39 606 läst ·
207 svar
40k läst
207 svar
Äldre stort hus - ny uppvärmning
Ja de flesta vedpannorna går installera med en pelletsbrännare, även en Heitzmann eller Hargassner skulle jag tro. Dock måste man göra en flänsanslutning på någon lucka. Man måste dock lyfta bort brännaren när ved ska köras. En snikvariant på en ved-/pellets kombipanna. Men väl utfört tar det inte många minuter att skifta från pellets till ved och tvärt om.pelpet skrev:
Fast denna panna var ju en kombipanna ved/olja. Måste man ändå lyfta bort pelletsbrännaren då man vill elda ved fast det är oljebrännaren man ersätter?
Jag har lite dålig koll på sånt, jag är en av dessa internetexperter som har läst en massa men knappat har lagt in ved i en panna någon gång. Själv bor jag i ett kedjehus med fjärrvärme.
Några andra funderingar. Har du (TS) funderat på grundvattenvärme? En ås brukar ju vara vattenrik och finns det rikligt med grundvatten så kan detta vara betydligt billigare än bergvärme.
Vill du hålla källaren varm så har Thorén Värmepumpar en modell som också blåser ut varmluft.
Finns det inga större värmepumpar för direktförångning? Det vore ju smidigt att kunna återanvända befintliga slingor i marken.
I övrigt så verkar det om att alla eldade lösningar kommer med en bunt kostnadsdrivande problem. Pannrummet verkar inte vara anpassat efter storskalig hantering av varken ved eller flis, och pellets som borde fungera bra har hög driftkostnad. En sådan lösning kanske i slutändan blir betydligt dyrare än en värmepump, även om man räknar med kostnaden för att sätta in en trygghetsvakt eller en avfuktare på vinden.
Jag har lite dålig koll på sånt, jag är en av dessa internetexperter som har läst en massa men knappat har lagt in ved i en panna någon gång. Själv bor jag i ett kedjehus med fjärrvärme.
Några andra funderingar. Har du (TS) funderat på grundvattenvärme? En ås brukar ju vara vattenrik och finns det rikligt med grundvatten så kan detta vara betydligt billigare än bergvärme.
Vill du hålla källaren varm så har Thorén Värmepumpar en modell som också blåser ut varmluft.
Finns det inga större värmepumpar för direktförångning? Det vore ju smidigt att kunna återanvända befintliga slingor i marken.
I övrigt så verkar det om att alla eldade lösningar kommer med en bunt kostnadsdrivande problem. Pannrummet verkar inte vara anpassat efter storskalig hantering av varken ved eller flis, och pellets som borde fungera bra har hög driftkostnad. En sådan lösning kanske i slutändan blir betydligt dyrare än en värmepump, även om man räknar med kostnaden för att sätta in en trygghetsvakt eller en avfuktare på vinden.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag är alltmer skeptisk till värmepump om du har stor förbrukning. De senaste dagarna har väl visat hur opålitligt elsystemet är. Jag är inne på att byta till ved endast av den anledningen att det är förutsägbart och saknar kostnadsinflation. Fjärrvärme kan man inte lita på att de håller nere priserna. Här i väster höjer de priserna inför nästa år igen. Egentligen har de väl inte något argument för det. Räntorna är ju rekordlåga så investeringarna och kravet i avkastning på eget kapital borde vara rekordlågt. Hur kommer det då att se ut om inflationen tickar uppåt.
Good Mooooooooooooooooooooorningrca1959 skrev:Tänt var det här: :wow: Texten uppdateras löpande, direkt från vår reporter
Start kl 16:30
Utetemp -1.1
I matsalen 5.0[SUP]o[/SUP]C
I köket 5.0[SUP]o[/SUP]C
Radiatortemp 7.6[SUP]o[/SUP]C (Mätt med Fluke IR)
Shunten från 0 till max
Kl 17:30
Värmer ej hela huset. Endast ca 200m[SUP]2[/SUP]
Utetemp -1.1
I matsalen 6.1[SUP]o[/SUP]C
I köket 6.6[SUP]o[/SUP]C
Radiatortemp 64.4[SUP]o[/SUP]C (Mätt med Fluke IR)
Kamstrupen rapporterar 45.0kW ut på radiatorstammen (visar ca 20-25% för lite)
Inlägg av drygt 100 liter ved. (Har innan lagt in kanske totalt 250 liter)
En öl till pannskötaren (tyvärr ej Hargassners pannskötare)
Kl 18:30
Värmer ej hela huset. Endast ca 200m[SUP]2[/SUP]
Utetemp -2.4
I matsalen 10.6[SUP]o[/SUP]C
I köket 10.8[SUP]o[/SUP]C
Radiatortemp 86.6[SUP]o[/SUP]C (Mätt med Fluke IR)
Kamstrupen rapporterar 34.5kW ut på radiatorstammen (visar ca 20-25% för lite)
Inlägg av drygt 100 liter ved.
