39 498 läst ·
79 svar
39k läst
79 svar
Akut hjälp! - Kunnig brunnsborrare i Stockholm, kolla dessa hemska bilder!
Det där med yt/markvatten kan va nåt att tänka på.
Jag hade problem med sand i vattnet ett tag, det berodde på läkage precis där slangen kom ut ur brunnsröret och sedan rann vattnet ned på utsidan av röret och tog med sig sanden som kom in i skarven mellan röret och berget.
Jag hade problem med sand i vattnet ett tag, det berodde på läkage precis där slangen kom ut ur brunnsröret och sedan rann vattnet ned på utsidan av röret och tog med sig sanden som kom in i skarven mellan röret och berget.
Tråkigt att höra om Er situation! Att filma borrhålet är nog bästa sättet att komma vidare. Allra bäst vore att få ta del av firmans borrprotokoll från borrningen. Vi anser att man ska anteckna alla händelser under borrningen, t ex sprickor, vattenförande nivåer och ändringar i det framborrade bergmaterielet. Med den informationen kan man göra säkrare bedömning av ev. problem efteråt och vad som kan ha hänt.
Att borra energibrunnen endast 20 meter från vattenbrunnen är helt förkastligt. Man kan få förbindelse genom sprickor i berggrunden på 50 meter om man har otur. 30 meter är minimi tycker vi, men många kommuner kräver 50 meter. Vid borrning av en ny brunn i närheten är risken stor att träffa samma förorenade sprickzon.
Min gissning är att Ni har en sprickzon under nivån där vattenbrunnens foderrör blivit fastgjutet. Så mycket smuts borde inte komma in genom en por i svetsen av foderröret. Alternativt kan foderrörsborrningen ha avslutats i ett stort stenblock med ett lerlager under, vilket man sedan borde ha märkt vid den fortsatta borrningen och då kunde ha åtgärdat direkt. Energiborrningen har därefter gjorts med normalhögt lufttryck, kanske 30-35 bar, för att spara tid, och därmed tryckt ut lera i aqviferen och sprickzonen runt era brunnar. Med facit i hand borde man ha visat hänsyn mot Er befintliga brunn och nöjt sig med runt 20 bar, även om det tagit en timme mer.
Om man nu vid filmning konstaterar att smutsen kommer in i en relativt ytlig spricka, kan man sätta en manschett och hämta Ert vatten under den. Det kräver givetvis tillräcklig hög inrinning på lägre nivåer vilket borde framgå av protokollet. Om man inte har detta kan man göra en hydraulisk spräckning på några nivåer under där manschetten kommer att sättas, för att få tillräcklig tillrinning. Sprängning avråder jag från. Det är ett sista alternativ med risker. Bättre är nog att försöka köpa in sig hos någon granne med tillräcklig vattenmängd och bra kvalitet.
Tyvärr kan ingen borrare garantera kvaliteten på vattnet i berget, det kan vi inte påverka. Vi kan däremot garantera att vårt arbete sker på ett korrekt sätt. Vattenmängd kan vi dock oftast garantera.
Önskar Er lycka till att finna en lösning!
Peter Andersson
JP Brunn, Örebro
Att borra energibrunnen endast 20 meter från vattenbrunnen är helt förkastligt. Man kan få förbindelse genom sprickor i berggrunden på 50 meter om man har otur. 30 meter är minimi tycker vi, men många kommuner kräver 50 meter. Vid borrning av en ny brunn i närheten är risken stor att träffa samma förorenade sprickzon.
Min gissning är att Ni har en sprickzon under nivån där vattenbrunnens foderrör blivit fastgjutet. Så mycket smuts borde inte komma in genom en por i svetsen av foderröret. Alternativt kan foderrörsborrningen ha avslutats i ett stort stenblock med ett lerlager under, vilket man sedan borde ha märkt vid den fortsatta borrningen och då kunde ha åtgärdat direkt. Energiborrningen har därefter gjorts med normalhögt lufttryck, kanske 30-35 bar, för att spara tid, och därmed tryckt ut lera i aqviferen och sprickzonen runt era brunnar. Med facit i hand borde man ha visat hänsyn mot Er befintliga brunn och nöjt sig med runt 20 bar, även om det tagit en timme mer.
