant MDF ring på motsvarande sätt och montera den som glasram.

Alternativt, skaffa en riktig mässing/krom ventil med glas och montera i hålet.

Voilá
Detta har inget med verktyg att göra.....

Att såga ett runt hål är inte ett problem.
Att fräsa lite är inte ett problem det heller.

Det som däremot är ett problem är att hålet angränsar till tre olika speglar på dörren vilket gör att det är väldigt många höjdskillnader att hantera. Mao måste små runda lister tillverkas som gör att fönstret inramas av något i jämn höjd. Avslutningsvis måste förstås hela dörren lackas igen för att det skall bli snyggt och då tror jag man gått över ån efter vatten rejält....

Verkar smartare och billigare att köpa rätt dörr från början.... ;)
 
MathiasS skrev:
Verkar smartare och billigare att köpa rätt dörr från början.... ;)
Varför gjorde du inte det från början? ??? ;)
 
Immobil skrev:
Varför gjorde du inte det från början? ??? ;)
Inget är köpt ännu så det är inte för sent.

Allt gick ju enligt planen tills alla här började oponera sig mot dörrvalet och ställa till med problem.... ;)
 
MathiasS skrev:
Allt gick ju enligt planen tills alla här började oponera sig mot dörrvalet och ställa till med problem.... ;)
...visst är vi besvärliga! ;D
 
MathiasS skrev:
Allt gick ju enligt planen tills alla här började oponera sig mot dörrvalet och ställa till med problem.... ;)

Ber att få reservera mig, alla har inte opponerat sig ;), jag tror faktiskt inte alls att det kommer att se tokigt ut, har sett många ffa. äldre renoverade hus där man tex. sparat en "udda" dörr som i sig är vacker men som inte är lika som de andra och satt denna enda på ett strategiskt ställe och det har inte sett det minsta underligt ut, bara snyggt och personligt så varför det här skulle se så himla konstigt ut fattar jag inte???

//Christina.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.