Jag bor i bostadsrätts-radhus med FTX system. Uppe är det 4 fönster, 2 på varje sida huset och under 3 av 4 fönster (i 3 olika sovrum) sitter tilluftsventil i golvet. Nere sitter en tilluftsventil i vardagsrummet i taket. Utluftsventilerna sitter i badrummen upp och nere och i fläkten i köket.

Det fjärde fönstret uppe sitter i hörnet ovanför trappan som nu är en hall som används som kontor utan väggar. Jag tänkte flytta väggen och bygga in ett 4e sovrum ovanför trappan i det som nu är hall/kontor. Är det då ok att ta upp golvet, koppla på ett ventilationsrör (ca 3 m långt) och sätta ytterligare ett utblås under fönstret där så att det rummet också får aktiv ventilation?

Eller kan det påverka FTX systemet på något sätt? Ventilerna som sitter i golvet har jag satt in själv då förre ägaren slängde originalventiler. Jag har därför ingen koll på om de är lagom inställda.

Jag tänker att eftersom radhusets volym är samma så borde det inte göra någon skillnad om luften fördelas på 5 utblås i stället för 4. Eller?

(Se skiss)
 
  • Handritad skiss av ett hus planlösning med markerade fönster, rum och ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.