När jag borrade min brunn för många år sedan, så lät jag den stå och spola ut allt vatten i ett par dygn för att få brunnen ren.
Har aldrig haft de problemen sen dess.

Olof _B skrev:
Gotekarlssonbrunsborrning.se ifs i Växjö regionen men han har hjälp mina föräldrar ett par gånger , väldigt bra och trevlig och rak . Är ju aldrig farligt att fråga
Tack och välkommen! Kul att ditt första inlägg blev att hjälpa mig med det där.

• Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Hej!

När vi borrade vår brunn gjorde vi precis som ovan. Borrfirman hade en speciell pump som de sänkte ner i borran. Den fick gå oavbrutet i ett dygn. Därefter fick brunnen fylla upp under ett dygn. Därefter körde de pumpen ytterligare ett dygn.

Först därpå monterades den ordinarie pumpen. Den sattes 5 meter över borrdjup för att slippa får grus och annan skit som hamnar i pumpen.

Har firman verkligen pumpat ur all borrslagg som uppstår vid borrningen?

Skulle rekommendera en spolning av hålet med en spolbil. Vårat företag håller på med spolningar oxh tryckningar av vattenhål vid tex. Vattenbrist och orena hål i Göteborg. Man spolar ner en slang med en spolstång längst fram och lyfter allt borrkax m.m upp till marken. Så brukar det blir bra vatten efter det.

Kahl skrev:
En möjlighet är annars att anlita en spolbil som spolar rent hålet med ett stort flöde med rent vatten och som samtidigt suger bort det förorenade.
Jag föreslog detta för brunnsborraren för ett halvårsedan när vi då hade använt vattnet i ett halvår utan någon förbättring. Svaret jag fick var egentligen att det finns stor risk att man spolar sönder det och att man mest trycker ut skiten längre ut i hålen.

Har fått många frågor och tips här om att tömma brunnen och låta det rinna ett tag - svar:
När hållet var nyborrat så pumpade vi ut hålet med slangen rakt ut backen ner för en slänt i flera veckors tid, med någon timmes mellanrum.
Sedan kopplade vi in vattnet och började ha en normal förbrukning och hoppades på att det skulle bli bättre. Vi har nu använt vattnet med normal förbrukning sedan augusti 2014, så det borde verkligen ha hunnit bli fint. Tyvärr är det nog så att det rinner till mer lera från någonstans, annars borde väl allt ha hunnit spolats igenom nu?

På måndag morgon skall jag prata med en annan brunnsborrare och be dem titta på det. De utför också spolningar så om de tycker att det kan vara aktuellt får vi prova det. Trots att tidigare borrare inte velat detta.

Jimpa1974 skrev:
Har firman verkligen pumpat ur all borrslagg som uppstår vid borrningen?
Ingen aning. Vi fick ingen information efter hålen var borrade mer än lite snabbt över telefon.
Det jag vet är att man hade svårt att hitta vatten, tog hit en bil och tryckte hålet. Sedan har man borrat bergvärmehålet efter vattenhålet, något som jag förstått kan vara negativt?

• Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
kulle
Om du har vattenburen uppvärmning så undvik att fylla på systemet med så grumligt vatten.

I
Kan ju spekulera. Är det kanske markvatten som du får ner i brunnen? Hur ser vattnet ut i energibrunnen? Är det vattenspänt så att det vattnet skapar flöde till brunnen och drar med sig lera? Finns det möjlighet att använda energibrunnen som vattenbrunn istället, eller är den redan tagen?
Kan en spets i vattenbrunnen vara lösningen?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Carl-Johan Bauhn
  • Laddar…
lage skrev:
Jag skulle satsa på att filma borrhålet, så du vet hur det verkligen ser ut. Förhoppningsvis kan du lokalisera på vilken nivå skitvattnet kommer in. Vet du det kan du täta den delen av hålet.
[länk]
Tack! Har funderat på att göra det också. Hoppas att firman på måndag tycker samma så satsar vi nog på det.

kulle skrev:
Om du har vattenburen uppvärmning så undvik att fylla på systemet med så grumligt vatten.
Det är redan gjort. Dock av en seriös firma och de tyckte att vattnet var okej då för att fylla systemet med.
Har också hållt koll på filtret i bergvärmepannan så det inte sitter någon skit där.

ion skrev:
Kan ju spekulera. Är det kanske ytvatten som du får ner i brunnen? Hur ser vattnet ut i energibrunnen? Är det vattenspänt så att det vattnet skapar flöde till brunnen och drar med sig lera? Finns det möjlighet att använda energibrunnen som vattenbrunn istället, eller är den redan tagen?
Kan en spets i vattenbrunnen vara lösningen?
Ja, jag har också dessa spekulationer som flyger runt i huvudet. Dock är jag inte såpass kunnig att jag kan göra mer än att spekulera.
Energibrunnen är redan i bruk och den är fylld med benonitlera då vi har den i ett vattenskyddsområde.
Jag ställer dina frågor till den nya borraren på måndag. Tack för dessa!

Kolla upp garantier innan du låter någon ny brunnsborrare jobba. Idéer kommer de garanterat att ha, samt att de självklart vill ha jobb.
Vi har tre brunnsborrare i våra trakter, men ingen garanterar vatten/flöde/vattenkvalitet. Helt enkelt för att de inte kan. Vatten av god kvalitet är ju ingen självklarhet på alla ställen. Givetvis spränger de vid dåligt flöde, eller sätter filter om det hjälper.
Jag är själv ingen expert på ämnet, och vad ditt problem består i kan jag enbart spekulera i. Var bara försiktig med att lägga ut pengar, utan att veta om det kommer att hjälpa.

• Gilla
Carl-Johan Bauhn
  • Laddar…
I
Carl-Johan Bauhn skrev:
Ja, jag har också dessa spekulationer som flyger runt i huvudet. Dock är jag inte såpass kunnig att jag kan göra mer än att spekulera.
Energibrunnen är redan i bruk och den är fylld med benonitlera då vi har den i ett vattenskyddsområde.
Jag ställer dina frågor till den nya borraren på måndag. Tack för dessa!
Jag ändrade ytvatten till markvatten som det nog heter. Vad jag menade var att tillströmningen sker från det övre vattenförande lagret, bifogar bild så det inte blir missförstånd.
markvatten.jpg

Redigerat av moderator:
Carl-Johan Bauhn skrev:
Har hört från brunnsborraren att den är 100 meter. Men vi fick aldrig något papper på brunnarna så jag vet inte.
Pumpen de har satt ner verkar inte kunna lyfta 100 meter, så den kan vara grundare.

Det är alltid grumligt vatten med väldigt, väldigt fina partiklar i som ångar runt i vattnet när man tappar upp det. Dessa sjunker aldrig till botten. Sedan har det hänt två gånger att det kommit så mycket lera som på bilderna jag la upp.
Är det verkligen en seriös firma som inte lämnar papper på brunnarna? Ska inte nya brunnar anmälas till SGU dessutom? Där borde väl djupet stå också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.