4 259 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Alig eller Soliduct
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
Jag har köpt alla delar från Soliduct till mitt egenbygge. Funkat otroligt bra!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Köpte från alig, funkade bra, ritningen var nog lite dyrare än soliduct, men ventkillen jobbade på alig, tror inte soliducts jobbar på soliduct.
utan är extern.
sen kör alig med Lindabs rör och de har dubbla gummiflärpar, och så verkar inte soliducts se ut på deras bilder.
Tror de säljer lite olika aggregat, så om du ska ha ett visst aggregat så?
utan är extern.
sen kör alig med Lindabs rör och de har dubbla gummiflärpar, och så verkar inte soliducts se ut på deras bilder.
Tror de säljer lite olika aggregat, så om du ska ha ett visst aggregat så?
Utgå inte från priserna i webshoppen.
När du har materialspec klar så mailar du in den och per om en offert, först då ser du vem som ligger bäst i pris.
I mitt fall vart det Alig, Alig gjorde även projekteringen inkl materiallistan..
Dom hade missat att läsa sin egen ritning rätt när dom gjorde listan så det saknades lite grejor, dom kompletterade min order med saknade prylar utan någon som helst extra kostnad.
När du har materialspec klar så mailar du in den och per om en offert, först då ser du vem som ligger bäst i pris.
I mitt fall vart det Alig, Alig gjorde även projekteringen inkl materiallistan..
Dom hade missat att läsa sin egen ritning rätt när dom gjorde listan så det saknades lite grejor, dom kompletterade min order med saknade prylar utan någon som helst extra kostnad.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag handlade ritningen och rören från Alig och sen aggregatet från soliduct.P perka99 skrev:
(Ville inte få aggregatet onödigt tidigt så jag tappade garantitid, jag är ju ganska långsam med bygget, och när jag behövde det var Soliduct billigare på det.)
Redigerat:
Har hört bra f
Kollegor har rekommenderat mig Östbergs Heru EC serie, tänkte själv köra på HERU 160. Det borde fungera bra till 250 m2 eventuellt gå upp ett steg. Du kan simulera flöden och vad du får för SFP värde etc på deras hemsida. Sitter och sätter ihop en materiallista på soliduct själv inför sommarens projekt.P perka99 skrev:
Sitter i samma sits och väljer mellan Alig och Soliduct. Som det ser ut nu ligger de senare ganska mycket under i pris. Då är frågan om skillnaden är värt något eller om det bara är att köra på billigaste?
Ventilationsrör ska ju följa ett antal standarder så man bör ju även kunna blanda friskt om man föredrar det?
Ventilationsrör ska ju följa ett antal standarder så man bör ju även kunna blanda friskt om man föredrar det?
Klicka här för att svara