Behöver akut hjälp då vi inte kommer vidare i vårat projekt! Tips på rättsfall, jurister el egna erfarenheter mottages tacksamt.

Kort:
Vi projekterar att bygga ett nytt hus, allt är klart och tekniskt samråd har hållits. Vi har valt att låta en mindre firma bygga vårt hus. En firma vi känner stort förtroende för och för att det lämnade priset på totalentreprenad också är bra! Nu till problemet, firman vi vill ha får/kan inte teckna försäkring hos GarBo. Firman är för nystartad. Vi hade gjort upp en strikt efterbetalningsplan som bifogades till det tekniska samrådet (något vi läst att vissa kommuner kan godkänna) men denna godkändes inte.
Firman har svårt att få en bankgaranti då totalsumman på entreprenaden är ca 6,7 milj. Att en mindre firma ska ha ca 670 tusen i likvida medel att låsa fast i en bankgaranti under tiden bygget pågår samt 2 år efter tror jag de flesta kan hålla med om är lite mycket begärt.
Vi kommer inte vidare! Vi vill heller inte ha någon annan firma. Kan någon hjälpa oss

• Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
R
Finns väl fler bolag med färdigställandegaranti som ni kan höra med..

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vilka då? Mig veterligen har väl GarBo nästintill monopol på marknaden.

Tack för tips. Vår entreprenör har kontaktat dessa och får samma svar som hos GarBo. ”Tyvärr ditt företag är för nystartat”

Rent generellt undrar man ju hur lagen är tänkt att funka. Just nu gör den att vi inte kan bygga med den firma vi vill. Firman kan ju heller inte bygga några andra hus pga detta. Blir ju en ond spiral

R
K Kaleri skrev:
Tack för tips. Vår entreprenör har kontaktat dessa och får samma svar som hos GarBo. ”Tyvärr ditt företag är för nystartat”

Rent generellt undrar man ju hur lagen är tänkt att funka. Just nu gör den att vi inte kan bygga med den firma vi vill. Firman kan ju heller inte bygga några andra hus pga detta. Blir ju en ond spiral
Det bör gå att lösa typ att företagsägaren får gå i borgen för sitt egna bolag tex..
Annars får ni kontakta en jurist för jag vet vissa som har sluppit denna garanti/försäkring av olika anledningar..

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K Kaleri skrev:
Rent generellt undrar man ju hur lagen är tänkt att funka.
Den är till för att skydda enskilda människor som bygger hus, inte företagen som bygger.
K Kaleri skrev:
Just nu gör den att vi inte kan bygga med den firma vi vill.
Japp, och säkrar så att inte ni eller andra hamnar på bar backe med ett par miljoner i skulder om bygget havererar.
K Kaleri skrev:
Firman kan ju heller inte bygga några andra hus pga detta. Blir ju en ond spiral
Det finns andra, mindre jobb att ta tills man bevisat sin duglighet och byggt upp verksamheten.

Jag säger inte att jag sympatiserar med lagstiftningen i fråga, men den är inte svår att förstå.

• Gilla
Effell och 15 till
  • Laddar…
R
Om ni inte kommer framåt så kanske en lösning kan vara att säga till kommunen att ni bygger själva, men kräver banken detta så är det svårare att runda på detta sättet..

R Rejäl skrev:
Det bör gå att lösa typ att företagsägaren får gå i borgen för sitt egna bolag tex..
Annars får ni kontakta en jurist för jag vet vissa som har sluppit denna garanti/försäkring av olika anledningar..
Tips el rättsfall gärna! Du säger ”vissa” vill gärna ha mer konkreta exempel

R
K Kaleri skrev:
Tips el rättsfall gärna! Du säger ”vissa” vill gärna ha mer konkreta exempel
Tex, jag som har byggt två hus för mig själv har sluppit detta..
Sedan är det någ lite godtyckligt om hurvida det krävs vet andra som har sluppit..

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Tex, jag som har byggt två hus för mig själv har sluppit detta..
Sedan är det någ lite godtyckligt om hurvida det krävs vet andra som har sluppit..
Ja, ”självbyggare” är ju undantagen i lagen. Så det är inte så konstigt att du sluppit det då

• Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
R
K Kaleri skrev:
Ja, ”självbyggare” är ju undantagen i lagen. Så det är inte så konstigt att du sluppit det då
Kan inte det vara en väg för er mot kommunen, för att sedan anlita det tilltänkta bolaget?

R Rejäl skrev:
Kan inte det vara en väg för er mot kommunen, för att sedan anlita det tilltänkta bolaget?
Har funderat på det. Men frågan är om det är lagligt…. ? Har svårt att se det.

R
K Kaleri skrev:
Har funderat på det. Men frågan är om det är lagligt…. ? Har svårt att se det.
Vad skulle vara olagligt i det om vi bara brainstormar lite?

Alternativet är att dela upp entreprenaden i del mål, exv varje 520 000 är en upphandling, på så vis uppstigning ingen entreprenad 10x basbelopp och då krävs ingen färdigställandeförsäkring.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.