FredrikR: Vore kanon om du fick tid höra med polaren. Vart byggde du, jag bygger i dalarna

Strax utanför Borlänge (Torsång), gammalt hus, nytt garage. :)

(skickade mess till kompisen på MSN nu, så nu är frågan ställd iaf)

Mikael_L
Proton skrev:
L3AB: Jag kommer att bygga ett 1 planshus på 143kvm, ett Domherren från fiskarhedenvillan. Det var min KA som sa att ALBA är dåligt armerade och tyckte jag skulle gjuta en vot med extra armering till.
Det har jag aldrig hört något om.
Såvitt jag förstått ska ALBA användas rakt av som enda kantbalk i alla normala småhus, såsom ditt FH-hus. Och så gjöts även grannens ALBA-grund, dvs ingen extra vot innanför balkarna. Utan bara de där klena rostfria pinnarna som kopplar balk mot platta.

Jag var själv halvnära att välja ALBA till vår grund.

Mikael_L: Rostfria pinnar, menar du dem man krokar i öglorna på ALBA balken och armeringsmattorna?

De hade dragit röret under kantbalken svarade han precis.

Mikael_L skrev:
Det har jag aldrig hört något om.
Såvitt jag förstått ska ALBA användas rakt av som enda kantbalk i alla normala småhus, såsom ditt FH-hus. Och så gjöts även grannens ALBA-grund, dvs ingen extra vot innanför balkarna. Utan bara de där klena rostfria pinnarna som kopplar balk mot platta.

Jag var själv halvnära att välja ALBA till vår grund.
Jag hade inga rostfria.. utan mina krokar var 'vanligt' 8 eller 10mm järn som bockats.

Btw, man ser ju i tvärsnitten (där balken är kapad) var armeringen sitter.. borde gå att göra en bra uppskattning var man 'bör' borra, om man vill borra. :)

Proton: Oroa dig inte för leca balkens hållfasthet. För ditt hus kommer det går jättebra.
Vi har gjort ett par grunder till FHV och de står än :)

Ser inte vitsen med att göra en vot då du inte kommer ha något bärande över voten överhuvudtaget.
När det kommer till armeringen så rekommenderar jag NPS 6150. Lägg mattorna i mitten så får du b¨åde konstruktion/sprickbildnings funktion från armeringen.

- J

6150 lades här.. i garage dock. :)

Mikael_L
Proton skrev:
Mikael_L: Rostfria pinnar, menar du dem man krokar i öglorna på ALBA balken och armeringsmattorna?
Ja, jag antar det.
Alltså ärligt talat, nu var det ju väl drygt två år sedan jag fördjupade mig i ALBA-grunden, när jag höll på och skulle välja mellan olika grunder. Så jag kan ju glömt ett och annat. :o

Många bra synpunkter. Lutar åt ALBA som kantelement och för att summera hur jag tänker efter alla tips/råd:

1) markbädd av makadam 4-8, bra för avvägning av plattor med laser och vattenpass.
2) Isolering 300mm s100.
3) Armeringsmattor 6150, krokas i av böjda armeringsjärn i kantbalken. (L3AB, vad menar du med lägga dom i mitten? ska inte armeringsmattorna täcka hela grundytan? ). Ingen vot eller extra armering i kanterna.
4) Friskluft för kaminen dras under kantbalken (inget hål görs i ALBA) och upp där jag tänkt ha altandäck på baksidan (altså kommer under verandan slipper man se röret! )

Verkar det vara ett bra upplägg eller har jag fattat något fel :o andra synpunkter?

En fråga till: I skarven mellan ALBA elementen, blir det mellanrum där som måste fyllas igen innan gjutning med något?

Kantelementen ställs emot varann, så det ska inte bli något mellanrum.
Ev. mellanrum/glipa kommer ju fyllas med betong när det gjuts.

Ok, då fick jag klart med det också. Mycket bra och snabba synpunkter här :D

Proton: Gällande armeringen, jag menar mellan betonglagret. Jag kanske inte var så tydlig just där :)
Du skall ha armering över hela grundytan.

- J

L3AB: ok :) Kommer använda distanser på översta lagret isolering för armeringsnäten. Golvvärmen under armeringen. Så borde hamna mitt i betonglagret då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.