13 991 läst ·
45 svar
14k läst
45 svar
Äldre kablar och gammal elcentral
Det är en gammal elanläggning som bör ses över och mordeniseras om man skall börja flytta runt grejor ihop rumsombyggnad. I övrigt är det bara att kolla över att allt ok och förses med jordfelsbrytare om det saknas.
Tobbe_3, hur menar du med "att anläggningen bör ses över och moderniseras om man skall börja flytta runt grejor ihop rumsombyggnad"?
I samband med att jag köpte huset anlitades en elektriker som drog en hel del nya ledningar, nya kontakter, uttag osv. Ser det alltså ut som att han inte gjort ett tillräckligt bra jobb, med tanke på hur elcentralen ser ut? Vad är det som bör ses över?
Tacksam för goda råd!
I samband med att jag köpte huset anlitades en elektriker som drog en hel del nya ledningar, nya kontakter, uttag osv. Ser det alltså ut som att han inte gjort ett tillräckligt bra jobb, med tanke på hur elcentralen ser ut? Vad är det som bör ses över?
Tacksam för goda råd!
Jag trodde ni skulle bygga om rummet med elcemtralen eftersom kablarnas och centralens innehåll var så intressant. I ett sånt fall kan man komprimera och strukturera bättre med moderna grejor. (Läs normcentral med automatsäkringar och flera jordfelsbrytare) . Ett sådant byggsätt passar bättre vid en eventuell hemautomation.
Elektrikern har säkert gjort ett bra jobb enligt det ni har beställt av honom.
Elektrikern har säkert gjort ett bra jobb enligt det ni har beställt av honom.
Tack för dina synpunkter Tobbe!
Nej, rummet ska inte byggas om.
Elcentralen sitter i en liten passage, precis utanför min dotters rum.
Vilket är en av anledningarna till mina frågor, både vad gäller elsäkerhet och eventuell asbest.
Anser du att det behövs fler jordfelsbrytare?
Elektrikern satte dit en, i samband med att golvvärme lades in under klinkersgolvet i badrummet.
Som också är precis i anslutning till denna passage.
Tror du inte att detta är tillräckligt för en godtagbar elsäkerhet?
E helt annan grej. Har du eller någon annan tips på hur man skulle kunna bygga in denna central?
Eller kan det finnas någon front etc att sätta över?
Skulle vara bra, både med tanke på att centralen samlar damm och om det eventuellt skulle kunna finnas någon form av asbest i skåp eller kablar.
Nej, rummet ska inte byggas om.
Elcentralen sitter i en liten passage, precis utanför min dotters rum.
Vilket är en av anledningarna till mina frågor, både vad gäller elsäkerhet och eventuell asbest.
Anser du att det behövs fler jordfelsbrytare?
Elektrikern satte dit en, i samband med att golvvärme lades in under klinkersgolvet i badrummet.
Som också är precis i anslutning till denna passage.
Tror du inte att detta är tillräckligt för en godtagbar elsäkerhet?
E helt annan grej. Har du eller någon annan tips på hur man skulle kunna bygga in denna central?
Eller kan det finnas någon front etc att sätta över?
Skulle vara bra, både med tanke på att centralen samlar damm och om det eventuellt skulle kunna finnas någon form av asbest i skåp eller kablar.
Medlem
· Blekinge
· 12 342 inlägg
Återigen,
det finns ingen asbest i gamla kablar. Jag jobbar på kabelfabrik sedan 20 år så jag vet lite om det.
Gamla proppskåp fungerar normalt lika bra som nya förutsatt att allt är rätt kopplat inuti. Det som kan vara fel inuti är om någon pulare har gett sig på anläggningen för att bygga ut det någon gång. Dessutom bör man ju ha en vettig jordning. Kablar som går från proppskåp till jordade uttag måste vara jordade och ha minst tre ledare. Hoppas din elektriker har gjort allt rätt.
Kolla om det finns jordade OCH ojordade uttag i samma rum någonstans, då är det fel.
Jordfelsbrytaren som elektrikern satte ditt, skyddar den bara golvvärme eller även övrigt i badrum?
Bygga in? Jo, du kan ta ett gammalt kökshängskåp, såga runtom så att djupet är bara 10 cm, och montera över proppskåp. Då får du även plats för reservproppar mm inuti.Ingen risk för överhettning.
det finns ingen asbest i gamla kablar. Jag jobbar på kabelfabrik sedan 20 år så jag vet lite om det.
