31 400 läst ·
79 svar
31k läst
79 svar
ALBA Kantelement - erfarenheter / åsikter
Ja precis, armering i mitten av betongen. dvs med ca 4 cm betong på både sidorna om näten om plattan är 10cm tjock.
Tänk på att näten ska överlappa varandra, ca 2 rutor.
Och det blir tyvärr väldigt tjockt där flera nät möts. Men lägger man näten rätt behöver det aldrig bli fler än 3 nät överlappande. Och vänder man dom rätt så järnen "hakar in i varandra" så bygger det hälften så mycket som om man gör tvärtom.
Sen lärde jag mig nyss att fingerskarvade armeringsnät är finurligt. Sök på forumet om "fingerskarvat" och en ganska färsk tråd.
Tänk på att näten ska överlappa varandra, ca 2 rutor.
Och det blir tyvärr väldigt tjockt där flera nät möts. Men lägger man näten rätt behöver det aldrig bli fler än 3 nät överlappande. Och vänder man dom rätt så järnen "hakar in i varandra" så bygger det hälften så mycket som om man gör tvärtom.
Sen lärde jag mig nyss att fingerskarvade armeringsnät är finurligt. Sök på forumet om "fingerskarvat" och en ganska färsk tråd.
Mikael_L: Det går från klarhet till klarhet med ALBAn
Ska lämna in grundritning för att få offert på grunden imorgon. Ska se över det där med fingerskarvning, lät spännande.
Verkar smidigt med ALBAn. Är dom 6m så blir det max 2 element på längsta väggarna, känns lättare få det på plats än L-stöden samt att armeringen verkar lättare.
Fått så många bra tipps och råd här
Se nu bara vad kostnaden hamnar på !!
Verkar smidigt med ALBAn. Är dom 6m så blir det max 2 element på längsta väggarna, känns lättare få det på plats än L-stöden samt att armeringen verkar lättare.
Fått så många bra tipps och råd här
Här är tråden. Den innehåller också en bra länk som jag hittade.
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/191028-gjuta-nytt-golv-pa-befintligt.html
L3AB verkar ha en hel del erfarenhet av detta, hoppas vi får mer hjälp därifrån.
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/191028-gjuta-nytt-golv-pa-befintligt.html
L3AB verkar ha en hel del erfarenhet av detta, hoppas vi får mer hjälp därifrån.
Funderingar till experterna om markarbetet under plattan. Har schaktat ur ca 3.5-4dm på en gammal åker. Nere på sand/lera nu som är stabil.
1) Ska jag fylla upp ca 2dm med bärande typ 0-70 eller 0-90 och sedan resten makadam 4-8? Markduk underst självklart.
2) Eller kan jag köra med dränerande 4-8 hela vägen ovanför schaktbotten dvs 3.5-4dm?
3) Dräneringen i förslag 1, ska den ligga på schaktbotten eller kan den ligga ovanpå 0-70/0-90 men under makadammen?
4) I förslag 2, där antar jag att dräneringen ligger på schaktbotten under all makadam.
Ingen ALBA fråga men fick så bra svar där så kunde inte låta bli fråga om detta med
1) Ska jag fylla upp ca 2dm med bärande typ 0-70 eller 0-90 och sedan resten makadam 4-8? Markduk underst självklart.
2) Eller kan jag köra med dränerande 4-8 hela vägen ovanför schaktbotten dvs 3.5-4dm?
3) Dräneringen i förslag 1, ska den ligga på schaktbotten eller kan den ligga ovanpå 0-70/0-90 men under makadammen?
4) I förslag 2, där antar jag att dräneringen ligger på schaktbotten under all makadam.
Ingen ALBA fråga men fick så bra svar där så kunde inte låta bli fråga om detta med
Proton: Dräneringens högsta punkt skall ligga 10cm ungefär under färdig grund. Sedan lägger du den med 1cm/2m fall som minimum.
