BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Om du skulle vilja tapetsera med ett nytryck av någon av tapeterna skulle jag tro att Handtryckta tapeter kan ordna det. De har också mängder med exempel på tapeter på webbplatsen uppdelade efter tidsperiod och jag tycker att din äldsta tapet mer påminner om tapeterna från 1800-talet än om dom mellan 1900 och 1910. Din nyaste är rätt lik en del av 70-talets medaljongtapeter, men medaljonger har varit populära periodvis tidigare också.
Tack all snälla för bra tips och info! Tyvärr finns det inga tidningssidor att ta hjälp av, uppe hittade vi från tidigt 50-tal, men då gjordes en utbyggnad så det säger inte så mycket om åldern på den äldsta delen tyvärr. Jag ska definitivt kolla på handtryckta tapeter för referenser 😊
Tack snälla heimlaga, du är som en skatt!heimlaga skrev:Frågan är väl hur många tiotals eller hundratals år huset stod otapetserat innan någon kom hem från en stadsresa med de första tapeterna nedpackade i borkon.
Timmerstommen skulle säkert berätta en del om man tar sig en närmare titt.
För mina ögon ser det ut som om nuvarande dörröppningen har varit platsen för en genomgående skorstensmur. Det skulle förklara murbruket på stockändorna till vänster och sotet på de översta stockarna ovanför och också reparationen ovanför dörren. Soten visar också att huset stod otapetserat ett antal år. Dessutom ser en del stockar till höger ut att ha blivit ombilade för att få ett slätt underlag att tapetsera på och man ser ju tydligt att ytor som inte är ombilade har en mörkare färg som nakna timmervägfgar brukar få med åren.
Den igensatta sannolikt ursprungliga dörröppningen ser låg ut. Stämmer det? De där låga dörrarna brukar vara före 1920 här i trakten men jag tror att de försvann några år tidigare på din sida Kvarken.
Till höger om dörrarna syns inga större sotmängd på översta stockarna så gissningsvis är huset byggt efter att oljelamporna slog igenom. Pärtstickorna som folk lyste med före oljelamporna sotade ju ned både väggar och tak småningom. Enligt det resonemanget är ditt hus knappast byggt före 1850.
Genomgående skorstensmurar har funnits i århundraden men blev vanligare mot slutet på 1800-talet.
Min bästa gissning blir att huset är byggt någon gång under perioden 1850-1910
Å andra sidan kan hela min teori vara fel om huset är ihopplockat av återanvänt timmer.
Den lilla dörren är kanske 1.6 meter hög, och igenlagd med lackade, spontade brädor.
Det är verkligen spännande att hitta nåt såhär oväntat, det ger en känsla av husets själ och historia.
Jag ska forska vidare och se om kommunen har några gamla dokument kring fastigheten.
Bara 1,60 högt dörrhål!
Det är onormalt lågt för bostadshus. De där 1700-tals och 1800-talsdörrarna brukar vara 1,70-1,95 höga om man mäter öppningen i timran....... någonting verkar skumt....... skulle man se fler väggar skulle det väl klarna.....
På uthus och bodar kan det finnas hur låga dörrar som helst. I vissa fall är dörröppningarna bara strax över en meter höga.
Det är onormalt lågt för bostadshus. De där 1700-tals och 1800-talsdörrarna brukar vara 1,70-1,95 höga om man mäter öppningen i timran....... någonting verkar skumt....... skulle man se fler väggar skulle det väl klarna.....
På uthus och bodar kan det finnas hur låga dörrar som helst. I vissa fall är dörröppningarna bara strax över en meter höga.
Redigerat:
Husägare
· HISINGS BACKA
· 175 inlägg
Här är en förklaring till varför byggåret så ofta anges till 1909, text hämtad från sidan kurage.wordpress.com:
Har du ett hus som är byggt 1909? Har du köpt eller tittat på ett hus från 1909 någon gång? Troligen. Kanske har du lagt märke till alla hus på Hemnet och i andra mäklarannonser där byggåret 1909 är utsatt. När man slår in en rikstäckande sökning på 1909 på Hemnet just nu får man 67 träffar medan andra slumpade årtal som 1908 och 1934 endast ger 18 respektive 26 träffar. Sökningen ger förvisso utslag på allt i annonsen med sifferkombinationen men det talar oavsett sitt tydliga språk. Det hela är så mystiskt kan tyckas, byggdes det ovanligt mycket hus detta år? Var det då som egna hems-rörelsen på allvar satte fart? Nej och nej.
Riktigt så här spännande är det inte, den troligaste förklaringen är att 1909-1910 infördes ett nytt fastighetsregister för hustaxering i Sverige. Detta resulterade i att alla hus byggda innan 1910 gavs automatiskt taxeringsår 1909 oavsett ålder. Denna bekvämlighetsprincip har följt med sen dess och hängts på hus som är gamla, oavsett om där från 1750 eller i närområdet av 1909. Idag slentriandaterar mäklare husen till 1909 eftersom många helt enkelt inte orkar bry sig om saken. Allt bortom 1909 är som ett öppet historiskt hav där få kan navigera om man inte har vetskapen om när huset faktiskt byggdes.
