13 991 läst ·
45 svar
14k läst
45 svar
Äldre kablar och gammal elcentral
Medlem
· Blekinge
· 12 342 inlägg
Stina, ett jordat uttag ska vara jordat och då ska det vara säkert med alla typer av elektriska apparater. Men om elektrikern av dumhet, snålhet eller annat satt ett jordat uttag på en ojordad ledning (där alltså jorningen inte finns) så är det farligt och kriminellt. Är detta beroende på att hitta eller inte hitta en jordning så skulle jag bli nervös.
Men ska man trycka i klass I i ett ojordat uttag är det ju bra att man stannar upp och gör en riskbedömning, så kan jag kort svara JA på din fråga så händer inget konstigt.
Tänk på sladdarna till äldre apparater kan vara i rejält dåligt skick idag, skiktet bara smulas sönder, även inuti där det inte syns.
Att lampan blinkar till när du startar maskiner som drar lite mer energi är "normalt" och inget att oroa sig för.
Däremot skulle jag rekommendera dig att montera en jordfelsbrytare av hela anläggningen.
Du är livrädd för asbest... Då borde du verkligen tänka på elen, det är större chans att den dödar en asbest...
Dock behöver du inte sätta igång å oroa dig massa för elen nu. Men en investering av en JFB är en bra sak ur säkerhetssynpunkt.
Däremot skulle jag rekommendera dig att montera en jordfelsbrytare av hela anläggningen.
Du är livrädd för asbest... Då borde du verkligen tänka på elen, det är större chans att den dödar en asbest...
Dock behöver du inte sätta igång å oroa dig massa för elen nu. Men en investering av en JFB är en bra sak ur säkerhetssynpunkt.
Om det är blandat ojordat och jordat i ett rum. Då kan man byta det ojordade till ett med uttag för platta eurokontakter. Detta uttag är fullt säkert att montera i ditt fall.
Gennerelt är nyare handhållna apparater av klass 2 typ och försedda med två kvadrater inuti varandra på märkplåten bredvid ce märkningen. Dessa apparater kan man anslutna till alla typer av vägguttag riskfritt. Strykjärnet en värmeapparat med metallsula som ofta är av klass 1 typ och utnyttjar skyddsjord som andra skyddsbarriär som skydd mot elektrisk stöt.
Gennerelt är nyare handhållna apparater av klass 2 typ och försedda med två kvadrater inuti varandra på märkplåten bredvid ce märkningen. Dessa apparater kan man anslutna till alla typer av vägguttag riskfritt. Strykjärnet en värmeapparat med metallsula som ofta är av klass 1 typ och utnyttjar skyddsjord som andra skyddsbarriär som skydd mot elektrisk stöt.
Ja om det finns i rummet..Stina71 skrev:
I ett helt ojordat rum kan dessa apparater användas med försiktighet , gärna med en portabel jordfelsbrytare om det saknas i anläggkingen.
Men finns det diskbänkar i närheten av det ojordade vägguttaget efter väggrivningar mellan kök och rum, då måste det bytas till jordat vägguttag med framdragen jord eller ett klass2 apparatuttag. MYCKET VIKTIGT.
Lampan blinkar inte bara till när jag startar maskiner som drar mer energi. Den fortsätter blinka konstant under hela tiden jag använder apparaten. Är detta också ok/normalt?
Nej Odjuret, jag drar inte igång någon överdriven eloro.
Jag vill bara lära mig saker och agera förnuftigt.
Vad är ett klass2 apparatuttag?
Hur ser det ut? Det är alltså inte ett jordat uttag, men säkert ändå?
Tack alla!
Nej Odjuret, jag drar inte igång någon överdriven eloro.
Jag vill bara lära mig saker och agera förnuftigt.
Vad är ett klass2 apparatuttag?
Hur ser det ut? Det är alltså inte ett jordat uttag, men säkert ändå?
Tack alla!
Det är säkert men begränsat till klass II.
Men är det korrekt gjort med jordade och ojordade uttag ska du inte behöva bekymra dig om detta.
Har någon installerat jordade uttag mitt bland ojordade låter det märkligt, lägg gärna upp foto i så fall.
Men är det korrekt gjort med jordade och ojordade uttag ska du inte behöva bekymra dig om detta.