Om schaktbotten är stabil dvs hård lerskorpa, 20cm förstärkning (0-60, 0-32) sedan tar du ca 8cm bärlager 0-16/0-18 för att sedan toppa med 2cm flis 2-4 alternativt stenmjöl för att få den fina ytan som du skall lägga balkarna på. Glöm inte att väga av för bärplattorna eftersom de bygger 5cm.
Sen kan du alltid vara lite extra smart och lägga ner radonluftning under plattan när du ändå gräver. I ditt fall så kanske du inte har radon men kostnaden för radonluftning kontra gräva ner en radonbrunn i framtiden är stor.
Ett litet extra tips på vägen
- J
Om schaktbotten är stabil dvs hård lerskorpa, 20cm förstärkning (0-60, 0-32) sedan tar du ca 8cm bärlager 0-16/0-18 för att sedan toppa med 2cm flis 2-4 alternativt stenmjöl för att få den fina ytan som du skall lägga balkarna på. Glöm inte att väga av för bärplattorna eftersom de bygger 5cm.
Sen kan du alltid vara lite extra smart och lägga ner radonluftning under plattan när du ändå gräver. I ditt fall så kanske du inte har radon men kostnaden för radonluftning kontra gräva ner en radonbrunn i framtiden är stor.
Ett litet extra tips på vägen
- J
L3AB: Med dräneringen 10cm under "färdig grund" menar du då under nederkant på kantbalken? Som jag tolkar det ska jag så fall lägga dräneringen ovanför bärlagret, och inte på markduken direkt ovan schaktbotten (leran/sanden)?
Har tänkt ha makadam 4-8 ca 20cm uppe på bärlagret. Som jag förstår ska man väl inte ha 0-fraktion det sista 20cm innan balkarna?
Om jag tänker rätt blir det följande nedifrån och upp:
1) schaktbotten (lera/sand). Schaktat ca 40cm under färdig nivå.
2) Markduk
3) Bärlager 0-70 eller 0-32 ca 20cm
4) Lägger ut dränering på bärlagret
5) Fyller upp till nivå där kantbalkarna ska stå ca 20cm med makadam 4-8
Verkar det rimligt?
Har tänkt ha makadam 4-8 ca 20cm uppe på bärlagret. Som jag förstår ska man väl inte ha 0-fraktion det sista 20cm innan balkarna?
Om jag tänker rätt blir det följande nedifrån och upp:
1) schaktbotten (lera/sand). Schaktat ca 40cm under färdig nivå.
2) Markduk
3) Bärlager 0-70 eller 0-32 ca 20cm
4) Lägger ut dränering på bärlagret
5) Fyller upp till nivå där kantbalkarna ska stå ca 20cm med makadam 4-8
Verkar det rimligt?
Nja där håller jag inte med. Visst de står emot varandra men det blir en synlig springa som vore snygg att dölja. Den är ju för minimal för att någon betong ska rinna i mellan. Jag hade extra flyt i min betong och den rann inte igenom denna lilla springa.FredrikR skrev:
Jag körde balk till garaget just för att det är så smidigt. Visst är man egenbyggare och ens tid är "gratis" så kanske det är billigare med något annat men jag tycker det var så otroligt lätt att bygga med. Var noga med att sätta trädgårdsplattorna och att även grus imellan dem så balken inte hänger i luften så att säga mellan plattorna.
Väldigt lätt att lyfta dit jag körde med stroppar i armeringsöglorna. Ett spett för att kunna finjustera lite. Gäller att vara noga så de inte lutar utåt så att säga. När man är lite ivrig är det lätt att glömma att väga in åt det hållet också.
Kommer ha balk till huset också utan tvekan!
Väldigt lätt att lyfta dit jag körde med stroppar i armeringsöglorna. Ett spett för att kunna finjustera lite. Gäller att vara noga så de inte lutar utåt så att säga. När man är lite ivrig är det lätt att glömma att väga in åt det hållet också.
Kommer ha balk till huset också utan tvekan!
Proton: Precis, 10cm underkant av balken.
Personligen skall du inte vara rädd att använda 0-x fraktioner. Så tätt blir det aldrig.
