39 498 läst ·
79 svar
39k läst
79 svar
Akut hjälp! - Kunnig brunnsborrare i Stockholm, kolla dessa hemska bilder!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Var kommunen iblandad så ta ett samtal med dessa också och berätta vad som skedd. Borde väl vara kommunens ansvar också tillsammans med borrfirman om de beslutat något över ditt huvud.Carl-Johan Bauhn skrev:Brunnsborraren kom fram till den lösningen tillsammans med kommunen. Hålet ligger nära en reservvattentäkt så det var antingen fylla igen hålet helt utan att få använda det, eller denna lösning.
Dock var kvalitén på vattnet lika dålig innan bergvärmehålet fylldes igen, så det har nog inte med varandra att göra.
Fy fan... Ska aldrig mer klaga på järn i mitt vatten :/ lider med er verkligen.
Enda jag kan tänka på är att alla brunnsborrningar ska väl registreras, därifrån borde du kunna få info om din brunn samt slå en pling till ditt försäkringsbolag och be om ev hjälp.
Det går inte att skifta på hålet för bergvärmen och för vattnet? ( amatörtanke )
http://www.sgu.se/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/brunnsarkivet/
Enda jag kan tänka på är att alla brunnsborrningar ska väl registreras, därifrån borde du kunna få info om din brunn samt slå en pling till ditt försäkringsbolag och be om ev hjälp.
Det går inte att skifta på hålet för bergvärmen och för vattnet? ( amatörtanke )
http://www.sgu.se/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/brunnsarkivet/
Redigerat:
Men du hade ju sand i början nu är det lera.Carl-Johan Bauhn skrev:Brunnsborraren kom fram till den lösningen tillsammans med kommunen. Hålet ligger nära en reservvattentäkt så det var antingen fylla igen hålet helt utan att få använda det, eller denna lösning.
Dock var kvalitén på vattnet lika dålig innan bergvärmehålet fylldes igen, så det har nog inte med varandra att göra.
Bentonitfyllning borde krävas i ditt borrningstillstånd om kommunen tycker det behövs. Då borde du kunna läsa om anledningen också. Verkar mysko detta.
Vad är poängen att fylla energihålet med bentonitlera (=kattsand t.ex.)?
Kommunens reservvattentäkt som ligger nära energihålet - hur är vattenkvaliteten i den, innehåller det vattnet också lera? I så fall sprider sig (bentonit-)leran från energihålet även dit.
Om energihålet och brunnshålet är några grader snett borrade kan de i värsta fall komma mycket nära eller t.o.m. krocka med varandra längst ner om man har otur eftersom avståndet mellan hålen vid markytan endast är 20 meter.
Kommunens reservvattentäkt som ligger nära energihålet - hur är vattenkvaliteten i den, innehåller det vattnet också lera? I så fall sprider sig (bentonit-)leran från energihålet även dit.
Om energihålet och brunnshålet är några grader snett borrade kan de i värsta fall komma mycket nära eller t.o.m. krocka med varandra längst ner om man har otur eftersom avståndet mellan hålen vid markytan endast är 20 meter.
Precis...Fidebo skrev:Vad är poängen att fylla energihålet med bentonitlera (=kattsand t.ex.)?
Någon skrev att bentonit har en annan färg, vår kattsand (Katty) har precis den där färgen. Vill kommunen ha det också..?
När vi borrade vattenbrunn för 10 år sedan anlitade vi en hydrogeolog som mätte för att säkerställa tillräckligt med vatten och att vi inte borrade i samma sprickzon som grannen. Borraren hade dessutom sedan tidigare samarbetat med hydrogeologen. Det är kanske en sådan du bör anlita. Vi bor nog ganska nära dig. Om du vill kan jag nog leta reda på borrarens nam.
Det var 10år sedan brunnen gjordes och för 3-4år sedan hade jag detta problem.karlmb skrev:
Enligt protokoll så är det 1,2m till berg och man har satt in totalt 6m foderrör.