Har någon installerat jordade uttag mitt bland ojordade låter det märkligt, lägg gärna upp foto i så fall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Ja, om nu uttaget är jordat
I ett torrt och isolerat rum med endast ojordade uttag ska naturligtvis klass I-apparater pluggas in i dessa ojordade uttag. I dessa rum får det inte förekomma någon jord. Det kräver dock att rummets väggar och golv är isolerade, och att det inte finns något metalliskt (rör etc) som har kontakt med jord. Att elektrikern "inte hittade jord" låter inge bra. Ta dit en annan elektriker som kan avgöra ifall rummet fortfarande kan användas med ojordade uttag.
En blandning av ojordade och jordade uttag är ju inte bra. Huvudsaken är att det är ett visst avstånd mellan dessa uttag så att man normalt inte når apparater som är anslutna i varsitt av dessa uttag.
Ett bra sätt att undvika gråa hår här är att som Slugge säger företrädesvis använda dubbelisolerade apparater.
Edit: Missade sida två...detta inlägg skulle in långt tidigare.
I ett torrt och isolerat rum med endast ojordade uttag ska naturligtvis klass I-apparater pluggas in i dessa ojordade uttag. I dessa rum får det inte förekomma någon jord. Det kräver dock att rummets väggar och golv är isolerade, och att det inte finns något metalliskt (rör etc) som har kontakt med jord. Att elektrikern "inte hittade jord" låter inge bra. Ta dit en annan elektriker som kan avgöra ifall rummet fortfarande kan användas med ojordade uttag.
En blandning av ojordade och jordade uttag är ju inte bra. Huvudsaken är att det är ett visst avstånd mellan dessa uttag så att man normalt inte når apparater som är anslutna i varsitt av dessa uttag.
Ett bra sätt att undvika gråa hår här är att som Slugge säger företrädesvis använda dubbelisolerade apparater.
Edit: Missade sida två...detta inlägg skulle in långt tidigare.
Redigerat:
Det finns vissa hårfläktar som switchar sitt element till och från elektroniskt för god temperaturreglering i korta cykler. Vad är det lampa i rummet vanlig eller lågenergi ? Är den kopplad till en dimmer?
Dubbelisolerade apparater har inte behov av skyddsjord men anses säkra ändå, man får ingen elchock av dem.
Om du kollar länken igen ser du att dessa kallas klass II och finns i två utföranden där den klenare kallas europastickpropp används till mycket exempelvis lampor och laddare.
Den grövre hittar du på exempelvis dammsugare.
Angående kort så var det mest att det lät fel enligt din beskrivning, kanske ett problem som behövs åtgärdas.
Om du kollar länken igen ser du att dessa kallas klass II och finns i två utföranden där den klenare kallas europastickpropp används till mycket exempelvis lampor och laddare.
Den grövre hittar du på exempelvis dammsugare.
Angående kort så var det mest att det lät fel enligt din beskrivning, kanske ett problem som behövs åtgärdas.
Tack för info Slugge!
Som sagt, jag har rum med både ojordade och jordade uttag. Enligt all er input verkar det vara fel, vilket väl föranleder att jag borde ta hit en ny elektriker..
Om jag vill installera en jordfelsbrytare för hela systemet som någon rekommenderat här.
Hur går detta till? Var ska den placeras? Och kräver det en stor arbetsinsats? Ungefärlig kostnad?
Som sagt, jag har rum med både ojordade och jordade uttag. Enligt all er input verkar det vara fel, vilket väl föranleder att jag borde ta hit en ny elektriker..
Om jag vill installera en jordfelsbrytare för hela systemet som någon rekommenderat här.
Hur går detta till? Var ska den placeras? Och kräver det en stor arbetsinsats? Ungefärlig kostnad?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Du ställer frågor som inte går att besvara! Du har haft en elektriker på plats som troligen med egna ögon sett ditt rum med jordade och ojordade uttag - vad sa han? Som jag skev ovan beror det mycket på hur nära dessa uttag är varandra. Vi har inte sett dina rum.
En JFB placeras i centralen och kostar uppskattningsvis 1500-3000:- beroende på hur mycket felsökning och reparation som tillkommer.
En JFB placeras i centralen och kostar uppskattningsvis 1500-3000:- beroende på hur mycket felsökning och reparation som tillkommer.
Jag förstår Bo! Elektrikern som gjort jobb i huset var ju den som bytte ut uttag osv och han snackade om att han "inte hittade jord" på vissa ställen och därför valde att sätta dit både jordade och ojordade kontakter.
Jag tror nog att det bästa är att helt enkelt ta hit en ny elektriker som får lämna en offert på att kolla igenom systemet, ev byta elcentral och installera JFB.
Jag tror nog att det bästa är att helt enkelt ta hit en ny elektriker som får lämna en offert på att kolla igenom systemet, ev byta elcentral och installera JFB.