Som sagt tidigare, en 30-50 kubiks tank kanske du kan finna hos något massabruk eller liknande. Men även om man hittar en för en billig peng så måste nya anslutningar svetsas, transporter etc. Sedan ska de placeras på lämpligt ställe och isoleras rejält!

Nej, mer realistiskt blir då istället en kombinerad ved-/pelletsanläggning och en normal acktank där allt placeras i källaren om det går? All spillvärme kommer då källaren och murstocken till godo. Elda pellets på sparlåga under vardagarna och ved när man vill det.

Eller så löper du linan ut och installerar en genomtänkt toppmodern flisanläggning med tanke på även framtida verkstadslokal och uthyrningsdel. Då finns även goda möjligheter att få stora delar av anläggningen att ingå i näringsverksamhet och därmed avdragsgill. Momsen kan du lyfta omgående. Du vet väl att skogs-/lantbruksdelen på din fastighet kan du slå ihop med eventuell uthyrningsverksamhet på delar av fastigheten? För visst är du momsregistrerad? Annars enkelt att starta enskild firma med skog/uthyrningsverksamhet.

Dessa två uppvärmningsmöjligheter har då jag tagit till finalen.
 
Redigerat:
Vad är den beräknade drifskostnaden för vp ned till -6grader +extra elspets i halland med dina kvm??
 
Har dom papprena nånstans, skall försöka gräva i arkiven.
 
Åskar skrev:
Du vet väl att skogs-/lantbruksdelen på din fastighet kan du slå ihop med eventuell uthyrningsverksamhet på delar av fastigheten?
.
Som vanligt har Åskar intressanta synvinklar.

Jag är momsregistrerad.

Mig veterligen är inte (längre) uppvärmningen momsbefriad.

Uthyrningsdelen är del av huset, skattar då enligt schablonmodellen. Dvs samma som om jag hyrde ut en lägenhet.

Näringsfastighet blir nog dyr då jag skulle förmånsbeskattas för min del.
 
rca1959 skrev:
Som vanligt har Åskar intressanta synvinklar.

Jag är momsregistrerad.

Mig veterligen är inte (längre) uppvärmningen momsbefriad.

Uthyrningsdelen är del av huset, skattar då enligt schablonmodellen. Dvs samma som om jag hyrde ut en lägenhet.

Näringsfastighet blir nog dyr då jag skulle förmånsbeskattas för min del.
Jag menade det utrymme som du brukar hyra ut, inte din privata bostadsdel du själv använder? Den delen får du ju kvitta hyresintäkter mot driftkostnaderna som vilket fastighetsbolag som helst. Bönderna avskriver ju en delar eller hela flisanläggningen på samma sätt! Men då med avseende på verkstad, maskinhall, kreaturbyggnad etc. Så om du yrkar på avdrag för del av flisanläggning som i framtiden ska värma uthyrningsutrymme så borde det gå lika bra. Oavsett så bör du ta upp det med din revisor eller han som sköter din deklaration. Man kan också kontakta skattemyndigheterna direkt via mail eller telefon, då de har gratis rådgivning.
 
Redigerat:
Åkte för några veckor sen på ett avslag för extraordinära uppvärningskostnader i uthyrningsdelen. Dom skrev att endast schablonmodellen var tillämpbar:(
 
rca1959 skrev:
Åkte för några veckor sen på ett avslag för extraordinära uppvärningskostnader i uthyrningsdelen. Dom skrev att endast schablonmodellen var tillämpbar:(
Surt sa räven..

Luktar ännu mera ved-/pelletsanläggning nu.. ;)
 
rca1959 skrev:
Många förslag som kommit in:D Forumet saknar verkligen inte ideér:thumbup:

Berg eller mark VP
Luft/vatten VP
Använda befintliga 2x90m direktexpansionsslingor för grundvärme.
Vedpanna med 50m[SUP]3[/SUP] acktank.
Pelletspanna
Pelletstillverkning
Flispanna (med nedgrävt flisförråd)
Spannmålspanna
Höpanna
Kombinerad ved/pelletspanna.
Pelletsbrännare i Gamla Trofast
Sälja veden köpa flis/pellets/el

Saker att tänka på
Fjärrstyrbart
Skall klara sig själv i 3 veckor
Har du någon tabell över dessa alternativ komplett med uppskattad investeringskostnad, årlig driftkostnad samt totalutgift på 10 år?
 
