Nja, Jag är inte lika insatt som jag var förut. Jag sparar långsiktigt i svenska sunda företag.
Då behöver man knappt vara påläst alls :)
Har nu Avanza, och dom courtagepriserna kommer Swedbank inte i närheten av skulle jag tro.

Dock blir det att sälja dom flesta aktierna nu när jag ska bygga..

Östlund skrev:
Nja, Jag är inte lika insatt som jag var förut. Jag sparar långsiktigt i svenska sunda företag.
Då behöver man knappt vara påläst alls :)
Har nu Avanza, och dom courtagepriserna kommer Swedbank inte i närheten av skulle jag tro.

Dock blir det att sälja dom flesta aktierna nu när jag ska bygga..
Ja det bästa måste väl vara att spara långsiktigt? Verkar svårt att köpa och sälja oftare..

Bagarn1 skrev:
Ja det bästa måste väl vara att spara långsiktigt? Verkar svårt att köpa och sälja oftare..
Ja det är det. Köper man över en lång tid så får man ofta ett bättre snittpris. Än att försöka köpa i dalarna.
Lite ot blev det här nu :)

Östlund skrev:
Ja det är det. Köper man över en lång tid så får man ofta ett bättre snittpris. Än att försöka köpa i dalarna.
Lite ot blev det här nu :)
Ja det blev de:) Har lyckats spara ihop en större slant och läser på om aktier och olika bolag för att få en uppfattning vilka jag skall köpa.
Tycker det är intressant men inte säker vilka jag skall köpa än.

Vi förhandlade fram att stibor som gällde under byggtiden. Vi byggdes 2010/08 till 2011/02. Tror att vi betalade runt 1,50% hos swedbank.

Redigerat:
bYkICr skrev:
Vi förhandlade fram att stillbor som gällde under byggtiden. Vi byggdes 2010/08 till 2011/02. Tror att vi betalade runt 1,50% hos swedbank.
Vad menar du med Stillbor? Otroligt bra ränta.

PAF skrev:
Vad menar du med Stillbor? Otroligt bra ränta.
Stibor ska det vara :) Vi fick 1% i ränta i börjande av 2010, men i takt med att riksbanken höjde ränta så blev det till slut mellan 1,50% till 1,75%. Hade 2,8mille i byggnadskreditiv.

Redigerat:
Jag har byggnadskreditiv hos Länsförsäkringar på 130tkr, jag betalar 3,3% i ränta. Jag betalade en avgift på 1000kr totalt för hanteringen av bolån, och byggnadskreditivet.

Hej
Vi håller på att förhandla med banker just nu. Vi ska låna runt 5.5 mkr under byggtiden sen blir det ombildning till vanligt bolån efter byggtiden.

- Handelsbanken. Väldigt dyra. De har hög ränta, dyr kontraktsränta och uppläggningsavgift som svider rejält.

- SEB kräver 20% handpenning i bygget vilket gör att detta inte är något alternativ för oss.

- Nordea erbjuder oss listränta (f.n 2,78 %) + uppläggningsavgift 5000 kr. Inga andra avgifter om man väljer Eksjöhus, Myrsjöhus, Smålandsvillan och Trivselhus. Annars 1 % extra med kontraktsränta.

- Swedbank erbjuder oss listränta (f.n 2.94%) + uppläggningsavgift 5000 kr. Inga andra avgifter eller krav på husleverantör.

LF håller vi på att förhandla med.

Vi har kommit väl förberedda till banken. Vi har också visat banken att vi under en tid sparat mycket och där med också påvisat att vi klarar dubbla lån under byggperioden.

Har precis lagt om från bygg,kred till vanliga bolån. Det jag kan säga är att förhandla och "skryt". Skryt om era fördelar, värdet, snabb och säker process, energismart hus etc. Detta hjälper er i förhandlingarna. För visst kan du förhandla byggkred. Det gjorde vi. De utgick från blanco-räntan men vi fick viss rabatt. Ju bättre ekonomi, desto bättre rabatt. Själv tycker jag Swedbank är en usel bank i det stora hela, men med tanke på de rabatter vi fått så har vi ändå valt dem.

• Gilla
Liljekonvalj
  • Laddar…
Bra info "mma". Tack!

Hur gick det med byggnadskreditivet? Vi ska precis teckna ett för ett bygge i Stockholm som vi nu startat. Vi lånar ca 4,7 msek + lägger in drygt 35% kontant. Bra hushållsinkomst. Vad tycker du vi ska sikta på för ränta? Vilka tycker ni verkar bäst?

Har pratat med Danske Bank som inter erbjuder byggnadskreditiv till nya kunder och Länsförsäkringar Stockholm sa att de inte jobbar med byggnadskreditiv alls. Det känns som konkurrensen är minimal. Nåja, fyra kvar!

2,69% Swedbank 2,8 milj. Planerar att utnyttja 2,5 milj. Köper stomrest hus. Schakt påbörjad i dagarna, huslev Aug.

• Gilla
Liljekonvalj
  • Laddar…
Och givet en uppl avg på ca 5000kr.

• Gilla
Liljekonvalj
  • Laddar…
Hej
Vi har kreditiv på ca 5 mkr under byggtiden till listränta på 2.69% hos Swedbank. 5000 tkr uppläggningsavgift sedan inget extra.
.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.