Är det någon som skulle kunna säga ungefär när denna tapet kana vara från? Sitter direkt på bålen (skiftesverket) och hade minst 1 innervägg och 6 lager tapet ovanpå sig...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
I vårt hus som är byggt i mitten på 1920-talet så låg det liknande dessa tapeter på vinden, som isolering.
Det är en gammal lanthandel så jag tror att det är sånt som inte såldes.
Kan även berätta att på mina så står det tryckt längst ner i kanten på baksidan att dom är arsenikfria....
Salle
Det är en gammal lanthandel så jag tror att det är sånt som inte såldes.
Kan även berätta att på mina så står det tryckt längst ner i kanten på baksidan att dom är arsenikfria....
Salle
Det blåa är ett av lagren ovanpå... Bilden visar lagren utifrån och in. Utanför detta var det ytterligare 2 lager tapet och sedan en "nybyggd" innervägg med att par lager tapet.
Tyvärr tålde den röda/guldiga inte vattnet när jag separerade lagren, den var kraftigare röd och har dessutom färgat av sig på de andra.
När slutade man sätta upp tapet med spik/nubb?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr tålde den röda/guldiga inte vattnet när jag separerade lagren, den var kraftigare röd och har dessutom färgat av sig på de andra.
När slutade man sätta upp tapet med spik/nubb?
Väcker liv i denna tråd istället för att göra en ny!
Började riva ytskiktet i vardagsrummet och hittade en del oväntade saker...
Yttersta lagret bestod av denna tapet som (troligen) är 50-tal:
Under den, direkt på treetexen satt denna:
Under treetexen, direkt på timret (som också kom som en överraskning), satt den här:
Min spontana undran är nu hur jäkla gammal huset egentligen är. På pappren står det 1909, men det är tydligen ett år de drar till med när det är äldre och ingen riktigt vet hur gammalt. Är det någon som har några bra idéer?
Med vänlig hälsning,
Jumos
Började riva ytskiktet i vardagsrummet och hittade en del oväntade saker...
Yttersta lagret bestod av denna tapet som (troligen) är 50-tal:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under den, direkt på treetexen satt denna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under treetexen, direkt på timret (som också kom som en överraskning), satt den här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min spontana undran är nu hur jäkla gammal huset egentligen är. På pappren står det 1909, men det är tydligen ett år de drar till med när det är äldre och ingen riktigt vet hur gammalt. Är det någon som har några bra idéer?
Med vänlig hälsning,
Jumos
Om du har en äldre fastighetsbeteckning eller gårdsnamn kanske det finns med i någon bok skriven på 50-60 talet.Jumos skrev:Väcker liv i denna tråd istället för att göra en ny!
Började riva ytskiktet i vardagsrummet och hittade en del oväntade saker...
Yttersta lagret bestod av denna tapet som (troligen) är 50-tal:
[bild]
Under den, direkt på treetexen satt denna:
[bild]
Under treetexen, direkt på timret (som också kom som en överraskning), satt den här:
[bild]
[bild]
Min spontana undran är nu hur jäkla gammal huset egentligen är. På pappren står det 1909, men det är tydligen ett år de drar till med när det är äldre och ingen riktigt vet hur gammalt. Är det någon som har några bra idéer?
Med vänlig hälsning,
Jumos
Hittade själv mitt gamla hus i en sådan bok hos min frus mormor för många år sedan.
Kolla på biblioteket om det finns några böcker om era trakter från förr i tiden.
Roligt att du hittar så fina tapetlager! Eftersom treetex kom runt 1930 så är det väl främst tapeten under treetex-lagret som är intressant för husåldern. Den tapeten känns lite jugend, med sina blommor och blad, d.v.s. runt 1900 och ett par årtionden in på 1900-talet.
Toppen, bra idé! Det ska kollas!Micro skrev:
Det låter rimligt, då kanske 1909 stämmer rätt så väl. Huset ligger ute på dåtidens bondvischa så det kan säkert vara senare än så, men då för tiden tapetserade man nog inte om sådär jätteofta 😊Microkatten skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Inga tidningspapper under sågspånet/kutterspånet i bjälklagsisoleringen t. ex.?
Eller uppklistrade tidningssidor under tapeterna?
Se f.ö.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagstidning-bakom-tapet.100600/#post-700446
Eller uppklistrade tidningssidor under tapeterna?
Se f.ö.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagstidning-bakom-tapet.100600/#post-700446
Frågan är väl hur många tiotals eller hundratals år huset stod otapetserat innan någon kom hem från en stadsresa med de första tapeterna nedpackade i borkon.
Timmerstommen skulle säkert berätta en del om man tar sig en närmare titt.
För mina ögon ser det ut som om nuvarande dörröppningen har varit platsen för en genomgående skorstensmur. Det skulle förklara murbruket på stockändorna till vänster och sotet på de översta stockarna ovanför och också reparationen ovanför dörren. Soten visar också att huset stod otapetserat ett antal år. Dessutom ser en del stockar till höger ut att ha blivit ombilade för att få ett slätt underlag att tapetsera på och man ser ju tydligt att ytor som inte är ombilade har en mörkare färg som nakna timmervägfgar brukar få med åren.
Den igensatta sannolikt ursprungliga dörröppningen ser låg ut. Stämmer det? De där låga dörrarna brukar vara före 1920 här i trakten men jag tror att de försvann några år tidigare på din sida Kvarken.
Till höger om dörrarna syns inga större sotmängd på översta stockarna så gissningsvis är huset byggt efter att oljelamporna slog igenom. Pärtstickorna som folk lyste med före oljelamporna sotade ju ned både väggar och tak småningom. Enligt det resonemanget är ditt hus knappast byggt före 1850.
Genomgående skorstensmurar har funnits i århundraden men blev vanligare mot slutet på 1800-talet.
Min bästa gissning blir att huset är byggt någon gång under perioden 1850-1910
Å andra sidan kan hela min teori vara fel om huset är ihopplockat av återanvänt timmer.
Timmerstommen skulle säkert berätta en del om man tar sig en närmare titt.
För mina ögon ser det ut som om nuvarande dörröppningen har varit platsen för en genomgående skorstensmur. Det skulle förklara murbruket på stockändorna till vänster och sotet på de översta stockarna ovanför och också reparationen ovanför dörren. Soten visar också att huset stod otapetserat ett antal år. Dessutom ser en del stockar till höger ut att ha blivit ombilade för att få ett slätt underlag att tapetsera på och man ser ju tydligt att ytor som inte är ombilade har en mörkare färg som nakna timmervägfgar brukar få med åren.
Den igensatta sannolikt ursprungliga dörröppningen ser låg ut. Stämmer det? De där låga dörrarna brukar vara före 1920 här i trakten men jag tror att de försvann några år tidigare på din sida Kvarken.
Till höger om dörrarna syns inga större sotmängd på översta stockarna så gissningsvis är huset byggt efter att oljelamporna slog igenom. Pärtstickorna som folk lyste med före oljelamporna sotade ju ned både väggar och tak småningom. Enligt det resonemanget är ditt hus knappast byggt före 1850.
Genomgående skorstensmurar har funnits i århundraden men blev vanligare mot slutet på 1800-talet.
Min bästa gissning blir att huset är byggt någon gång under perioden 1850-1910
Å andra sidan kan hela min teori vara fel om huset är ihopplockat av återanvänt timmer.
Redigerat:

