Hej,
Har börjat måla om huset med Falu rödfärg och målade även undersidan av takutsprånget med denna färg. Virket på takutsprånget är dock hyvlat och jag läste att Falu rödfärg inte är så lämpligt till huvlat virke eftersom det fäster dåligt.
Vad tror ni? Kan jag behålla den målade undersidan eller ska jag slipa bort det jag målat och byta färg.
Måste ta ett beslut nu innan jag målat takutsprånget på hela huset.
Har börjat måla om huset med Falu rödfärg och målade även undersidan av takutsprånget med denna färg. Virket på takutsprånget är dock hyvlat och jag läste att Falu rödfärg inte är så lämpligt till huvlat virke eftersom det fäster dåligt.
Vad tror ni? Kan jag behålla den målade undersidan eller ska jag slipa bort det jag målat och byta färg.
Måste ta ett beslut nu innan jag målat takutsprånget på hela huset.
Det är ett icke väderutsatt område så det går bra.
färgen täcker sämre på hyvlad yta men kompenserar inte det med flödigare strykning utan arbeta in en tunn välstruken yta, där första strykningen med fördel kan spädas med 10% vatten.
Ps. Det är lite väl långt avstånd mellan rännkrokarna men dom verkar ju suttit där ett tag..
färgen täcker sämre på hyvlad yta men kompenserar inte det med flödigare strykning utan arbeta in en tunn välstruken yta, där första strykningen med fördel kan spädas med 10% vatten.
Ps. Det är lite väl långt avstånd mellan rännkrokarna men dom verkar ju suttit där ett tag..
Sen beror det ju såklart på om ytan tidigare varit målad och isf med vilken färg…
Liknande trådar
-
Skippa att måla på primer
Färg, Måla & Tapetsera -
Hej! Jag har byggt ett nytt timmerhus som är målat med en öppen lasyr på utsidan. Jag undrar nu vad jag skall använda för färg på insidan.
Lösvirke & Timmerhus -
Omålad råspont takutsprång
Färg, Måla & Tapetsera -
Ska måla golvet med epoxifärg i garaget, behöver man grundmåla golvet innan med primer?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Misslyckad skarv armeringsduk/målarfilt
Färg, Måla & Tapetsera