58 790 läst ·
146 svar
59k läst
146 svar
AKUT - Hantverkare kräver betalning samma dag som jag fått fakturan!
Saxat ur ”hallåkonsument”B bjaurgen skrev:
”
Ansvar att betala i tid
Du ska också kontrollera hur företaget tänker skicka fakturan till dig – om det är via e-post eller vanlig post. Kontrollera att dina kontaktuppgifter stämmer och när fakturan senast ska vara betald. Datumet för när företaget senast ska ha din betalning kallas för förfallodag. Oavsett om du får en faktura eller inte, har du ett ansvar att se till att fakturan betalas i tid. Om du inte fått någon faktura bör du kontakta företaget för att se vad som kan ha hänt.
Skulle du få ett inkassokrav, trots att du har betalat fakturan, behöver du kontakta företaget och inkassobolaget. Genom ett kontoutdrag kan du då bevisa att fakturan är betald. Du ska alltså inte ignorera kravet trots att betalning är gjord och du måste själv ta kontakten. ”
Jag tolkar det som ni avtalat att betala halva materialet tidigare och är det kravet uppfyllt så är det väl bara att betala för 50% av materialet.
Behöver du någon dag på dig så säg att du givetvis betalar och sen kanske det tar 3-4 dar ändå men hantverkaren vet att pengar är på väg in och lugnar sig.
Vilket leder oss in på nästa bekymmer. Vi har avtalat fast pris och vi har fått en faktura på det.Nyfniken skrev:
Jag har begärt en specificerad, vilket han inte skickar. Svårt för mig att uppskatta hur mycket jag ska betala för det som är korrekt när jag inte vet vad det kostar.
Varför ska du ha en specificerad faktura om det är fast pris?
Jag tycker det låter mystiskt att hantverkaren kräver betalning direkt när han vet att han gjort ett misstag och skickat fakturan till fel adress. Då borde han vara tillmötesgående. Om det inte ligger nån hund begraven borde han inte förlora humöret pga en försenad faktura.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Håll inne 10% tills du besiktat då, och gör besiktningen omgående
Han har dock inte skickat fakturan på det viset, utan som ett fast pris för ett av jobben som han utfört och är klart. Vi har alltså två jobb av samma hantverkare.D09 skrev:
Saxat ur ”hallåkonsument”
”
Ansvar att betala i tid
Du ska också kontrollera hur företaget tänker skicka fakturan till dig – om det är via e-post eller vanlig post. Kontrollera att dina kontaktuppgifter stämmer och när fakturan senast ska vara betald. Datumet för när företaget senast ska ha din betalning kallas för förfallodag. Oavsett om du får en faktura eller inte, har du ett ansvar att se till att fakturan betalas i tid. Om du inte fått någon faktura bör du kontakta företaget för att se vad som kan ha hänt.
Skulle du få ett inkassokrav, trots att du har betalat fakturan, behöver du kontakta företaget och inkassobolaget. Genom ett kontoutdrag kan du då bevisa att fakturan är betald. Du ska alltså inte ignorera kravet trots att betalning är gjord och du måste själv ta kontakten. ”
Jag tolkar det som ni avtalat att betala halva materialet tidigare och är det kravet uppfyllt så är det väl bara att betala för 50% av materialet.
Behöver du någon dag på dig så säg att du givetvis betalar och sen kanske det tar 3-4 dar ändå men hantverkaren vet att pengar är på väg in och lugnar sig.
Den är dock inte specificerad (fakturan) så jag kan inte betala bara den del jag anser vara korrekt, och jag har inte heller kunnat bestrida någon faktura förrän ikväll då jag fick den. Han tänker inte heller skicka en specificerad.
Jag har läst det du saxat och jag förstår resonemanget, men samtidigt har hantverkaren sagt att ibland fakturerar han bara en slutfaktura när allt är klart. Jag har alltså inte haft en anledning att leta efter en faktura.
Sannolikt är han i behov av pengarna när han reagerar så. Annars skulle han nog lugnat sig några dagar. Men om du inte är nöjd borde du väl besiktat arbetet oavsett om du fått fakturan eller inte. Vad är det som inte är som det ska?
