Om arbetet sker till fast pris så har du inte rätt till någon specificering. Om du då inte tycker att du har fått hela leveransen, eller om den innehåller brister som du anser berättigar ett avdrag, ja då får du göra den skattningen själv.

• Gilla
JockeÅgren och 2 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Hittade en mer liknande situation för dig från samma sida.

• Hej,
    Jag fick precis en faktura med förfallodag samma datum som jag fick den. Fick den dessutom på eftermiddagen och hade alltså mindre än tio timmar på mig att betala. Förstår inte hur man ska hinna med det på en fredag. Känns inte alls ok!

Tack på förhand.Leo Tannerfalk

2018-08-25 14:37
  • Hej Leo,

Du måste betala när företaget begär det under förutsättning att du och företaget inte har avtalat om något annat. Du ska även ha fått det som du har köpt.

En tidsfrist på 10 timmar låter orimligt kort, men det finns varken stöd i lag eller i praxis idag som gör att vi kan säga att ett företag inte får sätta en så kort tid.

Du kan anmäla avtalsvillkoret med den korta tidsfristen till Konsumentverket (bifoga faktura med betalningsvillkor/avtal där den korta fristen framgår mm). Möjligen kan ett ärende med tillsyn över företagets betalningsvillkor startas och praxis kan bildas.

Här läser du mer om hur du gör en anmälan och vad det innebär.

Ett tips är att om du inte hinner betala i tid kan du höra med företaget om de kan tänka sig att bevilja dig anstånd (skjuta upp betalningen) så att du hinner betala.

Vänligen,Christine Vägledare, Hallå konsument

2018-08-27 11:41

Tror du formellt utifrån ovan resonemang äger ansvaret att fråga hantverkaren hur denna tänkt fakturera.

Vill du köpa dig tid på hantverkarens bekostnad så kan du skriftligt bestrida fakturan med skäligt belopp eller i sin helhet. Motivering behövs inte bara att du gör det och att det finns en spårbarhet.

Hantverkaren kommer förmodligen inte dyka upp imorgon dock.

Är jobbet klart och du upplever det bra så är det nog bara att betala.

Tror dock inte att du kan hålla inne pengar i ett annat projekt ( olika avtal ) formellt för att du vill reklamera ett annat vilket gör att du blir lite bakbunden om du betalar innan du slutbesiktat.
Tack för att du tagit dig tid att leta!

Hjälper det då att vi faktiskt har, muntligt, pratat om detta då vi frågade om hur de brukar göra med faktureringen och svaret var egentligen att det är lite olika? Redan då hade han skickat fakturan, men sade inget om det.

Bedöm hur mycket som kan tänkas behöva göras om (10–15 %?) och betala resten. Skriv att du inte anser att det är färdiglevererat och att du vill besiktiga och få eventuella fel enligt besiktningen rättade före full betalning.

Men för de 85–90 % som är ostridiga är det nog även i ditt intresse att betala snabbt och försöka hålla en god relation med hantverkaren.

Bäst hade förstås varit om ni hade ett avtal som gav dig rätt att hålla inne viss betalning om det finns misstänkta fel, men i brist på avtal får man göra lite skälighetsbedömningar. Får hantverkaren nästan alla pengarna på studs är nog han rätt lugn, om inte kanske du har ett större problem av andra skäl.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D09
B bjaurgen skrev:
Tack för att du tagit dig tid att leta!

Hjälper det då att vi faktiskt har, muntligt, pratat om detta då vi frågade om hur de brukar göra med faktureringen och svaret var egentligen att det är lite olika? Redan då hade han skickat fakturan, men sade inget om det.
Vet inte. Blir kanske svårt med muntliga avtal när det ligger ett skriftligt i botten.

Har dom gjort fel så måste du bestrida fakturan.

Har hantverkaren gjort två olika avtal dvs 1 per badrum så borde han inte kunna avbryta det sistnämnda för det är en tvist kring första men jag är inte hundra.

Man kan prata med kommunens konsumentrådgivare gratis :)

C
Rent juridiskt skulle jag vilja påstå att du kan sitta helt lungt i båten även om du väntar några dagar med betalningen för att fundera på hur mycket du skall hålla inne för sådant som inte är avslutat.

Beklaga den uppkomna situationen och förklara att du kommer att medverka till att lösa det så snart som möjligt, men att du inte accepterar några hot eller att han pådyvlar dig några skuldkänslor för något som inte är ditt fel.

