838 läst ·
24 svar
838 läst
24 svar
Äldre radhus extra utsatta vid brand – elden sprids via vinden
Det förvånar mig att försäkringsbolagen inte kräver detta just när det gäller radhus, framför allt för äldre radhuslängor. Blir dyrt för försäkringstagarna förstås.
Villaägarna får ju skylla sig själva men spridningseffekten där är inte alls lika stor.
Villaägarna får ju skylla sig själva men spridningseffekten där är inte alls lika stor.
Men brand är ju rätt ovanligt ändå. Det är väl bara att istället för ett enda småhus brinner ned så blir det flera stycken i dessa fall.yonna skrev:
Själv tycker jag att radhus borde ha separerande väggar emellan de enskilda radhusen, typ 10cm betong + 10cm bergull + 10cm betong. Dvs mellan varje radhus. Och de mellanväggarna ska gå 30cm eller mer ovanför takytan överallt. Inga hål/genomföringar, Samma vad gäller väggarna, dvs minst 30cm utanför.
(Vad gäller ledningar/genomföringar ska de ske i grunden - fortfarande med ovanstående väggkonstruktion - via stål eller betong "muffar" hårdpackade med bergull som tätning.)
Det borde minska skadorna med 90% eller mer.
Ja det blir dyrare, men med tanke på dagens radhuspriser är det en mindre del av byggkostnaden. Dessutom med betongväggar förenklas en del av konstruktionen pga styrkan.
(Vad gäller ledningar/genomföringar ska de ske i grunden - fortfarande med ovanstående väggkonstruktion - via stål eller betong "muffar" hårdpackade med bergull som tätning.)
Ja det blir dyrare, men med tanke på dagens radhuspriser är det en mindre del av byggkostnaden. Dessutom med betongväggar förenklas en del av konstruktionen pga styrkan.
Problemet är att många radhus har inga vindar att prata om på sin höjd att man kan ålansig fram, har en polare som bor i ett sådant inga uppstigningsluckor förutom i gaveln på huset och det är 6st delar så säg att huset är 36-40m långt, ska man bygga brandceller mellan varje del så får man riva taket..C cpalm skrev:Så vitt jag förstått det saknas inte konkreta byggnadstekniska lösningar. Problemet är att existerande brister i många fall inte blir identifierade och åtgärdade. Fenomenet är väl beskrivet - ex. Uppsala: [länk] och Boverket har vid några tillfällen uppmanat landets kommuner att vara extra uppmärksamma på detta i sin tillsyn. Som jag förstått det har det till och med ansetts möjligt att utfärda ett åtgärdsföreläggande.
Samtidigt - är tillträdet till vindsutrymmet via en gavellucka torde det innebära att utrymmet är helt öppet över hela längan helt utan brandavskiljande väggar, och då har man ju verkligen anledning att se över brandskyddet. Kan mycket väl tänka mig att man delvis måste öppna upp taket för att komma åt, men att riva hela taket lär väl inte vara nödvändigt(?) Förstår att många hellre lägger pengarna på roligare saker, men det är inte heller så kul om ens hus brinner upp pga att grannen röker i sängen eller liknande.Frerider skrev:
Jo i dessa hus finns ingen plats att krypa in givetvis går det att öppna upp bara vid varje tilltänkt brandvägg men det blir en helomläggning av takduken/pappen i vilket fall. Men det är otroligt dyr åtgärd och frågan är om det går att tvinga fram?C cpalm skrev:Samtidigt - är tillträdet till vindsutrymmet via en gavellucka torde det innebära att utrymmet är helt öppet över hela längan helt utan brandavskiljande väggar, och då har man ju verkligen anledning att se över brandskyddet. Kan mycket väl tänka mig att man delvis måste öppna upp taket för att komma åt, men att riva hela taket lär väl inte vara nödvändigt(?) Förstår att många hellre lägger pengarna på roligare saker, men det är inte heller så kul om ens hus brinner upp pga att grannen röker i sängen eller liknande.
Hade fel, brandskyddet ska skydda mot en brand i 30 min.
Högsta förvaltningsdomstolen har godkänd att brandförsvaret kan kräva enligt lagen om skydd mot olyckor 2003:? Att brandskydd ska upprättas. Inspektion har skett hitills på 400 adresser enligt brandförsvarets hemsida.
Där visas det också vad som minst krävs. Med dels brandskyddat gips 30 cm ner efter hela skiljeväggen. 1 meter stängt i takfot och nock mot granne. Brandskyddad tätning i skarvar och hålrum.
De som inte hade lucka till vind uppmanades av byggföretaget att montera in det. Som också blev en extra kostnad.
Högsta förvaltningsdomstolen har godkänd att brandförsvaret kan kräva enligt lagen om skydd mot olyckor 2003:? Att brandskydd ska upprättas. Inspektion har skett hitills på 400 adresser enligt brandförsvarets hemsida.
Där visas det också vad som minst krävs. Med dels brandskyddat gips 30 cm ner efter hela skiljeväggen. 1 meter stängt i takfot och nock mot granne. Brandskyddad tätning i skarvar och hålrum.
De som inte hade lucka till vind uppmanades av byggföretaget att montera in det. Som också blev en extra kostnad.
En lösning från en firma är att man satte 95 mm regel på taket ovanför skiljeväggen. Som sedan täcktes över med plåt. Förutom brandkyddsgips på skiljevägg, takfot och nock mot skiljeväggen.TRJBerg skrev:
Själv tycker jag att radhus borde ha separerande väggar emellan de enskilda radhusen, typ 10cm betong + 10cm bergull + 10cm betong. Dvs mellan varje radhus. Och de mellanväggarna ska gå 30cm eller mer ovanför takytan överallt. Inga hål/genomföringar, Samma vad gäller väggarna, dvs minst 30cm utanför.
Även mindre risk att vattenläcka från grannens tak läcker in på din vind.
Klicka här för att svara