Ytterligare en öl till pannskötaren
Kl 19:30
Värmer ej hela huset. Endast ca 200m[SUP]2[/SUP]
Utetemp -2.2
I matsalen 13.5[SUP]o[/SUP]C
I köket 14.3[SUP]o[/SUP]C (har lagat mat)
Radiatortemp 80.6[SUP]o[/SUP]C (Mätt med Fluke IR)
Kamstrupen rapporterar 27.2kW ut på radiatorstammen (visar ca 20-25% för lite)
Inlägg av 20 liter ved.
Kl 06:30
Kaffet klart!
Värmer ej hela huset. Endast ca 200m[SUP]2[/SUP]
Under natten har ELK 15 klivit in gradvis alltefter som Gamla Trofast har svalnat. Alla 7 stegen är nu inne på ELK 15 (nominellt 14.6kW minus lite spänningsfall)
Utetemp -4.3[SUP]o[/SUP]C
I matsalen 13.9[SUP]o[/SUP]C
I köket 14.7[SUP]o[/SUP]C
Radiatortemp 45.8[SUP]o[/SUP]C (Mätt med Fluke IR)
Pannan tänd!
Sista tändstickan tog slut igår, men hittade en ask med ETA reklambrasstickor, lite overkill. Skäms varje gång jag inte lyckas tända på ett styck vanlig tändsticka.
Kl 07:30
Värmer ej hela huset. Endast ca 200m[SUP]2[/SUP]
Fortfarande nu 07:30 ligger ELK 15 inne med alla effektsteg (dålig cirkulationspump).
Utetemp -5.6[SUP]o[/SUP]C
I matsalen 14.5[SUP]o[/SUP]C
I köket 15.1[SUP]o[/SUP]C
Radiatortemp 82.0[SUP]o[/SUP]C (Mätt med Fluke IR)
Kamstrupen rapporterar 40.4kW ut på radiatorstammen (visar ca 20-25% för lite)
Kl 08:30
Värmer ej hela huset. Endast ca 200m[SUP]2[/SUP]
Fortfarande nu 08:30 ligger ELK 15 inne med 3 effektsteg. Stängde av den
Utetemp -5.4[SUP]o[/SUP]C
I matsalen 17.0[SUP]o[/SUP]C
I köket 17.6[SUP]o[/SUP]C
Radiatortemp 82.8[SUP]o[/SUP]C (Mätt med Fluke IR)
Kamstrupen rapporterar 25.8kW ut på radiatorstammen (visar ca 20-25% för lite)
Redigerat:
Jo, jag har tittat på grundvattenvärme. Tillhör en kommun som har en berömd tunnel. Trodde handläggaren skulle få hjärtstillestånd när jag för ett antal år sen ringde och sa att jag ville fråga om grundvattenvärme. I verkligheten har jag hur mycket grundvatten som helst, kallas lokalkännedom.pelpet skrev:
Dock får min inte glömma att (enligt Qvantums hemsida) det behövas ca 7m[SUP]3[/SUP] vatten i timmen för min storlek på värmepump.
Finns säkert, begränsningen sätts dock av de 2x90m som finns. De plastöverdragna kopparrör i backen är nu 26år. Livslängd? Kanske lång?pelpet skrev:
Visst är det väl kul att ha marknadens dyraste, och enligt många bästa flisanläggning, men om inte budgeten tillåter finns ju billigare, hyfsat prisvärda system såsom gotfire och liknande. Om den då inte klarar 3veckor helt utan tillsyn så kanske man kan köra sista veckan på el. Det låter ju som TS oftast återkommer till huset varje helg.
Men jag vet, det är trist att först provköra Merca, BMW och Audi för att senare trampa in på Hyundai och handla för halva pengarna.
Men jag vet, det är trist att först provköra Merca, BMW och Audi för att senare trampa in på Hyundai och handla för halva pengarna.
Ett annat alternativ, som troligen inte alls är vad du hade tänkt dig, vore väl att kombinera VP-centralvärme med vedeldad punktvärme. Ett sånt hus borde rimligtvis vara nedlusat med kakelugnar och andra eldstäder. Om man låter värmepumpen stå för varmvatten och grundvärme, och sedan helt enkelt eldar i eldstäderna efter behov (gäller både TS och hyresgäster), så får man en lösning som kombinerar låg investering, möjlighet att åka ifrån huset och låg driftskostnad. Kakelugnar kan konkurrera med moderna vedpannor vad gäller verkningsgrad, och punkteldning ger en känsla för husets ålder och historska bakgrund också.rca1959 skrev:
Det här förutsätter så klart att det finns eldstäder. Och sen är ju risken att det ibland är kallt när man kommer hem.