Värre verkar det ju vara med den fortsatta relationen till hantverkaren. Men det är ju hans eget fel, så det är inte så mycket att göra åt det om han vägrar lyssna till rim och reson. Är det andra jobbet påbörjat redan? Kanske lika bra att ställa in sig på att du kommer att få leta efter någon annan som kan göra det jobbet...

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Vad har detta med saken att göra? Frågan gällde om det är rimligt att en faktura har 0 dagar till förfallodatum?
Nej, det är inte rimligt! Personligen tycker jag att det borde lagstadgas med min 30 dagar, då hinner det åtminstone komma en löning/pension innan fakturan skall betalas. Men tyvärr har ju mindre företag ofta 10 eller 15 dagar. Jag tror att konsumentlagstiftningen säger att det är 30 dagar om inga andra villkor angivits.
Hantverkare har 30 dagars kredit hos sina leverantörer, sen kommer det påminnelse att betala.
Varför tror du att han skulle vara intresserad av att låna ut pengar till dig kostnadsfritt.
För det är väl inte så att du har köpt materialen.
Är det ett fast pris så tycker jag att du ska få en spec på materiel men arbetstiden är inte intressant i det fallet.
I övrigt håller jag med nyfiken att varför beställer du ett jobb om du inte har pengar att betala med.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Som andra skriver så bör du betala den del av fakturan du anser är färdigställd. Att vänta tills du hittar en besiktningsman kan ta flera veckor och så länge kan du inte vänta med att betala. När besiktningsmannen väl varit där och om det framkommer fel så får du reklamera då.

Vid fast pris är hantverkaren inte skyldig att specificera fakturan.

• Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
Specifikationen ska finnas i offerten. Där ska det beskrivas vad som ingår i det fasta priset.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Specifikationen ska finnas i offerten. Där ska det beskrivas vad som ingår i det fasta priset.
Så har jag förstått det. Material måste ju också stå med för garantier exempelvis, eller hur?

Det ska jag väl dessutom kunna kräva att få i själva fakturan/räkningen. Inte som ett mail vid sidan om?

U Uffe A skrev:
Hantverkare har 30 dagars kredit hos sina leverantörer, sen kommer det påminnelse att betala.
Varför tror du att han skulle vara intresserad av att låna ut pengar till dig kostnadsfritt.
För det är väl inte så att du har köpt materialen.
Är det ett fast pris så tycker jag att du ska få en spec på materiel men arbetstiden är inte intressant i det fallet.
I övrigt håller jag med nyfiken att varför beställer du ett jobb om du inte har pengar att betala med.
Läs gärna tråden innan du svarar på saker.
Ts har pengar men är inte nöjd med jobbet och vill inte betala allt innan det är fixat.

• Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ts har pengar men är inte nöjd med jobbet och vill inte betala allt innan det är fixat.
Det är väl det som är det egentliga problemet och inte att en faktura med känt belopp och någorlunda känd betalningstidpunkt varit på vift ett antal dagar.

En direkt fråga till TS, Vad hade varit annorlunda idag om fakturan haft rätt adress och kommit för tio dagar sedan?

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Varför ska det specificeras på fakturan, när jag fakturerar hänvisar jag till offert med datum si och så.
Var det avtalat att det skulle besiktas före betalning?

Hade jag skickat till fel adress hade kunden fått nya X antal dagar att betala.

Men nu verkar det vara konflikt om utförandet, suck

Protte

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nej, vid fastpris har du inte rätt till mer detaljerat än vad som krävs för ROT (om ni avtalat om ROT).

Men om du bedömer att här finns brister så skall du inte betala mer ön att du har pengar kvar som räcker ifall en annan firma skall åtgärda. När rör sig om felaktigt tätskikt så är det ofta så att allt måste göras om.

Om firman nu avbryter badrum två så kan du hålla inne en lämplig del av den här fakturan för skadeståndet, för avtalsbrottet.

• Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
B bjaurgen skrev:
Så har jag förstått det. Material måste ju också stå med för garantier exempelvis, eller hur?
Det är alltså en specifikation av vad fakturan avser du har rätt till. Inte en kostnadsnedbrytning där du kan se vad respektive moment kostat.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är alltså en specifikation av vad fakturan avser du har rätt till. Inte en kostnadsnedbrytning där du kan se vad respektive moment kostat.
Tack, förlåt om jag varit otydlig, men det är det jag vill ha. Dels för en eventuell tvist, dels för garantier på möblemang.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.