thomasx skrev:
Hur menar du att lenovo's komponenter skulle vara mer slumpmässiga än apples? Och även apple har väl skal på sina datorer, i alla fall alla jag sett!?

Hållbarheten på en dator blir inte automatiskt sämre än något annat bara för att det är en pc. Min erfarenhet är att apple är de produkter som är mest ömtåliga och känsliga.
Jag har ingen egen erfarenhet av Mac, men desto mer av Mac-fans, och det enklaste är att inte säga emot utan bara hålla med. :)

Jag har däremot erfarenhet av laptopar som använts i serversammanhang (även Lenovo, fast de hette IBM på den tiden) och det håller de *inte* för. De är helt enkelt inte gjorda/testade för det. (På Ericsson så fick vi tom garantier för att vissa "laptop"-komponenter skulle hålla för de servertillämpningar vi ville använda dem till, och de gjorde de inte då heller. Tillverkarna vet inte ens själva, eftersom de inte testat.)

lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har ingen egen erfarenhet av Mac, men desto mer av Mac-fans, och det enklaste är att inte säga emot utan bara hålla med. :)

Jag har däremot erfarenhet av laptopar som använts i serversammanhang (även Lenovo, fast de hette IBM på den tiden) och det håller de *inte* för. De är helt enkelt inte gjorda/testade för det. (På Ericsson så fick vi tom garantier för att vissa "laptop"-komponenter skulle hålla för de servertillämpningar vi ville använda dem till, och de gjorde de inte då heller. Tillverkarna vet inte ens själva, eftersom de inte testat.)
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med att lenovo's komponenter skulle vara mer slumpmässiga än apples? Inte heller varför hållbarheten på en dator skulle bli automatiskt sämre än något annat bara för att det är en pc. Min erfarenhet är fortfarande att apple är de produkter som är mest ömtåliga och känsliga.Vad du menar med att använda laptops i serversammanghang är jag också osäker på, att använda dom som servrar för en organisation av ericssons storlek verkar inte så klokt, det finns ju riktiga grejer för det. Jag har själv haft IBM/Lenovo laptop i tjänsten när jag jobbat på ericsson och de har funkat väldigt bra. Att säga att en pc är dålig för att någon modell inte duger som server i en sådan situation är ju lika illa som att gnälla över att ipad är olämplig för 3D-cad tillämpningar...

thomasx skrev:
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med att lenovo's komponenter skulle vara mer slumpmässiga än apples?
OK, alla är lika dåliga och köpta efter vilka som var billigast den veckan då. Nöjd? ;)

Eller använd Linux, så kan de inte ställa till den alls.
Naturligtvis är det bästa alternativet, men det skadar inte att ha en ghost-image (eller motsvarande) ändå, eftersom saker ändå kan gå sönder. Linux skyddar inte magiskt hårddiskar från haveri (vilket nyligen kostade mig 1,5 TB data...).

Att säga att en pc är dålig för att någon modell inte duger som server i en sådan situation är ju lika illa som att gnälla över att ipad är olämplig för 3D-cad tillämpningar...
Det är ett bra stresstest som säger en hel del om konstruktionens kvalitet. Laptops gillar att överhetta, och det är inte bara när man kör dem som servers, jag brukar kunna överhetta nästan vilken laptop som helst genom tex:

* Spel
* Kompilering av stora program
* Videoredigering
* Automatisk bildbehandling av stora mängder foton
* 3D-rendering

osv.

Laptops passar dåligt om man ska köra saker som toppar ut processorn mer än säg 20-30 sekunder i sträck.

Troberg skrev:
Laptops passar dåligt om man ska köra saker som toppar ut processorn mer än säg 20-30 sekunder i sträck.
Visst, laptops är inga allt-i-allo supermaskiner, men det innebär ju inte per automatik att alla pc-laptops är sämre än apples dito. Därmed inte heller sagt att det inte finns mycket skit.

Jag har aldrig lyckats överhetta några av mina laptops, och dom går rätt tungt, och i varma miljöer dessutom, emellanåt också. Kanske HP och Lenovo är bland de bättre, vad vet jag.

Visst, laptops är inga allt-i-allo supermaskiner, men det innebär ju inte per automatik att alla pc-laptops är sämre än apples dito.
Nejdå, det är i stort sett samma skit under skalet.

Jag har aldrig lyckats överhetta några av mina laptops, och dom går rätt tungt, och i varma miljöer dessutom, emellanåt också. Kanske HP och Lenovo är bland de bättre, vad vet jag.
HP är OK, för att vara laptops, om man undviker de billigare, likaså ASUS och Toshiba. Dell är däremot skit, har fem sådana och ingen funkar riktigt bra.

Jag skulle dock fortfarande aldrig använda en laptop om jag inte är tvungen.