Gamla proppskåp fungerar normalt lika bra som nya förutsatt att allt är rätt kopplat inuti. Det som kan vara fel inuti är om någon pulare har gett sig på anläggningen för att bygga ut det någon gång. Dessutom bör man ju ha en vettig jordning. Kablar som går från proppskåp till jordade uttag måste vara jordade och ha minst tre ledare. Hoppas din elektriker har gjort allt rätt.
Kolla om det finns jordade OCH ojordade uttag i samma rum någonstans, då är det fel.
Jordfelsbrytaren som elektrikern satte ditt, skyddar den bara golvvärme eller även övrigt i badrum?
Bygga in? Jo, du kan ta ett gammalt kökshängskåp, såga runtom så att djupet är bara 10 cm, och montera över proppskåp. Då får du även plats för reservproppar mm inuti.Ingen risk för överhettning.
Tack Thomas!
Ja, det finns något rum där det är både jordade och ojordade uttag. Har för mig att elektrikern sa att han inte lyckades "hitta jord" där. Vad kan problemet bli när det är både jordade och jordade uttag i samma rum?
Har även ett rum där samtliga uttag är ojordade. Samma här, elektrikern sa något om att han inte "hittade jord".
Någon fara? Eller ok att ha det så?
Vet inte om jordfelsbrytaren som elektrikern satte dit skyddar bara golvvärmen eller även övrigt i badrummet.
Hur kan man kolla upp detta? Kan man kolla upp detta på något sätt?
Köksskåp, låter smart. Gäller "bara" att hitta något i rätt storlek. Och som inte är för tungt.
Väggen skåpet sitter på är tydligen ganska "vek".
Om jag misslyckas hitta ett lämpligt köksskåp, vet du om det finns andra nyproducerade skåp jag kan köpa eller specialbeställa någonstans?
Eller kan man på annat sätt än med ett skåp "täcka in" elcentralen?
Ja, det finns något rum där det är både jordade och ojordade uttag. Har för mig att elektrikern sa att han inte lyckades "hitta jord" där. Vad kan problemet bli när det är både jordade och jordade uttag i samma rum?
Har även ett rum där samtliga uttag är ojordade. Samma här, elektrikern sa något om att han inte "hittade jord".
Någon fara? Eller ok att ha det så?
Vet inte om jordfelsbrytaren som elektrikern satte dit skyddar bara golvvärmen eller även övrigt i badrummet.
Hur kan man kolla upp detta? Kan man kolla upp detta på något sätt?
Köksskåp, låter smart. Gäller "bara" att hitta något i rätt storlek. Och som inte är för tungt.
Väggen skåpet sitter på är tydligen ganska "vek".
Om jag misslyckas hitta ett lämpligt köksskåp, vet du om det finns andra nyproducerade skåp jag kan köpa eller specialbeställa någonstans?
Eller kan man på annat sätt än med ett skåp "täcka in" elcentralen?
Om jordfelsbrytaren är smal c:a 4 cm används den nog bara för en grupp med golvvärme o badrum. Testa gärna genom att trycka på den lilla testknappen, det bör göras flera gånger om året och kolla vad som blir strömlöst.
Om den bara omfattar en grupp, då kan man komplettera med en 4 pol jordfelsbrytare som omfattar allt utom värmesystemet. Det höjer elsäkerheten kraftigt i huset ihop med både ojordade och jordade vägguttag.
Om den bara omfattar en grupp, då kan man komplettera med en 4 pol jordfelsbrytare som omfattar allt utom värmesystemet. Det höjer elsäkerheten kraftigt i huset ihop med både ojordade och jordade vägguttag.
Att blanda ojordade och jordade vägguttag i samma rum är normalt sett inte tillåtet eftersom indragning av jord i ett rum " förstör" förutsättningen för att kunna ha ojordade vägguttag i ett torrt bostadsrum med isolerande trägolv eller plastmatta. Det fanns skyddsform som kallas isolerad miljö som var tillåten vid nyinstallation framtill 1995. Den miljön blir förstörd med blandade ojordade och jordade uttag eftersom man samtidigt kan beröra en jordad apparat och en felaktig ojordad apparat. Nu är kanske inte riskerna jättestora längre med många nya klass 2 apparater som inte uttnyttjar skyddsjjord i bostadsrummen.
Medlem
· Blekinge
· 12 342 inlägg
Ojordade uttag i sig är ingen fara. Men många anslutna elgrejor har något metalliskt hölje (lampor, maskiner mm) och då kan det gå illa om de får ett internt fel som gör att metallhöljet blir spänningsförande = FARA. Därför har man uppfunnit jordade uttag där maskinens metallhöljet alltid är i kontakt med jord genom uttagets jord (=ofarligt).
