Mitt hus målades senast -97 med Nordsjö Tintonova oljetäcklasur. Färg grå med vitt på knutar, takutsprång och vindskivor. Redan efter några år fanns alg/mögeltillväxt (svarta prickar) i färgen. Har tvättat fasaden med fasadtvätt med resultat att det blev rent men att algerna var tillbaks redan året efter och nu än värre. Algerna är nu kraftigt utbredda, mest förekommande på det vita. Villan är belägen på västkusten någon kilometer från havet.
Tänkte (måste) måla om i år och mina frågor är:
- hur får jag lättast bort algerna så det blir ett bra underlag att måla på och ett bra resultet ?
- Vilken färg skall jag måla med, har kulören någon betydelse ?
- Hur kan man förebygga att altillväxten kommer tillbaks.

Fridis
 
Vad hade du för fasadtvätt??
Jag har samma på mitt hus som e vitt och det ska målas om nu i sommar till dom nya ägarna.
Skulle åxo vilja ha tipps. Trodde att det räkte med fasadtvätt :(
Inte kul om man sålt huset och lovat att måla om det, åså e det lika fult nästa sommar :(
 
Hej!

Mitt tips är att först behandla med Prick-fri. Låt medlet verka i minst ett dygn. Tvätta därefter med målartvätt om ni ska måla om. Är det enbart en behandling och inte målning som ska göras ska ni använda underhållstvätt som medel. (Målartvätt är alltså starkare än underhållstvätt.)

Det finns en webbplats med information. Gå in på www.sporium.se

:)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.