Takläggarna har jobbat så bra och effektivt under veckan med takbyte. Jag är imponerad. Idag är arbetsledare inte här.
Killarna tyckte de var klara, men jag instämmer inte och behöver råd. Har försökt nå min kontakt på byggföretaget men han har inte ringt tillbaka. Skickat SMS med foton som jag vet att han sett. Ska ringa mig. Även pratat med arbetsledaren på bygget och visat foto.
Jag kan inte så mycket men fått lära mig att synlig råspont utvändigt alltid ska vara täckt med målade bräder. Så hade jag förut liksom alla mina grannar - har kollat idag och det gäller dem alla.
Se bifogade foton.
1. Foto 1+2 Under hängrännor syns råspont intill takfot. Ska inte takfot täcka råsponten?
2. Foto 3 Råspont under takutsprången inte täckts heller. Där ska det väl vara målade bräder som går längs med från nocken och ända ner? Det har jag också läst på byggsidor.
Obs jag har anlitat ett erkänt företag från Bra byggare via Villaägarförbundet.

Hoppas någon läser och kan ge respons på detta trots fre em. Tack snälla på förhand! 🙏🏻
 
  • Röd tegelvägg med ofärdig råspont synlig under hängränna. Råsponten är inte täckt av målade bräder längs takfoten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Råspont under takfot synligt under hängränna på en tegelvägg. Takfotsbrädor saknas vilket exponerar råpanelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul träfasad med synlig råspont under takfot och takutsprång, delvis omålad. Rött tegel och grå takpannor syns i bildens nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får läsa om målning ingår i ditt avtal. Ändå för kallt för att måla nu.
 
  • Gilla
renoverar jämnt och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Allt beror på vad ni kommit överens om i slutändan.

Bild 1 och 2
Där håller jag med dig, takfotsbrädan ska gå upp och täcka kanten på råsponten.

Bild 3
Så länge råsponten inte är vankantad eller med kvisthål så tycker jag att det är OK att göra som på bilden. På den ser råsponten helt ok ut, så dom har nog haft koll på att den ska se bra ut där :)

renoverar jämnt renoverar jämnt skrev:
men fått lära mig att synlig råspont utvändigt alltid ska vara täckt med målade bräder. Så hade jag förut liksom alla mina grannar - har kollat idag och det gäller dem alla.
Givetvis ska det målas också.
Men att det SKA vara täckt med målade brädor är inget krav, det är en smaksak vad man tycker är snyggast, och ja, jag tycker också att det är snyggare med längsgående brädor på takfoten :-)
 
  • Gilla
renoverar jämnt och 2 till
  • Laddar…
surris
Håller med Mats-S. Takfotsbrädan ska täcka råsponten men att råsponten syns vid sims och takfot är väldigt vanligt, har ni inte kommit överens om något annat där så är detta standard och blir ofta en snygg lösning beroende på husets karaktär.
 
  • Gilla
renoverar jämnt och 1 till
  • Laddar…
Nej säger jag på alla dina frågor.
Problemet på den första är att hängrännan sitter för högt, på 3 ska råsponten målas men det är för kallt nu.
Här är en bild från träguiden men jag förespråkar takfotskil istället.
Illustration av takkonstruktion med detaljerad vy av hängränna och råspont som visar olika monteringsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stensson11 och 2 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Du får läsa om målning ingår i ditt avtal. Ändå för kallt för att måla nu.
Tack för svar! Vi har avtalat om att det ska sättas upp färdigstrukna bräder, då behövs ingen målning.
Nej såklart för kallt att måla.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Allt beror på vad ni kommit överens om i slutändan.

Bild 1 och 2
Där håller jag med dig, takfotsbrädan ska gå upp och täcka kanten på råsponten.

Bild 3
Så länge råsponten inte är vankantad eller med kvisthål så tycker jag att det är OK att göra som på bilden. På den ser råsponten helt ok ut, så dom har nog haft koll på att den ska se bra ut där :)


Givetvis ska det målas också.
Men att det SKA vara täckt med målade brädor är inget krav, det är en smaksak vad man tycker är snyggast, och ja, jag tycker också att det är snyggare med längsgående brädor på takfoten :)
Tack för utförligt svar! 🙏🏻 Talat med min kontakt, som kommer hit efter helgen. Kommer nog att bli bra
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nej säger jag på alla dina frågor.
Problemet på den första är att hängrännan sitter för högt, på 3 ska råsponten målas men det är för kallt nu.
Här är en bild från träguiden men jag förespråkar takfotskil istället.
[bild]
Tack för utförligt svar! 🙏🏻
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.