Hej!
Vet inte om jag är i fel kategori, men jag provar...

Kommer snart att få mitt lilla akvarium på 30-40 L. Funderar nu som bäst var det ska stå. Har en plats i hallen, men funderade sedan över att det hade varit supernice att ha det i vardagsrummet, och då är chansen bokhyllan. (har ganska liten lgh)
Jag har Billy bokhyllor (måtten på karen passar i hyllan), men kruxet är ju då belastningen på hyllplanet. Det blir ju lite vikt även av ett litet akvarium.... (enl ikea är maxbelastning/hyllplan 30 kg).

Vad jag undrar då är om något vet och/eller har erfarenhet av att försärka hyllplan (i tex Billy) tex med 1-2 "brädor" som kilar (eller nått) vinkelrätt mot hyllplanet? Samt att man förstås väljer att ställa karet på det fasta hyllplanet.
Tacksam för all hjälp och alla tips! För det hade blivit så fint med akvariumet just där!!  ;)

Jag har tidigare förstärkt en niklasbokhylla för att klara högre än rekomenderad vikt. Förstärkte genom att tvärställa en bit hyllplan mitt under hyllplanet. Detta fungerade utmärkt. Försänkte skruvarna så det blev helt ok tycker jag iaf. Vi förstärkte för att ställa en Tv på hyllplanet.

Ok, låter ju lovande :)
Så ni använde "tillhörande" hyllplan, sågade till och sen färste ni med skruv eller?
Inga problem med att skivorna sprack och så? Kommer du ihåg hur mycket mer än rekomenderad maxvikt ni sedan har stående på hyllan?
Tack igen ;)

Ja precis vi använde tillhörande hyllplan som vi förborrade och försänkte skruvade ihop. Spacklade inte då skruvarna inte syntes under tv:n. Vikten blev nästan den dubbla.

Det är väl så att Billy har ett fast hyllplan i mitten.

Det är nog det hyllplanet du ska satsa på att förstärka, då det sitter fast betydligt bättre.

Inte mycket nytta med ett starkt hyllplan om hela hyllplanet lossnar...

/Jonas

Japp, det var det fasta hyllplanet jag hade tänkt mig.
Jag tror nog att jag ska väga mig på att försöka förstärka hyllplanet. Satsar nog på två tvärställa hyllplansbitar som förstärkning för säkerthets skull.
Tack för all hjälp, och om någon mer har ngt tips så feel free... ;)

Ett litet tips som kanske ska beaktas gällande akvarium i/på "vanliga" möbler.

Snåla inte på förstärkningen till hyllplanet eftersom det blir en vikt på ~50kg (uppskattning).
Var noga med att få hela hyllplanet i våg och använd en ”skumgummimatta” (finns att köpa i affärer som säljer tillbehör till akvarium) för att ha under akvariet.

Vi har nämligen varit ute för ett akvarieläckage för ett par år sedan som ledde till att vi fick byta ut parkettgolvet i vårt vardagsrum :(

Anledningen var att möbeln som akvariet stod på inte orkade tyngden efter ett tag. Vi tänkte inte på att akvariet börjat stå lite snett, detta pga. att möbeln inte orkade med tyngden förrän vi fick läckaget. När ett akvarium med relativt stor vikt i vattenmassan i proportion till konstruktionen står snett ökar trycket mot en sida och fogar m.m. påfrestas mer en vad det klarar i längden.

tack för tipset! ska defintivt köpa en skumgummimatta nu :)

Tänkte oxå att mitt kar borde landa på ca 50 kg totalt. hoppas dock på att läckagerisken iaf är mindre då karet inte är så stort och "felbelastingen" inte blir så stor då...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.