Om man nu vid filmning konstaterar att smutsen kommer in i en relativt ytlig spricka, kan man sätta en manschett och hämta Ert vatten under den. Det kräver givetvis tillräcklig hög inrinning på lägre nivåer vilket borde framgå av protokollet. Om man inte har detta kan man göra en hydraulisk spräckning på några nivåer under där manschetten kommer att sättas, för att få tillräcklig tillrinning. Sprängning avråder jag från. Det är ett sista alternativ med risker. Bättre är nog att försöka köpa in sig hos någon granne med tillräcklig vattenmängd och bra kvalitet.
Tyvärr kan ingen borrare garantera kvaliteten på vattnet i berget, det kan vi inte påverka. Vi kan däremot garantera att vårt arbete sker på ett korrekt sätt. Vattenmängd kan vi dock oftast garantera.
Peter Andersson
JP Brunn, Örebro
Det tyder ju på att foderröret inte är tätat ordentligt mot berget. Det måste borrfirman åtgärda alt bevisa att så inte är fallet. De ska sätta foderröret 2 m ner i berget, har det gjorts? Hur långt var det ner till berg?lat skrev:
Redigerat:
Hej med liten kunskap om detta med vatten .Men jag skulle resonera så här om jag får ett resultat som i dina bilder .
Är det troligt att ett nytt borrhål hjälper inom rimligt avstånd ! Din tomt är kanske duktigt stor
jag menar flera hundra meter .
Om inte finns nog bara en väg att gå vattenfilter .Dyrt ja hjälper det kanske .Blir vattnet 100 %
stort ?
Men med ett seriöst vattenreningsföretag finns flera där ute så kanske dom kan lösa jobbet .
JMS vattenrening är en ibland lyckas dom och ibland inte . OBS Jobbar inte där .
Hej
Är det troligt att ett nytt borrhål hjälper inom rimligt avstånd ! Din tomt är kanske duktigt stor
jag menar flera hundra meter .
Om inte finns nog bara en väg att gå vattenfilter .Dyrt ja hjälper det kanske .Blir vattnet 100 %
stort ?
Men med ett seriöst vattenreningsföretag finns flera där ute så kanske dom kan lösa jobbet .
JMS vattenrening är en ibland lyckas dom och ibland inte . OBS Jobbar inte där .
Hej
Du nämner att energibrunnen som ligger 20 m från dricksvattenbrunnen är fylld med bentonitlera. Eftersom brunnarna ligger så nära varandra har de säkertgrundvattenkontakt via sprickor i berget. Kan det inte vara så att bentonitleran i energihålet följer med grundvattenströmmen till er dricksvattenbrunn? I så fall håller ni på att långsamt tömma energihålets innehåll av lera. Ni kommer då att ha kvar problemet tills ni har pumpat bort all lera via er dricksvattenpump. Det kan säkert ta lång tid om ni inte handgripligen rengör energihålet från bentonitlera.
Låter som om de har borrat för nära!? Ingen som sagt nåt om det? Om man borrar två hål på samma åder kan det rinna slam får ena hålet till det andra! Hör med den "nya" borgaren om han kan spola ur det nya hålet, för att få bort ev borrkaks/slam!
Men har bentonit den färgen? Tycker den verkar ligga på en skala mellan bege och brunt vad jag sett på nätet. TS sörja verkar mer åt skifferhållet. Är berget av skiffer är det kanske från borrningen i alla fall, även då med tanke på att mängden skit varierar så att låta vattnet rinna en vecka skulle kanske få bort det blåa sen återstår att se om det blir brunt istället om bentoniten tar sig igenom skikten.
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Brunnsborraren kom fram till den lösningen tillsammans med kommunen. Hålet ligger nära en reservvattentäkt så det var antingen fylla igen hålet helt utan att få använda det, eller denna lösning.karlmb skrev:
Dock var kvalitén på vattnet lika dålig innan bergvärmehålet fylldes igen, så det har nog inte med varandra att göra.
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Såg du tidigare inlägg om att i vintras gick pumpen sönder och satt fast i hålet av någon anledning, man fick då spränga bort den och lägga en ny ovanpå.EuroPeter skrev:Tråkigt att höra om Er situation! Att filma borrhålet är nog bästa sättet att komma vidare. Allra bäst vore att få ta del av firmans borrprotokoll från borrningen. Vi anser att man ska anteckna alla händelser under borrningen, t ex sprickor, vattenförande nivåer och ändringar i det framborrade bergmaterielet. Med den informationen kan man göra säkrare bedömning av ev. problem efteråt och vad som kan ha hänt.
Peter Andersson
JP Brunn, Örebro
Kan detta ge någon ledtråd? Vad kan hända i berget så att en pump fastnar? Det är ju en väldigt smal pump i förhållande till borrhålets diameter.