Troberg skrev:
HP är OK, för att vara laptops, om man undviker de billigare, likaså ASUS och Toshiba.
Och där har vi pudelns kärna. Det är rätt stor skillnad på de prylar HP m fl prånglar ut i elektronikladorna (HP Latitude o dyl) och de som riktar sig mer mot företagsmiljö (exvis. EliteBook). Självfallet kan det smyga sig in konstruktionsfel i enstaka modeller även bland de dyrare men generellt är komponenter och byggkvalitet i en helt annan klass, men prislappen är också en helt annan.

Visst, men kör man dem kontinuerligt/tungt så får man förvänta sig att de inte håller. Främst klarar de inte av att göra sig av med värmen, men även komponenterna i sig (exv. diskar) är tätare packade internt. (Sedan så tenderar laptops att få mer stryk, spec. i näringslivet, vilket inte heller hjälper, men det är en annan femma.)

Visst, men kör man dem kontinuerligt/tungt så får man förvänta sig att de inte håller.
Sorry, men jag köper inte det resonemanget. Jag vet att de är tillverkade så, men det är inte acceptabelt. En dator ska vara dimensionerad för att jobba för fullt oavbrutet, allt annat är underdimensionerat.

Jag hade en gång en Compaq (jag skulle kunna säga vad jag tycker om deras bärbara, men då skulle färgen trilla av väggarna när ni läser det...) som överhettade för skitsaker som tex att jag skulle skapa miniatyrer av 100 bilder (något jag ofta gjorde när jag tankat ur kameran för webpublicering). Likaså om jag kompilerade lite större program (vilket var huvuduppgiften för datorn). När jag tröttnade ur och gick till handlaren och visade problemet så var deras lösning "gör inte så då". Sista gången jag handlade av dem. Vad i helsike är det för en attityd? En dator ska hantera att man lastar den på ett snyggt sätt. Visst, den går inte fortare än vad den gör, men den ska fanken inte överhetta, då är den felkonstruerad.

Troberg skrev:
Sorry, men jag köper inte det resonemanget. Jag vet att de är tillverkade så, men det är inte acceptabelt. En dator ska vara dimensionerad för att jobba för fullt oavbrutet, allt annat är underdimensionerat.
Nej, en dator skall hålla för det den är avsedd för att användas till, en laptop som inte är avsedd att användas som server behöver heller inte hålla för det. Jag är både seglare och dykare, men jag förväntar mig inte att datorerna skall hålla för att vara med i sittbrunnen när det stormar på nordsjön eller på 50 m djup heller, även om det finns navigationsprogram och dykprogram för laptops. Samma sak för användande av datorer under andra extrema förhållanden.

Sen har varje dator av vettig kvalité ett skydd mot överhettning, som gör att datorn inte går sönder om den blir för varm under drift, imho. Det finns även bärbara datorer som håller för att vara med i sittbrunnen på nordsjön under storm, men dom kostar en slant.

Om alla datorer skulle vara byggda för att hålla för allt någon kan tänkas utsätta dom för skulle ingen dator vara vare sig bärbar eller prisvärd.

Det är ju en enorm skillnad på att hålla för alla tänkbara yttre påfrestningar och att hålla för att köra vilka program som helst.

Självklart så tål en dator inte andra påfrestningar än vad den är specad för. Är den inte IP-klassad så brukar det vara IPX2 som gäller och det funkar inte i sittbrunnen. Men om datorn inte klarar av att köra 100% CPU-last flera timmar i sträck så får väl tillverkaren se till att skriva det i specifikationen för datorn.

"OBS! Denna dator är inte avsedd att användas med tunga program så som spel med 3D-grafik eller bildbehandlingsprogram i mer än 30 minuter åt gången."

Nerre skrev:
Men om datorn inte klarar av att köra 100% CPU-last flera timmar i sträck så får väl tillverkaren se till att skriva det i specifikationen för datorn.

"OBS! Denna dator är inte avsedd att användas med tunga program så som spel med 3D-grafik eller bildbehandlingsprogram i mer än 30 minuter åt gången."
Ja det kan man både tycka och hålla med om. Jag har dock ännu inte träffat en tillverkare som frivilligt skriver ut att en produkt *inte* klarar något om de inte måste... Eftersom de flesta(s) användningsfall för en laptop inte lastar den i närheten av max så behöver tillverkarna inte bry sig om det, utan kan komma undan med att låtsas som det regnar, eller snarare, inte ens ta reda på om den klarar det eller inte.

(Jag har som sagt varit med om att de inte klarat av att veta vad grejjerna egentligen klarar även när de försökt.)

Kul med en gammal tråd, imac är väl det bästa idag om man ska ha all-in-one ;)

• Gilla
Rob1n
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.