Bild av ett påbörjat bastubygge med reglar, isolerad vägg och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bastubygge med reglat 45x70, isolerad vägg, dold bakom plast, i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilderna visar det påbörjade bastuprojektet. Reglat 45*70. Stödbensväggen isolerad och plastad innanför installationvägg. Hur ska man tänka nu? Plyfa, bastufolie och panel? Eller ingen plyfa, utan bastufolie på isolerad vägg och sen panel? Vill ha liggande panel. Har googlat runt och inget är rätt eller fel. Finns det någon bastu/byggexpert där ute?

Jo, det finns rätt eller fel, det är bara att folk gör lite som de vill när det inte finns klara riktlinjer eller byggmetod definierad för bastu (i sverige).
Det är två sätt att bygga:
1) rum i rum. Luftspalt runt hela basturummet som ska vara öppen til angränsande rum så att spalten är ventilerad. Altså lättvägg/yttervägg med isolation, ångspärr och ofta samma väggstruktur som på bad annars- luftspalt 30-50mm- Isolation 50mm i 2x2 och panel rätt på isolationen.
I denna konstruktionen kan man använda folie också På insidan av isolationen om man vill, principet blir inte dåligare av det. Spikläkt 20-30mm mellan folie och panel då. Men blir paltskrävande och inte strängt nödvändigt när det är rum-i-rum.
2) integrerad konstruktion. Här bygger man bastu direkt på existerande väggisolation utan spalter. Här är det helt kritiskt att använda ångspärr(bastufolie) och den ska vara lika tät eller tätare än ångspärren i resten av huset. Altså (Utifrån och inn)vägg med isolation- Bastufolie med tapeade sköter både i vägg och tak, läkt 20-30mm vertikalt, panel.
I Finland har man gått nästan helt över till att använda 30 xps skivor med folie på bägge sidor som "bastufolie" -Kingspan sauna satu eller liknande.
Mvh
Sakke

Gips har förövrigt ingenting i bastutak att göra (ser att det är gipsat i tak)
MVH
Sakke

• Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Gips har förövrigt ingenting i bastutak att göra (ser att det är gipsat i tak)
MVH
Sakke[/QUOT

Gipsen är borta. Frågan är om plyfan kan vara kvar. Tänker kanske en luftning på plyfan och sen bastupanel?

Det törs jag inte säga så mycket om då det du föreslår följer inte några som helst etablerade byggmetoder. Plyfa har också en del lim i sig som jag inte är så säker på om det är sunt att värma upp. Det jan gå bra-rent fuktmässig så tror jag det funkar-men det vet jag inte
Mvh
Sakke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.