Medlem
· Västra Götaland
· 27 inlägg
Takläggarna har jobbat så bra och effektivt under veckan med takbyte. Jag är imponerad. Idag är arbetsledare inte här.
Killarna tyckte de var klara, men jag instämmer inte och behöver råd. Har försökt nå min kontakt på byggföretaget men han har inte ringt tillbaka. Skickat SMS med foton som jag vet att han sett. Ska ringa mig. Även pratat med arbetsledaren på bygget och visat foto.
Jag kan inte så mycket men fått lära mig att synlig råspont utvändigt alltid ska vara täckt med målade bräder. Så hade jag förut liksom alla mina grannar - har kollat idag och det gäller dem alla.
Se bifogade foton.
1. Foto 1+2 Under hängrännor syns råspont intill takfot. Ska inte takfot täcka råsponten?
2. Foto 3 Råspont under takutsprången inte täckts heller. Där ska det väl vara målade bräder som går längs med från nocken och ända ner? Det har jag också läst på byggsidor.
Obs jag har anlitat ett erkänt företag från Bra byggare via Villaägarförbundet.
Hoppas någon läser och kan ge respons på detta trots fre em. Tack snälla på förhand! 🙏🏻
Killarna tyckte de var klara, men jag instämmer inte och behöver råd. Har försökt nå min kontakt på byggföretaget men han har inte ringt tillbaka. Skickat SMS med foton som jag vet att han sett. Ska ringa mig. Även pratat med arbetsledaren på bygget och visat foto.
Jag kan inte så mycket men fått lära mig att synlig råspont utvändigt alltid ska vara täckt med målade bräder. Så hade jag förut liksom alla mina grannar - har kollat idag och det gäller dem alla.
Se bifogade foton.
1. Foto 1+2 Under hängrännor syns råspont intill takfot. Ska inte takfot täcka råsponten?
2. Foto 3 Råspont under takutsprången inte täckts heller. Där ska det väl vara målade bräder som går längs med från nocken och ända ner? Det har jag också läst på byggsidor.
Obs jag har anlitat ett erkänt företag från Bra byggare via Villaägarförbundet.
Hoppas någon läser och kan ge respons på detta trots fre em. Tack snälla på förhand! 🙏🏻
Allt beror på vad ni kommit överens om i slutändan.
Bild 1 och 2
Där håller jag med dig, takfotsbrädan ska gå upp och täcka kanten på råsponten.
Bild 3
Så länge råsponten inte är vankantad eller med kvisthål så tycker jag att det är OK att göra som på bilden. På den ser råsponten helt ok ut, så dom har nog haft koll på att den ska se bra ut där
Men att det SKA vara täckt med målade brädor är inget krav, det är en smaksak vad man tycker är snyggast, och ja, jag tycker också att det är snyggare med längsgående brädor på takfoten
Bild 1 och 2
Där håller jag med dig, takfotsbrädan ska gå upp och täcka kanten på råsponten.
Bild 3
Så länge råsponten inte är vankantad eller med kvisthål så tycker jag att det är OK att göra som på bilden. På den ser råsponten helt ok ut, så dom har nog haft koll på att den ska se bra ut där
Givetvis ska det målas också.renoverar jämnt skrev:
Men att det SKA vara täckt med målade brädor är inget krav, det är en smaksak vad man tycker är snyggast, och ja, jag tycker också att det är snyggare med längsgående brädor på takfoten
Håller med Mats-S. Takfotsbrädan ska täcka råsponten men att råsponten syns vid sims och takfot är väldigt vanligt, har ni inte kommit överens om något annat där så är detta standard och blir ofta en snygg lösning beroende på husets karaktär.
Nej säger jag på alla dina frågor.
Problemet på den första är att hängrännan sitter för högt, på 3 ska råsponten målas men det är för kallt nu.
Här är en bild från träguiden men jag förespråkar takfotskil istället.
Problemet på den första är att hängrännan sitter för högt, på 3 ska råsponten målas men det är för kallt nu.
Här är en bild från träguiden men jag förespråkar takfotskil istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 27 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 27 inlägg
Tack för utförligt svar! 🙏🏻 Talat med min kontakt, som kommer hit efter helgen. Kommer nog att bli braMats-S skrev:
Allt beror på vad ni kommit överens om i slutändan.
Bild 1 och 2
Där håller jag med dig, takfotsbrädan ska gå upp och täcka kanten på råsponten.
Bild 3
Så länge råsponten inte är vankantad eller med kvisthål så tycker jag att det är OK att göra som på bilden. På den ser råsponten helt ok ut, så dom har nog haft koll på att den ska se bra ut där
Givetvis ska det målas också.
Men att det SKA vara täckt med målade brädor är inget krav, det är en smaksak vad man tycker är snyggast, och ja, jag tycker också att det är snyggare med längsgående brädor på takfoten![]()
Medlem
· Västra Götaland
· 27 inlägg
Klicka här för att svara