Alla maskiner/apparater/lampor med flat/platt tvåstifts-stickpropp kan utan risk anslutas till ojordade uttag eftersom de saknar metalliska yttre delar.
Har maskinen/apparaten/lampan en rund stickpropp med jordbleck så förutsätter det ett jordat uttag. Om det inte finns eller om jorden i det joradede uttaget inte är kopplat rätt finns fara enligt ovan.
Om din elektriker talade om att han inte "hittade jord" så ringer alla mina larmklockor. Han kanske ville vara snäll och göra det så kostnadseffektivt som möjligt. Men jordningen ska man vara petnoga med.
Händer det något kan du knappast skylla på elektrikern. Det är ditt yttersta ansvar som fastighetsägare att el-anläggningen är driftsäker. Är du tveksam ska du fråga en annan fackman eller en besiktningsman som tittar på elen (och inget annat).
Alla maskiner/apparater/lampor med flat/platt tvåstifts-stickpropp kan utan risk anslutas till ojordade uttag eftersom de saknar metalliska yttre delar.
Har maskinen/apparaten/lampan en rund stickpropp med jordbleck så förutsätter det ett jordat uttag. Om det inte finns eller om jorden i det joradede uttaget inte är kopplat rätt finns fara enligt ovan.
Om din elektriker talade om att han inte "hittade jord" så ringer alla mina larmklockor. Han kanske ville vara snäll och göra det så kostnadseffektivt som möjligt. Men jordningen ska man vara petnoga med.
Händer det något kan du knappast skylla på elektrikern. Det är ditt yttersta ansvar som fastighetsägare att el-anläggningen är driftsäker. Är du tveksam ska du fråga en annan fackman eller en besiktningsman som tittar på elen (och inget annat).
Oj Tobbe, svårt för mig som okunnig att hänga med riktigt.. 
Men uppskattar att du försöker förklara!
För att försöka summera:
Är det farligt att ha en blandning av jordade/ojordade uttag i samma rum eller kan man använda hårblås, strykjärn osv utan fara?
Vad kan hända om oturen är framme?
Har förresten lagt märke till att taklampan i mitt sovrum börjar blinka om jag samtidigt stoppar i ett strykjärn, blåser håret med en hårfön osv och använder ett väguttag i detta rum. Vad sjutton kan det bero på och är det något jag bör låta se över?
Testknappen på jordfelsbrytaren. Har aldrig testat.. Vet inte ens hur man gör.
Ska man alltså trycka på knappen och kolla vad som bryts?
För att sedan trycka på knappen igen för att få igång aktuell el igen?
Eller hur gör man?
Tack på förhand!
Men uppskattar att du försöker förklara!
För att försöka summera:
Är det farligt att ha en blandning av jordade/ojordade uttag i samma rum eller kan man använda hårblås, strykjärn osv utan fara?
Har förresten lagt märke till att taklampan i mitt sovrum börjar blinka om jag samtidigt stoppar i ett strykjärn, blåser håret med en hårfön osv och använder ett väguttag i detta rum. Vad sjutton kan det bero på och är det något jag bör låta se över?
Testknappen på jordfelsbrytaren. Har aldrig testat.. Vet inte ens hur man gör.
Ska man alltså trycka på knappen och kolla vad som bryts?
För att sedan trycka på knappen igen för att få igång aktuell el igen?
Eller hur gör man?
Tack på förhand!
Thomas, tack för fler synpunkter!
Kan man säga såhär:
Använd alla "apparater" i jordade uttag. Då är det säkert.
Eller kan även detta vara farligt om elektrikern satt dit ett jordat uttag, men gjort något fel?
Eller betyder ett jordat uttag med automatik att det är just jordat och därmed säkert?
Hoppas du förstår hur jag menar.
Kan man säga såhär:
Använd alla "apparater" i jordade uttag. Då är det säkert.
Eller kan även detta vara farligt om elektrikern satt dit ett jordat uttag, men gjort något fel?
Eller betyder ett jordat uttag med automatik att det är just jordat och därmed säkert?
Hoppas du förstår hur jag menar.
En liten sammanfattning: http://www.eio.se/ElIHemmet/handigmedel/Sidor/Stickpropparochsladduttag.aspx
Kolla vilka apparater du har hemma som är klass I. Vilka uttag ska du koppla dessa i?
Apparater med stickpropp klass II bryr sig inte om ifall du stoppar dem i jordade eller ojordade uttag.
Kolla vilka apparater du har hemma som är klass I. Vilka uttag ska du koppla dessa i?
Apparater med stickpropp klass II bryr sig inte om ifall du stoppar dem i jordade eller ojordade uttag.