Problemet med att ha för stort lager med ex 4-8 är att det är omöjligt att packa. 8-16 kross är likadant dock bättre låsningsförmåga än 4-8.
Du kommer inte uppleva någon skillnad om du använder bärlager eller kross av större lägsta fraktion.
Resultatet blir det samma.
Ekonomiskt så sparar du en slant att använda förstärkning/bärlager gentemot kross 4-8/8-16.
Tycker du verkar ha ett bra grepp om vad du har gett dig in på. Detta kommer gå fint!
Du får hålla oss uppdaterade med lite bilder hur arbetet fortgår
- J
Personligen skall du inte vara rädd att använda 0-x fraktioner. Så tätt blir det aldrig.
Problemet med att ha för stort lager med ex 4-8 är att det är omöjligt att packa. 8-16 kross är likadant dock bättre låsningsförmåga än 4-8.
Du kommer inte uppleva någon skillnad om du använder bärlager eller kross av större lägsta fraktion.
Resultatet blir det samma.
Ekonomiskt så sparar du en slant att använda förstärkning/bärlager gentemot kross 4-8/8-16.
Tycker du verkar ha ett bra grepp om vad du har gett dig in på. Detta kommer gå fint!
Du får hålla oss uppdaterade med lite bilder hur arbetet fortgår
- J
L3AB: TACK för alla inlägg. Bokat upp helgen innan valborg för grävning och fyllning av grunden så långt vi kommer. Kommer med bilder när jag kommit igång.
Tack alla som hjälpt till att fylla på med ovärderlig kunskap

Tack alla som hjälpt till att fylla på med ovärderlig kunskap
Typ min erfarenhet också.L3AB skrev:
När garagegrunden skulle göras (min första grund) så fyllde vi med endast 8/16 hela vägen. Så det blev ca 40cm av den fraktionen.
Och när jag skulle padda så blev som liksom aldrig stopp, det sjönk lite till för varje ny vända med paddan, framförallt längs kanterna, där det inte pressades ihop något mer utan bara pressades ut åt sidorna istället.
Så jag håller med, ska det fyllas mer än 15 cm, börja med ett 0-x bärlager som paddas för sig, och avsluta med 10-15cm 8/16 (ev 8/11 eller 8-13cm 8/16 och sen 2 cm 4/8)
Mikael_L: Tack för synpunkterna. Är så jag tänkt göra.
Då jag tänkt karva ut fallet för dräneringen och dagvatten i bärlagret funderar jag om det är bättre att använda bärlager 0-35 istället för 0-60 / 0-90. Tanken då är att det är lättare att få en jämnare urgrävning för fallet?
Synpunkter? Nackdel att fylla 0-35 istället för större fraktion som bärlager under makadammen?
Funderingarna tar alldrig slut
Då jag tänkt karva ut fallet för dräneringen och dagvatten i bärlagret funderar jag om det är bättre att använda bärlager 0-35 istället för 0-60 / 0-90. Tanken då är att det är lättare att få en jämnare urgrävning för fallet?
Synpunkter? Nackdel att fylla 0-35 istället för större fraktion som bärlager under makadammen?
Funderingarna tar alldrig slut
Proton: Fördel med att använda mindre 0-x fraktion är att det är lättare att göra terrassen för dräneringen.
Ju grövre förstärkning/bärlager du använder ju svårare blir det att justera med spade/raka.
Gräv schaktbotten först, sedan får den bestämma vilken typ av fraktion du skall lägga i botten. Bättre schaktbotten ju mindre fraktion kan du använda.
Det är schaktbotten som bestämmer hur du skall arbeta dig upp till färdig terrass.
- J
Ju grövre förstärkning/bärlager du använder ju svårare blir det att justera med spade/raka.
Gräv schaktbotten först, sedan får den bestämma vilken typ av fraktion du skall lägga i botten. Bättre schaktbotten ju mindre fraktion kan du använda.
Det är schaktbotten som bestämmer hur du skall arbeta dig upp till färdig terrass.
- J