Är det någon som skulle kunna säga ungefär när denna tapet kana vara från? Sitter direkt på bålen (skiftesverket) och hade minst 1 innervägg och 6 lager tapet ovanpå sig...
1385069399160.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1385069428359.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1385069442523.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lika gammal som huset kanske....
 
Jo, problemet är ju bara det att vi inte vet hur gammalt huset är... :-)
Tänkte att tapeten kanske kunde ge en ledtråd.
 
Jag är tämligen rudis på stilar och konst, men jag får starka Jugend-vibbar av mönstret och tekniken.

Alltså runt 1900, 1890-1920 ungefär. Ett liknande exempel från Google:
ldng20080050s.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I vårt hus som är byggt i mitten på 1920-talet så låg det liknande dessa tapeter på vinden, som isolering.
Det är en gammal lanthandel så jag tror att det är sånt som inte såldes.
Kan även berätta att på mina så står det tryckt längst ner i kanten på baksidan att dom är arsenikfria....

Salle
 
Jag skulle gissa på 1890-tal. det ser ut att vara ytterligare en tapet under, det blå som tittar fram, stämmer det?
 
Det blåa är ett av lagren ovanpå... Bilden visar lagren utifrån och in. Utanför detta var det ytterligare 2 lager tapet och sedan en "nybyggd" innervägg med att par lager tapet.
1385225727306.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1385225744635.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1385225758756.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr tålde den röda/guldiga inte vattnet när jag separerade lagren, den var kraftigare röd och har dessutom färgat av sig på de andra.

När slutade man sätta upp tapet med spik/nubb?
 
Väcker liv i denna tråd istället för att göra en ny!

Började riva ytskiktet i vardagsrummet och hittade en del oväntade saker...

Yttersta lagret bestod av denna tapet som (troligen) är 50-tal:

Vintage tapet med mönster som antyder att det är från 50-talet, upptäckt under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under den, direkt på treetexen satt denna:

Gammal tapet med blommönster i beige och vitt, troligen från 50-talet, delvis avriven och exponerar väggunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under treetexen, direkt på timret (som också kom som en överraskning), satt den här:


Gammal retro tapet med blommönster, sliten och delvis bortriven, exponerar underliggande treetex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renoverat vardagsrum med bortrivna väggytskikt avslöjar äldre mönstrade tapeter och trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Min spontana undran är nu hur jäkla gammal huset egentligen är. På pappren står det 1909, men det är tydligen ett år de drar till med när det är äldre och ingen riktigt vet hur gammalt. Är det någon som har några bra idéer?

Med vänlig hälsning,
Jumos
 
Jumos skrev:
Väcker liv i denna tråd istället för att göra en ny!

Började riva ytskiktet i vardagsrummet och hittade en del oväntade saker...

Yttersta lagret bestod av denna tapet som (troligen) är 50-tal:

[bild]

Under den, direkt på treetexen satt denna:

[bild]

Under treetexen, direkt på timret (som också kom som en överraskning), satt den här:


[bild]


[bild]


Min spontana undran är nu hur jäkla gammal huset egentligen är. På pappren står det 1909, men det är tydligen ett år de drar till med när det är äldre och ingen riktigt vet hur gammalt. Är det någon som har några bra idéer?

Med vänlig hälsning,
Jumos
Om du har en äldre fastighetsbeteckning eller gårdsnamn kanske det finns med i någon bok skriven på 50-60 talet.
Hittade själv mitt gamla hus i en sådan bok hos min frus mormor för många år sedan.
Kolla på biblioteket om det finns några böcker om era trakter från förr i tiden.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Microkatten
Roligt att du hittar så fina tapetlager! Eftersom treetex kom runt 1930 så är det väl främst tapeten under treetex-lagret som är intressant för husåldern. Den tapeten känns lite jugend, med sina blommor och blad, d.v.s. runt 1900 och ett par årtionden in på 1900-talet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Micro skrev:
Om du har en äldre fastighetsbeteckning eller gårdsnamn kanske det finns med i någon bok skriven på 50-60 talet.
Hittade själv mitt gamla hus i en sådan bok hos min frus mormor för många år sedan.
Kolla på biblioteket om det finns några böcker om era trakter från förr i tiden.
Toppen, bra idé! Det ska kollas!
 
Microkatten skrev:
Roligt att du hittar så fina tapetlager! Eftersom treetex kom runt 1930 så är det väl främst tapeten under treetex-lagret som är intressant för husåldern. Den tapeten känns lite jugend, med sina blommor och blad, d.v.s. runt 1900 och ett par årtionden in på 1900-talet.
Det låter rimligt, då kanske 1909 stämmer rätt så väl. Huset ligger ute på dåtidens bondvischa så det kan säkert vara senare än så, men då för tiden tapetserade man nog inte om sådär jätteofta 😊
 
Frågan är väl hur många tiotals eller hundratals år huset stod otapetserat innan någon kom hem från en stadsresa med de första tapeterna nedpackade i borkon.
Timmerstommen skulle säkert berätta en del om man tar sig en närmare titt.

För mina ögon ser det ut som om nuvarande dörröppningen har varit platsen för en genomgående skorstensmur. Det skulle förklara murbruket på stockändorna till vänster och sotet på de översta stockarna ovanför och också reparationen ovanför dörren. Soten visar också att huset stod otapetserat ett antal år. Dessutom ser en del stockar till höger ut att ha blivit ombilade för att få ett slätt underlag att tapetsera på och man ser ju tydligt att ytor som inte är ombilade har en mörkare färg som nakna timmervägfgar brukar få med åren.

Den igensatta sannolikt ursprungliga dörröppningen ser låg ut. Stämmer det? De där låga dörrarna brukar vara före 1920 här i trakten men jag tror att de försvann några år tidigare på din sida Kvarken.

Till höger om dörrarna syns inga större sotmängd på översta stockarna så gissningsvis är huset byggt efter att oljelamporna slog igenom. Pärtstickorna som folk lyste med före oljelamporna sotade ju ned både väggar och tak småningom. Enligt det resonemanget är ditt hus knappast byggt före 1850.
Genomgående skorstensmurar har funnits i århundraden men blev vanligare mot slutet på 1800-talet.

Min bästa gissning blir att huset är byggt någon gång under perioden 1850-1910

Å andra sidan kan hela min teori vara fel om huset är ihopplockat av återanvänt timmer.
 
Redigerat:
  • Gilla
reik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.