521 läst ·
23 svar
521 läst
23 svar
Akut inköp av ny kombinerad kylfrys. NoFrost eller LowFrost?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Jag tror att det ska tolkas så att för 25 år sen tillverkade man kyl/frysar som ofta håller i mer än 25 år, men numera tillverkas kyl/frysar så att de bara håller garantitiden ut i många fall.T Talisman skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Att det blir is i kylen/frysen är inte ett tecken på att produkten är trasig eller nära sitt slut. Många Nofrostprodukter har detta problem när ett litet avrinningshål sättas igen av smuts eller annat. Hålet sitter oftast längst ned inne i frysdelen och är svårt att nå.
Jag och många fler haft detta problem, finns en del uppslag i detta forum.
Tyvärr måste man vara lite händig och ibland behövs demontera en och annan plastgrej inne i frysen.
Jag litar inte alls på löften att det inte behöver avfrostas.
Tyvärr måste man vara lite händig och ibland behövs demontera en och annan plastgrej inne i frysen.
Tack för ditt svar.T Thomas_Blekinge skrev:Att det blir is i kylen/frysen är inte ett tecken på att produkten är trasig eller nära sitt slut. Många Nofrostprodukter har detta problem när ett litet avrinningshål sättas igen av smuts eller annat. Hålet sitter oftast längst ned inne i frysdelen och är svårt att nå.
Jag är dock osäker på om jag förstår det du skriver.
Min nuvarande kylfrys, IKEA Effektfull, är inte NoFrost. Så i just det här fallet är problemen inte NoFrost-orsakade.
Det du skriver får mig dock att tänka att en kylfrys med LowFrost nog är lämpligare för mig. Jag är fullständigt ohändig och lider dessutom av psykisk ohälsa. Att demontera plastgrejer inne i frysen kommer inte på fråga för mig.
Jag vill inte vänta tills min nuvarande kylfrys helt lägger av, utan byta ut den när den visar tecken på att börja fungera sämre. Vilket jag upplever att den nu har gjort.
(Reservation för eventuella missuppfattningar/feltolkningar.)
Har du inga kompisar som vill hjälpa digT Talisman skrev:Tack för ditt svar.
Jag är dock osäker på om jag förstår det du skriver.
Min nuvarande kylfrys, IKEA Effektfull, är inte NoFrost. Så i just det här fallet är problemen inte NoFrost-orsakade.
Det du skriver får mig dock att tänka att en kylfrys med LowFrost nog är lämpligare för mig. Jag är fullständigt ohändig och lider dessutom av psykisk ohälsa. Att demontera plastgrejer inne i frysen kommer inte på fråga för mig.
Jag vill inte vänta tills min nuvarande kylfrys helt lägger av, utan byta ut den när den visar tecken på att börja fungera sämre. Vilket jag upplever att den nu har gjort.
(Reservation för eventuella missuppfattningar/feltolkningar.)
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Det är bara att acceptera. I detta forum finns det mest människor som skruvar på allt möjligt. Men om du inte kan eller vill skruva så är det en annan utgångspunkt.T Talisman skrev:
Du gör helt rätt att förbereda dig för den tidpunkt då din frys lägger av. Bättre att vara förberedd än att behöver köpa i panik.
Jag tror det är bäst att beställa hos en lokal försäljare inkl. installation så slipper du kämpa med dörrar och skenor. Dessutom, om något krånglar, ansvara leverantören för reparation/hämtning/återinstallation mm. Allt detta får du in te vid nätinköp.
Precis för att installera en integrerad produkt behövs en next level händighet som går utöver det mestaT Thomas_Blekinge skrev:Det är bara att acceptera. I detta forum finns det mest människor som skruvar på allt möjligt. Men om du inte kan eller vill skruva så är det en annan utgångspunkt.
Du gör helt rätt att förbereda dig för den tidpunkt då din frys lägger av. Bättre att vara förberedd än att behöver köpa i panik.
Jag tror det är bäst att beställa hos en lokal försäljare inkl. installation så slipper du kämpa med dörrar och skenor. Dessutom, om något krånglar, ansvara leverantören för reparation/hämtning/återinstallation mm. Allt detta får du in te vid nätinköp.
Tack för ett bra svar.T Thomas_Blekinge skrev:Det är bara att acceptera. I detta forum finns det mest människor som skruvar på allt möjligt. Men om du inte kan eller vill skruva så är det en annan utgångspunkt.
Jag har redan för ett par dagar sedan via mail kontaktat 6-7 av de stora kedjorna som säljer vitvaror.
Jag har mycket utförligt och in i minsta detalj beskrivit min situation, gett alla relevanta fakta om min befintliga kylfrys inklusive bifogat foton samt länk till manualen, och varit extremt tydlig med att jag behöver hjälp med precis allt.
Hittills har jag fått svar, d v s offert, från två av företagen. En av dem är min lokala Elon-butik. Bägge erbjuder allt det jag har efterfrågat.
Jag blir lite orolig när du skriver "Allt detta får du inte vid nätinköp". Kan du förtydliga det litegrann, tror du?
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Nu har jag inte köpt vitvaror via nätet så jag kan ha fel. Med "nätinköp" menar jag att du klicka hem en vara från en nätbutik. En större kedja är ju netonnet. Där kan du köpa med hemleverans och installation med de förutsätter att du har plockat bort den gamla maskinen. Bortforsling erbjuds inte.T Talisman skrev:
Om reklamation skriver netonnet på sin hemsida: "I första hand rekommenderar vi dig att ta kontakt med tillverkaren av din produkt." Detta är helt fel. Om du köper hos netonnet har du ett avtal med dom och inte med tillverkaren. Detta är bara ett sätt av netonnet att säga: "ring inte och besvära oss!"
Om du vill utnyttja garantin får du en fraktsedel från leverantören och då är det din sak att frakta maskinen till en angiven adress. Inte roligt.
Köper du från en lokal firma med fysisk affär och installation kan du räkna med enklare service om det är något fel.
Jag brukar köpa från en loka ELON-firma som kommer att installera, forsla bort det gamla och så vidare. Men allt har sitt pris såklart.
Klicka här för att svara