Hej!

jag har en liten fråga. Jag har ett hus som står på en krypgrund byggd 2004. Det har alltid varit snustort där nere i alla år oavsett tid på året. Jag brukar krypa ner varannan till var tredje månad och kolla.
Idag kröp jag ner och tittade och allt såg helt ok. Plasten ser fin ut och fukten finns på undersidan (lite kondensdroppar). Men på ena långsidan av huset så fanns det fukt längst ner på den här foten huset står på. Den är inte dyngsur och det rinner inte vatten. Men den "ramen" lekastenarna är uppmurade på är lite fuktig på på vissa ställen några cm upp mellan stenarna.

Jag har enorma snömängder utanför huset. Alla plogvallar från vägen och en driva intill huset på ca 1.5 meter med snö från takskottningen.
Eftersom det är snustorrt runt allt annat så tänkte jag att det är säkert att för mkt snö där och dräneringen inte får undan det och att det är därför.
Jag ringde en lokal hantverkare som sa att det var fel på hela grunden och att den kommer vittra sönder och att det kommer bli jättedyrt.... storgråtandens ringde jag till en byggkunnig kompis som hänvisa mig till en annan markarbetade hantverkare. Han sa att det var helt ofarligt och berodde på att det ligger sjukt mkt snö upptrykt intill väggen. Gräv bort snön och problemet är löst sa han. Det kommer vara fuktigt längst ner några veckor, men grunden är bra ventilerad så det kommer torka upp.
Jag känner ju själv att detta måste bero på snön och att det säkert är ofarligt då grunden alltid varit helt torr.
Men jag kan inte släppa orden om att huset vittrar sönder...
Behöver jag oroa mig eller räcker det med att jag ser till att få snön bortforslad?!

En tjej som inte är i byggbranschen!

Självklart är det snön som är problemet. No worries.:)

Den har ju stängt in allt och dessutom nu när det börjar töa blir det blött.

Att huset skulle vittra sönder är mindre chans än att du vann jackpoten varenda lördag i flera månader.

/ Bara jag

Du har ju svaret själv. Snustorrt sen 6 år tillbaka, och nu har vi värsta snömängderna i mannaminne och du får aningens fukt i grunden av de enorma mängderna smältvatten...
Du kan nog sova lugnt när du skottat bort snön. Håll koll på sommaren och se hur det utvecklar sig. Det vittrar inte sönder på ett halvår!

Vittrar sönder? Vad är det som får dig att tro att fundamentet till krypgrunden inte tål långvarig fukt? Är det t ex betong är det inga som helst problem.

Den där första hantverkaren du ringde, ring inte den något mer. Låter inte seriös.

Här skvalar och rinner det genom källaren vid den här tiden. Inte mycket att göra något åt, mer än att se till att det kan komma ut lika snabbt som det kom in. Och inte har vi någon söndervittrad grund för det.

Redigerat:
Tack för era svar! Jag kände ju själv att jag hade svaret, men den där hantverkarn fick mig att börja tvivla! Jag antar att han såg sin chans att dra pengarna ur en ensam tjej på landet!!

Nu har jag pratat med anticimex också och dom sa att jag skulle släppa det! Helt ofarligt och jag är inte den enda! Snön kommer ställa till det för alla! Han på anticiex sa att jag kunde skratta mig lycklig som har en krypgrund! Enda gången dom säger så! Dom hade tydligen många med gjuten platta som ringd och som undrar vad man gör när smältvattnet tränger in i huset...
I mitt hus tyckte dom det räckte med att se om det är torrt i slutet av maj, om inte, installera en fuktmätare och mäta halterna. Om dom är oroväckande skulle jag installera en avvfuktar för ca 30.000:- och sen kan den få rinna in hur mkt vatten det vill!

Så nu kan jag sova gott igen!
Tack för hjälpen!

Otippat att anticimex rekomenderar en avfuktare för 30 000.....

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.