Hittade en mer liknande situation för dig från samma sida.B bjaurgen skrev:Han har dock inte skickat fakturan på det viset, utan som ett fast pris för ett av jobben som han utfört och är klart. Vi har alltså två jobb av samma hantverkare.
Den är dock inte specificerad (fakturan) så jag kan inte betala bara den del jag anser vara korrekt, och jag har inte heller kunnat bestrida någon faktura förrän ikväll då jag fick den. Han tänker inte heller skicka en specificerad.
Jag har läst det du saxat och jag förstår resonemanget, men samtidigt har hantverkaren sagt att ibland fakturerar han bara en slutfaktura när allt är klart. Jag har alltså inte haft en anledning att leta efter en faktura.
”
- Hej,
Jag fick precis en faktura med förfallodag samma datum som jag fick den. Fick den dessutom på eftermiddagen och hade alltså mindre än tio timmar på mig att betala. Förstår inte hur man ska hinna med det på en fredag. Känns inte alls ok!
Tack på förhand.Leo Tannerfalk
2018-08-25 14:37 - Hej Leo,
Du måste betala när företaget begär det under förutsättning att du och företaget inte har avtalat om något annat. Du ska även ha fått det som du har köpt.
En tidsfrist på 10 timmar låter orimligt kort, men det finns varken stöd i lag eller i praxis idag som gör att vi kan säga att ett företag inte får sätta en så kort tid.
Du kan anmäla avtalsvillkoret med den korta tidsfristen till Konsumentverket (bifoga faktura med betalningsvillkor/avtal där den korta fristen framgår mm). Möjligen kan ett ärende med tillsyn över företagets betalningsvillkor startas och praxis kan bildas.
Här läser du mer om hur du gör en anmälan och vad det innebär.
Ett tips är att om du inte hinner betala i tid kan du höra med företaget om de kan tänka sig att bevilja dig anstånd (skjuta upp betalningen) så att du hinner betala.
Vänligen,Christine Vägledare, Hallå konsument
2018-08-27 11:41
Tror du formellt utifrån ovan resonemang äger ansvaret att fråga hantverkaren hur denna tänkt fakturera.
Vill du köpa dig tid på hantverkarens bekostnad så kan du skriftligt bestrida fakturan med skäligt belopp eller i sin helhet. Motivering behövs inte bara att du gör det och att det finns en spårbarhet.
Hantverkaren kommer förmodligen inte dyka upp imorgon dock.
Är jobbet klart och du upplever det bra så är det nog bara att betala.
Tror dock inte att du kan hålla inne pengar i ett annat projekt ( olika avtal ) formellt för att du vill reklamera ett annat vilket gör att du blir lite bakbunden om du betalar innan du slutbesiktat.
För att göra en lång historia kort:D Daniel 109 skrev:
Det rör sig om två badrum. Ett är klart, det andra är inte det.
Jag har reklamerat en del problem med det som är klart, och de har fixat detta till viss del, men en del saker har de inte löst på ett i mina ögon godkänt sätt då de inte följt tillverkarens anvisningar utan tagit till enklast möjliga medel. Mitt försäkringsbolag och även tillverkaren av materialet har sagt rakt ut att blir det en skada kommer de inte ersätta om anvisningarna inte följts.
Jag är dessutom skeptiskt till fallet mot golvbrunnen och jag har hittat otäta delar av tätskiktet som de fått fixa. Mitt bekymmer är att detta har varit kantat av så många problem att jag vill ha det besiktat. Att hitta en sådan i juli är inte helt lätt. Jag väntade mig faktiskt en slutfaktura och har som sagt inte haft anledning att leta efter en.
Jag vill ha det specificerat så att jag kan bestrida det som inte är korrekt.
Jo det är rimligt!M mlkjhr skrev:Vad har detta med saken att göra? Frågan gällde om det är rimligt att en faktura har 0 dagar till förfallodatum?
Nej, det är inte rimligt! Personligen tycker jag att det borde lagstadgas med min 30 dagar, då hinner det åtminstone komma en löning/pension innan fakturan skall betalas. Men tyvärr har ju mindre företag ofta 10 eller 15 dagar. Jag tror att konsumentlagstiftningen säger att det är 30 dagar om inga andra villkor angivits.
Personligen tycker jag det betalas direkt!
Ser du var vi står ju?
Är det så illa är det väl ingen förlust om de inte gör nästa badrum.