Jag köpte en taklampa i second handaffär, kom hem och insåg

1. att de kopplat stickpropp för väggutag till sladden och
2. att lampsladden är ofärgad hela vägen, och har en gammal (utländsk?) sockerbit med för mig okänd märkning, vilket innebär att jag inte kan se om det är N eller L..

Min fråga är, är det en utländsk sladd, otillåten i Sverige? I vilket fall jag givetvis byter ut den
Om inte, HUR kopplar jag den nya stickproppen när jag inte vet vad som är vad på lampsladden?

Japp, total gröngöling här, som tyvärr inte har råd att anlita en elektriker..

• Omonterad taklampa med vit sladd, sockerbit och stickpropp; ofärgade och färgade ledare synliga, mot blå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal sockerbit med fyra skruvterminaler och en ofärgad lampsladd ansluten.
    Skapa konto
  • Närbild av en gammal vit sockerbit med okänd märkning, osignerade terminaler med skruvar, fotad mot en gul bakgrund.
    Skapa konto
Det spelar ingen roll hur du kopplar nolla och fas om det inte står N/L

• Gilla
Jo-Jo
  • Laddar…
Och den stickpropp du har på bild ska troligen inte kopplas till denna lampa, utan du ska ha en ojordad stickpropp. Dessutom är det inte säkert att sockerbiten duger utan behöver vara en isolerad skarvbox. Om du visar mer av lampan, dess märkskylt och berätta ifall takkoppen är i metall så får du bättre svar.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J Jo-Jo skrev:
2. att lampsladden är ofärgad hela vägen, och har en gammal (utländsk?) sockerbit med för mig okänd märkning, vilket innebär att jag inte kan se om det är N eller L..
Jag skulle se det från ett praktiskt perspektiv och inte oroa mig över märkningar. Men vill du vara noga kan du titta om det finns någon CE-märkning på lampan. Titta även om det finns en symbol med två kvadrater i varandra som betyder att den är dubbelisolerad. Vilken som är fas och nolla behöver du inte bry dig om.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dessutom är det inte säkert att sockerbiten duger utan behöver vara en isolerad skarvbox.
Jag har funderat lite på det med anledning av att Ikeas standardlösning är att bara ha sockerbitar på sladden och sedan sälja stickproppar med en dm sladd. Kan det vara att plaststruten på sladden som skall dölja kontakten räknas som ett isolerande lager? Eller får det vara enkel isolering vid taknivå?

• Gilla
Jo-Jo
  • Laddar…
Och den stickpropp du har på bild ska troligen inte kopplas till denna lampa, utan du ska ha en ojordad stickpropp. Dessutom är det inte säkert att sockerbiten duger utan behöver vara en isolerad skarvbox. Om du visar mer av lampan, dess märkskylt och berätta ifall takkoppen är i metall så får du bättre svar.
Tack! Plastkoppen som sitter mot taket, om det är den du menar, är i plast.

• Gul lampskärm i plast med texten "230V MAX 100W E27" inuti, kopplad mot taket.
    Skapa konto
  • Svart taklampa med plastkopp och elektrisk anslutning på en blå soffa med kudde i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Förpackning med en lampkontakt med plastkåpa och tvåpolig kabel.
    Skapa konto
Hur ser uttaget ut där du tänker koppla in lampan?

J Jo-Jo skrev:
Jag köpte en taklampa i second handaffär, kom hem och insåg

Min fråga är, är det en utländsk sladd, otillåten i Sverige? I vilket fall jag givetvis byter ut den
Om inte, HUR kopplar jag den nya stickproppen när jag inte vet vad som är vad på lampsladden?

Japp, total gröngöling här, som tyvärr inte har råd att anlita en elektriker..

Den stickproppen har varit standard i Sverige i flera decennier, så det är inget konstigt med den.
Vilket land sockerbiten är tillverkad i har väl ingen betydelse?

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
lampan, dess märkskylt och
Text på en elektrisk apparat, eventuellt information om dubbelisolering.

Men vi kan nog gissa oss til att symbolen för dubbelisolering finns där Symbol för dubbelisolering med två fyrkanter, en mindre inuti en större.

Då ska du ha en ojordad stickpropp, och sockerbiten duger även om den inte är helt bra.
Ojordad stickpropp med två blottade ledningskablar, en brun och en blå, mot vit bakgrund.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D behöver ingen ny stickpropp, använd bara inte jorden. Klipp bort eller isolera

• Gilla
Jo-Jo
  • Laddar…
[bild]

Men vi kan nog gissa oss til att symbolen för dubbelisolering finns där [bild]

Då ska du ha en ojordad stickpropp, och sockerbiten duger även om den inte är helt bra.
[bild]
Aha, märket i takkoppen... Ursäkta förvirringen! :D Japp, märket för dubbelisolering är där.

Toppen, jag hade för mig att man lade "färg mot färg" i sockerbiten, och blev fundersam när lampans fasledare var utan färgmarkeringar. Jag kan ju inte termerna heller, eller vad i övrigt som ger vettig info för er med know-how, så ber om ursäkt om jag gjort det hela onödigt komplicerat. Tusen tack för hjälpen!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E Eleck skrev:
D behöver ingen ny stickpropp, använd bara inte jorden. Klipp bort eller isolera
Det går, men det ger fel signaler. Det är bra om man sätter rätt typ av stickpropp på lampor. TS har redan köpt rätt typ.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vad skulle egentligen faran vara om TS lägger undan och isolerar jordsladden i den befintliga kontakten?

useless useless skrev:
Den stickproppen har varit standard i Sverige i flera decennier, så det är inget konstigt med den.
Vilket land sockerbiten är tillverkad i har väl ingen betydelse?
Frågan gällde inte stickproppen, utan om lampsladden håller måttet. Jag hade för mig att man lade "färg mot färg" i sockerbiten, och blev fundersam när lampsladdens fasledare var utan färgmarkeringar. Jag kan ju inte facktermerna heller, eller vad i övrigt som ger vettig info för de som faktiskt kan sin sak, så jag förstår om jag förvirrade mer än jag klargjorde. Nåväl, jag har fått svar så jag vet hur jag ska göra nu. :)

E Eleck skrev:
Det spelar ingen roll hur du kopplar nolla och fas om det inte står N/L
Tack! :)

Fairlane
J Jo-Jo skrev:
Frågan gällde inte stickproppen, utan om lampsladden håller måttet. Jag hade för mig att man lade "färg mot färg" i sockerbiten, och blev fundersam när lampsladdens fasledare var utan färgmarkeringar. Jag kan ju inte facktermerna heller, eller vad i övrigt som ger vettig info för de som faktiskt kan sin sak, så jag förstår om jag förvirrade mer än jag klargjorde. Nåväl, jag har fått svar så jag vet hur jag ska göra nu. :)
Ja, man brukar koppla färg mot färg, men strömmen vet såklart inte om den åker fram i en blå ledare som byter färg till brun sen och den bryr sig inte heller om det. 😉

Anledningen till att det inte spelar någon roll är för att vi har växelström. Du har också en "brun" och en "blå" i ett vanligt vägguttag och du kan ju stoppa in en vanlig kontakt på två håll, utan problem.

Det som man däremot aldrig får vara osäker på är jord, den måste vara rätt om man har det. Nu har du inte det till den lampan så då kan du glömma den biten.

• Gilla
Jo-Jo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.