Jag ställde frågan om färgen, vet inte om jag fick något svar. I vilket fall som helst bör väl ett lab kunna avgöra vad det är.karlmb skrev:
Tills dess kan vi fortsätta spekulera. Den här sidan beskriver ämnet rätt ingående, på sid 10 finns tre bilder, sörjan längst till höger visar vad TS troligen fått ur kranen.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=2340705&fileOId=2340710
Dessutom beskrivs tillvägagångssättet när man fyller hålet. Så frågan är, har det gjorts på rätt sätt?
Är det bentonit som förstört dricksvattnet?
Vem har det yttersta ansvaret?
Läcker det även till vattentäkten?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Men hur kunde borrhålet hamna nära en vattentäkt? Hade ni inte ordnat tillstånd för borrningen?
Jag tycker personligen inte att bergsborraren har något ansvar i frågan.
Du har valt att borra ett hål och han har gjort så, utefter de metoder man bör.
Det som sen uppstår med tillrinning av blålera kanske inte den firman eller du själv förutsett?
Jag vet inte om ni tagit markprover innan osv.
Hur som helst, jag vill minnas att jag hört ett liknande problem som detta för ett par år sedan.
Nu skulle det inte användas till dricks eller duschvatten, men där pumpade man och tömde brunnen tills slammet/blåleran slutade tillströmma. Men jag minns det som att det var ett j-a arbete. Men det gick tydligen.
I ert fall tror jag mer på att bita i det sura äpplet, göra en ny geologisk undersökning och sen borra en ny brunn.
Lycka till oavsett!
Det som sen uppstår med tillrinning av blålera kanske inte den firman eller du själv förutsett?
Hur som helst, jag vill minnas att jag hört ett liknande problem som detta för ett par år sedan.
Nu skulle det inte användas till dricks eller duschvatten, men där pumpade man och tömde brunnen tills slammet/blåleran slutade tillströmma. Men jag minns det som att det var ett j-a arbete. Men det gick tydligen.
I ert fall tror jag mer på att bita i det sura äpplet, göra en ny geologisk undersökning och sen borra en ny brunn.
Lycka till oavsett!
När man borrar ett hål ska man få ett borrprotokoll, detta har inte fåtts. Dessutom har borrfirmor en försäkring som garanterar hålets funktion i dom flesta fall. Att säga att leverantören är ansvarsfri är väldigt naivt av dig eller så har du inte läst tråden riktigt.nioiku skrev:Jag tycker personligen inte att bergsborraren har något ansvar i frågan.
Lycka till oavsett!
Det var plumt skrivet av mig att påstå att de är helt ansvarsfria, det var mest en reflektion över att saker kan hända efter utfört arbete. Men innan ni borrade måste ni fått tillstånd av kommunen? Hade inte de någon info hur det såg ut i marken? Det kan mycket väl vara så att felet är borrfirmans,men den erfarenhet jag har så har de svårt att lämna garanti på vattenkvalitén. Däremot så ska de ju utföra borrningen på ett korrekt sätt, vilket jag hoppas att de gjort.
Sen är det ju synd att inte borrprotokollet lämnat ut som det ska, antagligen för att de märkte att det inte stod rätt till?
Sen är det ju synd att inte borrprotokollet lämnat ut som det ska, antagligen för att de märkte att det inte stod rätt till?
Du menar en Geohydrolog? Tja, han vet inte så mycket mer än en bra borrfirma, som JP Brunn verkar vara. Men ska du i alla fall ha tag på en geohydrolog som är expert på just dricksvatten kan du ringa Midvatten, tror att dom kan jobba mot privatpersoner vilket de flesta konsulter inte gör. Om dom kan lista ut nåt mer än en duktig och seriös borrfirma kan, det vet jag inte, men som bollplank och oberoende part kan dom nog funka.strandli skrev: