Jag köpte en taklampa i second handaffär, kom hem och insåg
1. att de kopplat stickpropp för väggutag till sladden och
2. att lampsladden är ofärgad hela vägen, och har en gammal (utländsk?) sockerbit med för mig okänd märkning, vilket innebär att jag inte kan se om det är N eller L..
Min fråga är, är det en utländsk sladd, otillåten i Sverige? I vilket fall jag givetvis byter ut den
Om inte, HUR kopplar jag den nya stickproppen när jag inte vet vad som är vad på lampsladden?
Japp, total gröngöling här, som tyvärr inte har råd att anlita en elektriker..
2. att lampsladden är ofärgad hela vägen, och har en gammal (utländsk?) sockerbit med för mig okänd märkning, vilket innebär att jag inte kan se om det är N eller L..
Min fråga är, är det en utländsk sladd, otillåten i Sverige? I vilket fall jag givetvis byter ut den
Om inte, HUR kopplar jag den nya stickproppen när jag inte vet vad som är vad på lampsladden?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Och den stickpropp du har på bild ska troligen inte kopplas till denna lampa, utan du ska ha en ojordad stickpropp. Dessutom är det inte säkert att sockerbiten duger utan behöver vara en isolerad skarvbox. Om du visar mer av lampan, dess märkskylt och berätta ifall takkoppen är i metall så får du bättre svar.
Jag skulle se det från ett praktiskt perspektiv och inte oroa mig över märkningar. Men vill du vara noga kan du titta om det finns någon CE-märkning på lampan. Titta även om det finns en symbol med två kvadrater i varandra som betyder att den är dubbelisolerad. Vilken som är fas och nolla behöver du inte bry dig om.J Jo-Jo skrev:
Jag har funderat lite på det med anledning av att Ikeas standardlösning är att bara ha sockerbitar på sladden och sedan sälja stickproppar med en dm sladd. Kan det vara att plaststruten på sladden som skall dölja kontakten räknas som ett isolerande lager? Eller får det vara enkel isolering vid taknivå?Bo.Siltberg skrev:
Tack! Plastkoppen som sitter mot taket, om det är den du menar, är i plast.Bo.Siltberg skrev:
Och den stickpropp du har på bild ska troligen inte kopplas till denna lampa, utan du ska ha en ojordad stickpropp. Dessutom är det inte säkert att sockerbiten duger utan behöver vara en isolerad skarvbox. Om du visar mer av lampan, dess märkskylt och berätta ifall takkoppen är i metall så får du bättre svar.
J Jo-Jo skrev:Jag köpte en taklampa i second handaffär, kom hem och insåg
Den stickproppen har varit standard i Sverige i flera decennier, så det är inget konstigt med den.
Vilket land sockerbiten är tillverkad i har väl ingen betydelse?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Aha, märket i takkoppen... Ursäkta förvirringen!Bo.Siltberg skrev:
Toppen, jag hade för mig att man lade "färg mot färg" i sockerbiten, och blev fundersam när lampans fasledare var utan färgmarkeringar. Jag kan ju inte termerna heller, eller vad i övrigt som ger vettig info för er med know-how, så ber om ursäkt om jag gjort det hela onödigt komplicerat. Tusen tack för hjälpen!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Frågan gällde inte stickproppen, utan om lampsladden håller måttet. Jag hade för mig att man lade "färg mot färg" i sockerbiten, och blev fundersam när lampsladdens fasledare var utan färgmarkeringar. Jag kan ju inte facktermerna heller, eller vad i övrigt som ger vettig info för de som faktiskt kan sin sak, så jag förstår om jag förvirrade mer än jag klargjorde. Nåväl, jag har fått svar så jag vet hur jag ska göra nu.useless skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 839 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 839 inlägg
Ja, man brukar koppla färg mot färg, men strömmen vet såklart inte om den åker fram i en blå ledare som byter färg till brun sen och den bryr sig inte heller om det. 😉J Jo-Jo skrev:Frågan gällde inte stickproppen, utan om lampsladden håller måttet. Jag hade för mig att man lade "färg mot färg" i sockerbiten, och blev fundersam när lampsladdens fasledare var utan färgmarkeringar. Jag kan ju inte facktermerna heller, eller vad i övrigt som ger vettig info för de som faktiskt kan sin sak, så jag förstår om jag förvirrade mer än jag klargjorde. Nåväl, jag har fått svar så jag vet hur jag ska göra nu.![]()
Anledningen till att det inte spelar någon roll är för att vi har växelström. Du har också en "brun" och en "blå" i ett vanligt vägguttag och du kan ju stoppa in en vanlig kontakt på två håll, utan problem.
Det som man däremot aldrig får vara osäker på är jord, den måste vara rätt om man har det. Nu har du inte det till den lampan så då kan du glömma den biten.