Har du ett hus som är byggt 1909? Har du köpt eller tittat på ett hus från 1909 någon gång? Troligen. Kanske har du lagt märke till alla hus på Hemnet och i andra mäklarannonser där byggåret 1909 är utsatt. När man slår in en rikstäckande sökning på 1909 på Hemnet just nu får man 67 träffar medan andra slumpade årtal som 1908 och 1934 endast ger 18 respektive 26 träffar. Sökningen ger förvisso utslag på allt i annonsen med sifferkombinationen men det talar oavsett sitt tydliga språk. Det hela är så mystiskt kan tyckas, byggdes det ovanligt mycket hus detta år? Var det då som egna hems-rörelsen på allvar satte fart? Nej och nej.
Riktigt så här spännande är det inte, den troligaste förklaringen är att 1909-1910 infördes ett nytt fastighetsregister för hustaxering i Sverige. Detta resulterade i att alla hus byggda innan 1910 gavs automatiskt taxeringsår 1909 oavsett ålder. Denna bekvämlighetsprincip har följt med sen dess och hängts på hus som är gamla, oavsett om där från 1750 eller i närområdet av 1909. Idag slentriandaterar mäklare husen till 1909 eftersom många helt enkelt inte orkar bry sig om saken. Allt bortom 1909 är som ett öppet historiskt hav där få kan navigera om man inte har vetskapen om när huset faktiskt byggdes.
Nu har jag granskat väggen lite mer noga och upptäckt fler saker. Dels finns det spår av att de pappspänt utanpå den undre tapeten, och utanpå pappspänningen ser det nästan ut som de satt upp en hel tapetkatalog:
Dels hittade jag en liten liten bit av en skrift/tidning:
De angränsande väggarna består av plank. Innerväggen till vänster av stående plank, ytterväggen till höger av liggande plank.
Det sägs att huset byggdes ut på 30 eller 40-talet, så vardagsrummet är nog "nytt".
Den igensatta dörren mäter 178 cm om man trycker ner en tumstock längs efter den ner under det nyare golvet...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dels hittade jag en liten liten bit av en skrift/tidning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De angränsande väggarna består av plank. Innerväggen till vänster av stående plank, ytterväggen till höger av liggande plank.
Det sägs att huset byggdes ut på 30 eller 40-talet, så vardagsrummet är nog "nytt".
Den igensatta dörren mäter 178 cm om man trycker ner en tumstock längs efter den ner under det nyare golvet...
Så kan teorin vara att den undre tapeten är "original". När man sedan tapetserade om la man helt enkelt en papp ovanpå originaltapeten och tapetserade om på pappen. Sedan följde att antal omtapetseringar fram till 30-talet, då man rev ner pappspänningen och alla tapetlager för att sätta treetex ovanpå originaltapeten.
Det skulle i så fall tyda på att originaltapeten är äldre än runt 1900!
Det skulle i så fall tyda på att originaltapeten är äldre än runt 1900!
Jaha..... där föll mer än hälften av mina dateringsteorier pladask.
Vad som finns är alltså en sannolikt gammal ytterdörr och en genomgående skorstensmur från 1930-talet...... och eftersom timret är yttervägg betyder färgerna på stockarna ingenting!
Ja de betyder faktiskt en sak. Timret var relativt nytt då det kläddes med brädslåning. Då kan inte huset vara riktigt hiskeligt gammalt. Det var väl på 1850-60-talet ungefär som man började brädslå nya hus på landet men långt in på 1900-talet stod många hus utan brädslåning.
Vad som finns är alltså en sannolikt gammal ytterdörr och en genomgående skorstensmur från 1930-talet...... och eftersom timret är yttervägg betyder färgerna på stockarna ingenting!
Ja de betyder faktiskt en sak. Timret var relativt nytt då det kläddes med brädslåning. Då kan inte huset vara riktigt hiskeligt gammalt. Det var väl på 1850-60-talet ungefär som man började brädslå nya hus på landet men långt in på 1900-talet stod många hus utan brädslåning.
Jag funderar så det knakar på vilka delar som egentligen byggdes ut och vad som kan vara original, men utan att bryta upp väggarna är det nog omöjligt att få veta. Jag trodde att den delen som är äldst är den som ligger "bakom" den lilla dörren, men då är det tapetserat på yttersidan av väggen 😆
Såhär ser det ut:
Pilen visar vilket håll man tittar på bilden, det röda är alltså den timrade väggen. Den blå vinkeln är en stor murstock med sex pipor och bakugn i källaren. Jag tog för givet att den var original.
De flesta innerväggarna förefaller vara av stående, spontad plank utan något bakom där vi kommit åt att titta, därför kom timret som en överraskning.
Såhär ser det ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pilen visar vilket håll man tittar på bilden, det röda är alltså den timrade väggen. Den blå vinkeln är en stor murstock med sex pipor och bakugn i källaren. Jag tog för givet att den var original.
De flesta innerväggarna förefaller vara av stående, spontad plank utan något bakom där vi kommit åt att titta, därför kom timret som en överraskning.
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Jag föreslår att man kollar på texten. Det verkar som att skriftbilden är innan den stora rättskrivningsreformen i början av förra sekelskiftet. Men det får en infödd svensk avgöra.
Klicka här för att svara