Du är väldigt ide´rik , en eloge för detpelpet skrev:Ett annat alternativ, som troligen inte alls är vad du hade tänkt dig, vore väl att kombinera VP-centralvärme med vedeldad punktvärme. Ett sånt hus borde rimligtvis vara nedlusat med kakelugnar och andra eldstäder. Om man låter värmepumpen stå för varmvatten och grundvärme, och sedan helt enkelt eldar i eldstäderna efter behov (gäller både TS och hyresgäster), så får man en lösning som kombinerar låg investering, möjlighet att åka ifrån huset och låg driftskostnad. Kakelugnar kan konkurrera med moderna vedpannor vad gäller verkningsgrad, och punkteldning ger en känsla för husets ålder och historska bakgrund också.
Det här förutsätter så klart att det finns eldstäder. Och sen är ju risken att det ibland är kallt när man kommer hem.
Håller med då man snart varje vinter får läsa följande. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5371941 Konstigt att underhåll, säkerhetsåtgärder alltid ska stoppa reaktorerna när det är som kallast ute? Försök att pressa elpriset uppåt? Nä fyy faan vad skönt man använder el endast till det nödvändigaste, värmer huset med biobränsle istället. Köra en värmepump på skitig, svart, importerad kol-el vill man ju absolut inte.Jugend skrev:Jag är alltmer skeptisk till värmepump om du har stor förbrukning. De senaste dagarna har väl visat hur opålitligt elsystemet är. Jag är inne på att byta till ved endast av den anledningen att det är förutsägbart och saknar kostnadsinflation. Fjärrvärme kan man inte lita på att de håller nere priserna. Här i väster höjer de priserna inför nästa år igen. Egentligen har de väl inte något argument för det. Räntorna är ju rekordlåga så investeringarna och kravet i avkastning på eget kapital borde vara rekordlågt. Hur kommer det då att se ut om inflationen tickar uppåt.
+1!Åskar skrev:Håller med då man snart varje vinter får läsa följande. [länk] Konstigt att underhåll, säkerhetsåtgärder alltid ska stoppa reaktorerna när det är som kallast ute? Försök att pressa elpriset uppåt? Nä fyy faan vad skönt man använder el endast till det nödvändigaste, värmer huset med biobränsle istället. Köra en värmepump på skitig, svart, importerad kol-el vill man ju absolut inte.
Finns en gammal kokskamin och 3 öppna eldstäder. Lite stök med att bära in kanske 15-20m[SUP]3[/SUP],travat mått. I uthyrningsdelen finns inga eldstäder.pelpet skrev:Ett annat alternativ, som troligen inte alls är vad du hade tänkt dig, vore väl att kombinera VP-centralvärme med vedeldad punktvärme. Ett sånt hus borde rimligtvis vara nedlusat med kakelugnar och andra eldstäder. Om man låter värmepumpen stå för varmvatten och grundvärme, och sedan helt enkelt eldar i eldstäderna efter behov (gäller både TS och hyresgäster), så får man en lösning som kombinerar låg investering, möjlighet att åka ifrån huset och låg driftskostnad. Kakelugnar kan konkurrera med moderna vedpannor vad gäller verkningsgrad, och punkteldning ger en känsla för husets ålder och historska bakgrund också.
Det här förutsätter så klart att det finns eldstäder. Och sen är ju risken att det ibland är kallt när man kommer hem.
Jag skulle kört pellets. Stor bulkförråd i källaren.http://etank.se/produkter/pellets.html
Koks är ju trevligt men lite svårt att få tag i nu för tiden. Men den iden får man lägga åt sidan.jensaro skrev:
Det där med Hallandsås och grundvatten är ju lite känsligt, men jag antar att du skulle återföra vattnet till åsen på något sätt. Kanske med en damm och en liten porlande bäck som rinner därifrån? Eller finns det någon bonde i närheten som skulle kunna nyttja vattnet till djuren? Och säger handläggarna tvärnej? Annars vore väl grundvattenvärme ett väldigt bra alternativ.rca1959 skrev:Jo, jag har tittat på grundvattenvärme. Tillhör en kommun som har en berömd tunnel. Trodde handläggaren skulle få hjärtstillestånd när jag för ett antal år sen ringde och sa att jag ville fråga om grundvattenvärme. I verkligheten har jag hur mycket grundvatten som helst, kallas lokalkännedom.
Dock får min inte glömma att (enligt Qvantums hemsida) det behövas ca 7m[SUP]3[/SUP] vatten i timmen för min storlek på värmepump.
Finns säkert, begränsningen sätts dock av de 2x90m som finns. De plastöverdragna kopparrör i backen är nu 26år. Livslängd? Kanske lång?
Tycker också 7 kubik i timmen lät mycket när jag tittar i tabellen. Är det vid DUT?
Kopparrör brukar väl ha lång livslängd då man kör vatten i dem, men hur det är med kylmedium har jag ingen aning. Antagligen kortare.