Jodå, behöver dock få i aktuella offerter.
 
Efter lite funderande tittar jag på följande, har jag bommat nåt?

Moderna ved/pellets kombipannor. Hittar 2 st:
ETA Twin
Fröling Dual

Traditionella vedpelletspannor dock med separat eldstad för pellets:
Gaselle kombi har nämnts i forumet ett antal gånger. Hus löser man fjärrregleing av två kretsar då?

Kombination pelletspanna och separat autotänd vedpanna:
Fröling S4 60kW och Fröling P4 32kW
Hargassner HV 60kW och Classic lambda 35kW

Moderna flispannor finns det många:
ETA, Fröling, Gilles, Hargassner, HDG, Heizomat
Med flispannor är det förrådet som är problemet. I mitt fall skulle man gjuta en flisficka precis utanför huset, ca 6x6m ca 2m hög. Har ingen aning om vad en sån flisficka kan kosta? Någon?

Värmepump
Nibe F1345 30 kW med 1600m slang
 
rca1959 skrev:
Efter lite funderande tittar jag på följande, har jag bommat nåt?

Moderna ved/pellets kombipannor. Hittar 2 st:
ETA Twin
Fröling Dual

Traditionella vedpelletspannor dock med separat eldstad för pellets:
Gaselle kombi har nämnts i forumet ett antal gånger. Hus löser man fjärrregleing av två kretsar då?

Kombination pelletspanna och separat autotänd vedpanna:
Fröling S4 60kW och Fröling P4 32kW
Hargassner HV 60kW och Classic lambda 35kW

Moderna flispannor finns det många:
ETA, Fröling, Gilles, Hargassner, HDG, Heizomat
Med flispannor är det förrådet som är problemet. I mitt fall skulle man gjuta en flisficka precis utanför huset, ca 6x6m ca 2m hög. Har ingen aning om vad en sån flisficka kan kosta? Någon?

Värmepump
Nibe F1345 30 kW med 1600m slang
Vad har du för kapacitet på radiatorkretsen, vad kräver systemet för fram-/returledningstemperatur när det är som kallast? Värmepumpen trivs ju bäst med ett väl tilltaget radiatorsystem (låg framledningstemp) för att uppnå bra verkningsgrad, en biobränslepanna har inte det handikappet. Så behöver radiatorkretsen utökas med en värmepump som värmekälla? Man ska också beakta att en varm murstock är som en stor varm radiator.
 
Den enda mätning jag har som är värd namnet ser ut så här ungefär:

Temperatur i matsalen: 19.5[SUP]o[/SUP]C
Framledning: 46.4[SUP]o[/SUP]C
Returledning: 33.9[SUP]o[/SUP]C
Utetemp: -1.4[SUP]o[/SUP]C

Ovanstående genomsnitts temperaturer är baserat på ca 1 dygns mätningar. Mätningen är gjord med ett s.k. 1-wire system. Hela huset uppvämt och i jämvikt. Som framgår så orkar inte cirkulationspumpen (från 1963) inte riktigt. Man måste därmed beakta DT för radiatorn.

Självklart vill jag inte ha 19.5[SUP]o[/SUP]C i matsalen utan 21[SUP]o[/SUP]C. Man får kompenseringsräkna.

Vissa få radiatorer som jag vet är för klent dimensionerade kommer att bytas mot större oavsett värmekälla.

Ibland glömmer folk hur viktigt det är med låg returledning vid eldning med vedpanna och ackumulatortankar.
 
rca1959 skrev:
Ibland glömmer folk hur viktigt det är med låg returledning vid eldning med vedpanna och ackumulatortankar.
Ja en stor ackvolym är inte bara många kubik! Tyvärr glömmer vissa också att låg framledning är viktigt för värmepumpens verkningsgrad. Vet de med stora gamla timmerkåkar som stått med ett belåtet flin, knäppt med hängselremmarna och sagt att nu ska de aldrig mera elda en pinne ved eller flis för nu har de skaffat värmepump.

När den stora murstocken kallnat under vintern och radiatorkretsen inte orkar med utan spetsel så är det oftas bara en tidsfråga innan det ryker ur skorstenen igen. Men då kallas det myseldning.. :rolleyes:

Nä skämt å sido så ska man inte snåla med radiatorkretsen utan byta ut de tunnaste raddarna med dålig kapacitet. Det blir bara lättare att justera ner returtempen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.