bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Skapa konto

Hej på er! Undrar om någon skulle kunna tala om ungefärlig ålder på dessa tapeter? Den andra är inte så lätt att se, fick inte fram någon större bit av den, har bara fått fram en liten del av den gamla väggen. Byggår på vårt hus har jag fått uppgifter om allt mellan 1800-1850 så detta vore till stor hjälp om någon visste! Sitter på masonit på lerklinad timmervägg.

Tack!

S
Tycker jag sett liknande tapet i min gamla lägenhet och det huset var byggt 1938, sen om tapeten sattes efter vet jag ej.

Masonit uppfanns 1924 och började väl användas på tidigt 1930tal i sverige så alla tapeter borde vara nyare än ca 1930.

bild.jpg
Skapa konto

Var tvungen att riva lite till! Här är tapet (enda lagret som jag kan se) som sitter direkt på lerkliningen. Brun med vitt mönster, även lite rött i. Någon som känner igen eller kan gissa ca årtal?

Tack för svaren så länge!

När jag ändå är igång, ska riva ner spånskivorna och regla om, ska jag använda osb och gips? Lerkliningen låter jag väl sitta? Och även masoniten? Något annat jag bör ha ist för osb/gips? Funderar på pärlspont i något rum, men inte hela övervåningen!

Jag hade en liknande tapet och då var tidningarna som satt under från mitten av 30-talet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.