Hej,
I ett gammalt 1800-talshus (tillbyggt ca 1910) har jag problem med fukt i grunden. Själva huset är en timmrad kåk som står på en stenmur. Huset är totalt på 90 kvm och under 1/3 av det är det jordkällare. Stenmuren har på senare år (ca 1960-70) byggts ut med cirka 5 cm betong efter isolering av bottenvåningen med ca 5 cm isolering.
Jordkällaren ventileras med en enda kattglugg på ca 10x10cm. Resten av grunden ventileras med två, eventuellt tre kattgluggar på 10x10cm. Det finns ingen förbindelse mellan jordkällare och resten av grunden.
Höjden i resten av grunden är ca 20-30 cm, och där är det idag ganska risigt med mycket organiskt material och troligen en del mögel i detsamma. Det är också väldigt fuktigt, riktigt så att det dröp om trät när jag kom upp i somras. (Men då var å andra sidan kattgluggarna tilltäpta med isolering, vilket i och för sig var fullt rimligt när det fortfarande bodde folk där som håll upp värmen i grunden genom murstocken).
Till nästa sommar ska jag börja renoveringen och då tänker jag ta hand om grunden en av de första åtgärderna. Det jag har tänkt till att börja med är givetvis att ta upp golvet, rensa ut grunden och ta bort och ersätta eventuellt skadat virke, och sen se till så att det inte är något organiskt material mot botten.
Sen kommer frågan. Min ursprungliga tanke var att helt enkelt lägga ut byggplast på marken och låta det vara så. Men kanske behöver man göra mer? Jag kommer under de första åren bara att vara i huset på sommaren, så huset kommer stå ouppvärmt under vinterhalvåret. Men sedan är tanken att flytta dit permanent.
Ska man isolera grunden? Täppa till kattgluggarna? Installera avfuktare? Trygghetsvakten? Tips och idéer mottages tacksamt