Dustin har just nu ett bra pris på en all in one dator.
Vad jag kan se så är den att likställa med en bärbar dator. Tänkte att barnen skulle kunna ha en sådan och slår de sönder tangentbordet är det lätt att ersätta istället för att de hamrat sönder en bärbar dator.

Finns det några nackdelar med en all in one?

Tja, det finns väl nackdelar med allt. :) En nackdel är ju mindre möjlighet att uppgradera delar om de åldras/går sönder. En all-in-one, dvs datorn ihopbyggd med skärmen, är väl bättre än en bärbar, men förstås sämre än en stationär. Sedan kan man ju få en "bättre" stationär, dvs en där alla delar stämmer precis överens med vad man skall ha den till, billigare än en färdigbyggd. Men då måste man bygga själv och verkligen leta delar/köpa på billigaste stället. Sedan är det frågan om det gör något. Man kan säkert byta hårddisk, sätta i mer minne osv. även på den här (men kolla först). Byta moderkort eller skärm lär dock inte vara möjligt.

Andra nackdelar med just de här är väl att integrerade grafikkort är sämre för spel (de duger till i stort sett allt annat), och ungar håller ju på mycket med det (om man inte stoppar dem). Så högsta upplösningen/presentationen på det senaste LEGO-spelet går typiskt inte.

Jag har ingen egen erfarenhet av just de här datorerna, men jag kan väl tänka mig att de lider lite av samma problem som laptops, dvs de är inte gjorda för att stå på hela tiden. Eftersom de är så små så går de varma, vilket leder till att man antingen får ha fläktar som väsnas eller leva med förkortad livslängd. (Jag pratar om gradskillnader här. Det varierar mycket, och även en "kort" livslängd kan vara mycket längre en den tekniska livslängden).

Vi har ett gäng iMac 24/27 på jobbet som står på dygnet runt så det är nog inga problem med värme längre. Går oftast att byta hårdisk och uppgradera minne, men inte mycket mer självfix. Jag tycker all-in-one är en smidig och snygg lösning som räcker gott (beroende på modell). Förespråkar naturligvis Apple, då jag är ett Mac-fan :-)

Jo, det är säkert sant för en Mac, men här var det ju någon PC-tillverkare som klämt in slumpvisa komponenter i något skal, och då är jag inte riktigt lika övertygad om hållbarheten längre. :)

Stefan, som inte är Mac-fan, men inte tycker att de är så dåliga för det. :)

Ingen skönhet direkt.

Jag har en eeeTop med pekskärm som köksdator sen ett par år tillbaka (vilket man för övrigt inte kan leva utan när man väl har vant sig, pekskärmsdator i köket alltså).

EeeTop-small.jpg

Tyst och sval, men förstås rätt seg med sin gamla enkelkärninga Atomprocessor.

Mitt tips är att AIO-datorer med pekskärm är kul för ungarna att trycka på, men resistiva pekskärmar är rätt känsliga och alltså kanske inte så lämpligt för de minsta. Eller... inte om de beter sig som mina barn i alla fall. :)

Lite mer Mac-kopia, snyggare :-)

Köp en billig stationär istället, det är enklare, billigare och ger bättre prestanda.

Se också till att göra en ghost-image av den, så när kidsen lyckats ställa till den för mycket så är det bara att blåsa in den rena installationen igen.

Troberg skrev:
Se också till att göra en ghost-image av den, så när kidsen lyckats ställa till den för mycket så är det bara att blåsa in den rena installationen igen.
Eller använd Linux, så kan de inte ställa till den alls.

andersmc skrev:
Eller använd Linux, så kan de inte ställa till den alls.
Just det. De lär inte ens vilja röra den. :cool:

Snubbla eller rycka i en kabel så att det säger brak på golvet funkar precis lika bra med Seller.. nä olika operativsystem skulle det vara ;) En ghostkopia kan vara bra även mot annat än fel handhavande.

Sen är det bara ett faktum att kör man som user så ställer man inte till windows heller. Dock tog det ju ett tag innan MS uppfann sin variant på sudo

fubar skrev:
Dustin har just nu ett bra pris på en all in one dator.
Vad jag kan se så är den att likställa med en bärbar dator. Tänkte att barnen skulle kunna ha en sådan och slår de sönder tangentbordet är det lätt att ersätta istället för att de hamrat sönder en bärbar dator.

Finns det några nackdelar med en all in one?
Tycker du tänker rätt. Tangentbord är billiga. AIO, Laptop:ar och Mac:ar dyra.

=kysan skrev:
Vi har ett gäng iMac 24/27 på jobbet som står på dygnet runt så det är nog inga problem med värme längre. Går oftast att byta hårdisk och uppgradera minne, men inte mycket mer självfix. Jag tycker all-in-one är en smidig och snygg lösning som räcker gott (beroende på modell). Förespråkar naturligvis Apple, då jag är ett Mac-fan :-)
Att ett Mac-fan har ett gäng iMac som står på dygnet runt skulle jag inte bry mig om. Att ett Mac-fan förespråkar Apple skulle jag inte bry mig om det minsta. "Går oftast att byta hårdisk och uppgradera minne" Går inte ens det alltid duger de inte till dagens barn!

Skall barnen ha en dator är det viktigaste att grafikkortet kan uppgraderas. De kommer att vlija spela spel. Bra spel kräver bra grafik.Klarar den inte bästa grafiken i LEGO, Minecraft, WoW idag duger den inte till barnen om ett halvår. Det blir en dyr leksak.

Troberg skrev:
Köp en billig stationär istället, det är enklare, billigare och ger bättre prestanda.
d^_^b

PC betyder persondator. Planera direkt 1-till-1. Dvs en dator per barn, som i skolan.

Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, det är säkert sant för en Mac, men här var det ju någon PC-tillverkare som klämt in slumpvisa komponenter i något skal, och då är jag inte riktigt lika övertygad om hållbarheten längre. :)

Stefan, som inte är Mac-fan, men inte tycker att de är så dåliga för det. :)
Hur menar du att lenovo's komponenter skulle vara mer slumpmässiga än apples? Och även apple har väl skal på sina datorer, i alla fall alla jag sett!?

Hållbarheten på en dator blir inte automatiskt sämre än något annat bara för att det är en pc. Min erfarenhet är att apple är de produkter som är mest ömtåliga och känsliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.