39 605 läst ·
207 svar
40k läst
207 svar
Äldre stort hus - ny uppvärmning
Tror att regeln är att man skall återföra vattnet i ett annat borrhål. Annars hade man kunnat göra en just fontän vid huset:wow:pelpet skrev:Det där med Hallandsås och grundvatten är ju lite känsligt, men jag antar att du skulle återföra vattnet till åsen på något sätt. Kanske med en damm och en liten porlande bäck som rinner därifrån? Eller finns det någon bonde i närheten som skulle kunna nyttja vattnet till djuren? Och säger handläggarna tvärnej? Annars vore väl grundvattenvärme ett väldigt bra alternativ.
Tycker också 7 kubik i timmen lät mycket när jag tittar i tabellen. Är det vid DUT?
Kopparrör brukar väl ha lång livslängd då man kör vatten i dem, men hur det är med kylmedium har jag ingen aning. Antagligen kortare.
Sju kubik i timmen är vid 30kW ut från värmepumpen när den går. Orkade inte finlira. Behövs en rätt stor vattenpump.
Redigerat:
Många förslag som kommit in
Forumet saknar verkligen inte ideér
Berg eller mark VP
Luft/vatten VP
Använda befintliga 2x90m direktexpansionsslingor för grundvärme.
Vedpanna med 50m[SUP]3[/SUP] acktank.
Pelletspanna
Pelletstillverkning
Flispanna (med nedgrävt flisförråd)
Spannmålspanna
Höpanna
Kombinerad ved/pelletspanna.
Pelletsbrännare i Gamla Trofast
Sälja veden köpa flis/pellets/el
Saker att tänka på
Fjärrstyrbart
Skall klara sig själv i 3 veckor
Berg eller mark VP
Luft/vatten VP
Använda befintliga 2x90m direktexpansionsslingor för grundvärme.
Vedpanna med 50m[SUP]3[/SUP] acktank.
Pelletspanna
Pelletstillverkning
Flispanna (med nedgrävt flisförråd)
Spannmålspanna
Höpanna
Kombinerad ved/pelletspanna.
Pelletsbrännare i Gamla Trofast
Sälja veden köpa flis/pellets/el
Saker att tänka på
Fjärrstyrbart
Skall klara sig själv i 3 veckor
Tror dom flesta österrikiska kan fjärrstyras, det är ju två värmezoner som skall regleras. Gillar dock tanken på att kunna lägga in vedträn. Får ta några Bier i kväll och fundera. Säljer jag veden blir det en inkomst som skattas ihjäl. Usch, är så jäkla dålig på skatteregler. Kan man ta ut pengar från vedförsäljning genom att företaget ligger minus pga investeringar, traktor mm, utan att skattas ihjäl. Mitt företaget som gör att jag kan köpa t.ex. motorsåg mm "momsfritt", är jordbruksfastighet. Har ett vanligt jobb som försöjer mig, så minus i företaget pga investeringar gör mig ingetÅskar skrev:
Redigerat:
Fast jag tror vi har missat den enklaste idén av dem alla - att skaffa sig en hyresgäst som gillar att elda med ved i gamla trofast. Då behöver du ju faktiskt inte göra någon investering alls, du får huset varmhållet och och en intäkt på köpet.
Kanonidé! Men dock i en modern vedpanna Tänk på att mitt vedarbete inte blir mycket större för att täcka årsbehovet med en modern vedpanna mot idag helgeldning + jul & nyår i Gamla Trofast. Tack vare hyresgästen är ju det dessutom självreglerandepelpet skrev:
Om jag inte får nån hyresgäst, kan jag ju alltid trösta mig med helgeldningen blir en dröm.
Nu kan jag inte hålla mig från ett inlägg i debatten 
Allt beror på vilka planer du har för framtiden av huset och vad man är beredd att investera
eftersom vi alla blir äldre kanske sjukdom gör att man inte klarar av vedhantering osv.
En mindre vp till befintlig slinga för vv och den del av året som den klarar värme,
kombinerad med flis alternativt en pellets brännare, (ved säljer du
)
som kan fjärrstyras/övervakas.
Kanske en sån här typ pellets panna kan vara ett alternativ
http://www.ecohornet.ro/
mvh pr95
Allt beror på vilka planer du har för framtiden av huset och vad man är beredd att investera
eftersom vi alla blir äldre kanske sjukdom gör att man inte klarar av vedhantering osv.
En mindre vp till befintlig slinga för vv och den del av året som den klarar värme,
kombinerad med flis alternativt en pellets brännare, (ved säljer du
som kan fjärrstyras/övervakas.
Kanske en sån här typ pellets panna kan vara ett alternativ
http://www.ecohornet.ro/
mvh pr95
Planerar behålla huset tills dom gräver ner mig
Pension om drygt 11 år, hur länge man pigg och orkar med ved vet man ju inte.
Nu har så många "tjatat" om mina 2x90m direktexpansionsrör så skall ta reda på mer (pris)fakta. Eftersom den har begränsad effekt får jag se om jag orkar räkna gradtimmar och graddagar. I klartext, täckningsgrad på året.
Pannan du nämner är säkert bra, men gissar att dom saknar svensk representant.
Pension om drygt 11 år, hur länge man pigg och orkar med ved vet man ju inte.
Nu har så många "tjatat" om mina 2x90m direktexpansionsrör så skall ta reda på mer (pris)fakta. Eftersom den har begränsad effekt får jag se om jag orkar räkna gradtimmar och graddagar. I klartext, täckningsgrad på året.
Pannan du nämner är säkert bra, men gissar att dom saknar svensk representant.
Varför inte producera egna pellets du har väl råvaran? Det är ju iaf det mest smidiga för dig när det gäller själva uppvärmningen. Det sköter sig ju verkligen självt om du är där någorlunda regelbundet.
Du kan väl säkert gå ihop med någon annars och köpa anläggningen. Vad ser du för problem med det?
Du kan väl säkert gå ihop med någon annars och köpa anläggningen. Vad ser du för problem med det?
Vill gärna ha lite fritid, har fulltidsjobb måndag till fredag på annan ort. Om jag förstår processen rätt skall jag först ta in timret, sedan mala det, torka det och därefter göra pellets. Har sett en sån maskin på SkogsElmia. Det är väl också en del hantverkskunnande i det hela.
Du har övertalat mig.rca1959 skrev:
Just nu slut på idéer.
.
Läge för att bli återförsäljare med demoanläggning= liten semester resa
=samma läge har dock 2 hus varav det ena värms med direkt EL:screwy:
Drömmer om en flisanläggning för husen + en verkstadshall med värme
Flisa behöver man inte göra själv, finns ingen anledning att lägga pengar på en flishugg
kostnaden för att flisa en par gånger per år är så liten.
Lätt att "snöa" in sig på alla dessa nya pannor med massa finesser senaste teknik osv.
men när man ser priset avskräcker det,kanske det finns en till "rätt" pris om man googlar runt
dock tror jag att för att få någon comfort vad gäller logistik
så kommer återbetalningen i form av mera fritid (som man slösar bort på att googla
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer