K KjellTimell skrev:
Några fler här som tror på rymden? Nano, small, cube -sats?
Typ Gomspace, ÅAC etc. ?

absolut.

men att pricka in de bolag som kommer lyckas är inte lätt, närapå omöjligt då de troligen inte existerar ännu

jag som tjänat mer på sca:s aktie då än vad mina mercor kostat... hur går det ihop?

engs
Isakare Isakare skrev:
Självklart, men hade han åkt SAAB och köpt SAAB aktier hade han nu stått med lång näsa.
Han har ju tjänat pengarna på sig själv och alla likasinnade som enträget åker Volvo.

Man måste se det hela med lite humor =)
Hade man inte suttit med VAG-aktier + Saab AB idag då om man inte rört något utan bara följt med strömmen? Förutsätter att man ersatts med aktier hela vägen och inte blivit utköpt med kontanter (Alt. köpt aktier i köpande bolag aktivt för det man fått ut). Eller om de för den delen att de varit handlingsbara/noterade hela vägen och inte avnoterat i något steg på vägen.
Kan definitivt ha missat något men bör varit nått i stil med:

Saab AB + Scania-Vabis -> Saab-Scania
Saab-Scania -> Saab Automobile AB + Saab-Scania
(Saab Automobile AB -> GM + Investor (Senare endast GM) - Ej Split till GM och Investor, utan ägdes av, denna delen är väl förlorad vid det här laget, dvs värde noll i slutändan).
Saab-Scania -> Saab AB + Scania AB
Scania AB -> VAG

Redigerat:
engs engs skrev:
Hade man inte suttit med VAG-aktier + Saab AB idag då om man inte rört något utan bara följt med strömmen? Förutsätter att man ersatts med aktier hela vägen och inte blivit utköpt med kontanter (Alt. köpt aktier i köpande bolag aktivt för det man fått ut). Eller om de för den delen att de varit handlingsbara/noterade hela vägen och inte avnoterat i något steg på vägen.
Kan definitivt ha missat något men bör varit nått i stil med:

Saab AB + Scania-Vabis -> Saab-Scania
Saab-Scania -> Saab Automobile AB + Saab-Scania
(Saab Automobile AB -> GM + Investor (Senare endast GM) - Ej Split till GM och Investor, utan ägdes av, denna delen är väl förlorad vid det här laget, dvs värde noll i slutändan).
Saab-Scania -> Saab AB + Scania AB
Scania AB -> VAG
Jag skrev det på skoj, mer med tanke på hur det gick för personbilen SAAB.
Jag har läst att SAABs bilavdelning aldrig någonsin gick med vinst, men vet inte om det ligger nån sanning i det.

engs
Isakare Isakare skrev:
Jag skrev det på skoj, mer med tanke på hur det gick för personbilen SAAB
Det förstod jag, ville bara spinna vidare på hur långsiktigt ägande i aktier kan se ut, appropå Volvo-gubben.

Y
Det här med att ha olika portföljer.

Hur gör jag flera portföljer i Avanza?

Betyder det att man öppnar flera ISK eller kan man göra flera underkategorier/portföljer under samma ISK?

Om jag nu lyckas göra flera portföljer, kan jag enkelt sortera mina aktier så dom ligger i olika portföljer utan bli straffad?

H
Y Yrrol skrev:
Det här med att ha olika portföljer.

Hur gör jag flera portföljer i Avanza?

Betyder det att man öppnar flera ISK eller kan man göra flera underkategorier/portföljer under samma ISK?

Om jag nu lyckas göra flera portföljer, kan jag enkelt sortera mina aktier så dom ligger i olika portföljer utan bli straffad?
Det är super enkelt på avanza.

Du kan inte öppna underkategorier på en ISK men starta istället flera ISK

tex en för småbolag, en utländska innehav (dock inte så smart), en utdelningsbolag osv.

gå till "mina sidor" sedan klicka på "öppna nytt konto"
tar inte många minuter

Y
Jag har mest utländska, varför är det inte så smart?

Blir inte det väldigt dyrt med många isk som jag måste köpa blankett till var och en inför bokföringen?

H
Y Yrrol skrev:
Jag har mest utländska, varför är det inte så smart?
Du får skatta en viss % beroende på land aktien är registrerad i.
har du aktien i en isk så förlorar du dessa pengar har du dom i en KF så får du tillbaka dessa pengarna.

(handlar inte om några stora summor)

Cannabis aktierna har gått som tåget sen notering men med väldig volatilitet ner 2-3 cad en dag upp lika nästa, iaf den med förkortning weed

Y
Böckerna jag har läst nämner att man ska inleda med en långsiktig grund
och hänvisar då till Avanza Zeros Indexaktie med 30 största företagen, och Nordnets med 70 blandade företag. Och texterna säger att spridning är bra så Nordnets vore bättre.

* Att man ska inte vara rädd för nedgång.
* Brukar vara 7 år uppgång, 7 år nergång.

Sen stod det förvisso att man kunde handplocka egna själv också, poängen var att man skulle satsa på automatisk överföring och sparande. 1000kr per månad kan bli 2,3miljoner efter 30år.
3000kr månaden i 15år = 1.03miljoner.

Och det vore ju inte fel, tiden går fort.

Poängen med mitt inlägg är dock att höra med er vanligt folk om Avanza Zero och Nordnets motsvarighet är vansinne i dagsläget? Kanske är i en brutal nedförstbacke justnu eller så.

Månadssparar du så börja nu så fort som möjligt.

Då får du ett vettigt gav i slutänden då du köper både toppar och bottnar och allt däremellan.

Har du en atörre summa du ska in med så skulle jag sprida ut köpen.

Peraonligen tror jag vi kommer få en större korrektion relativt snart, inom nått år men ingen större krash på länge. Bolagen går bra, räntan är låg, iofs på väg upp kanske men det tar tid innan den kommer upp ordentligt.

Indexfonder med låga eller inga avgifter är bra, men personligen vill jag inte ha fonder som följer omxs30. Finns några rejäla surdegar där bla Hm.
Verkatad väger också tungt och dom har gått ordentligt sista åren.
Banker är nedtryckta och jag tror dom ska upp.

Investmentbolg är mitt tips. Investor, industrivärden, kinnevik, latour och svolder är mina favoriter.

Spiltan aktiefond investmentbolag är relativt billigt att äga och går hyfsat bra

• Gilla
kanonkula
  • Laddar…
engs
nino nino skrev:
Spiltan aktiefond investmentbolag är relativt billigt att äga och går hyfsat bra
När det gäller fonder, har det sen ganska nyligen kommit att de måste redovisa kostnaderna på ett mer transparent sätt, tydligen är det vissa kostnader som de kunde inte behövder visa under förvaltningsavgift. Kolla alltid siffran "Produktens avgift", inte bara sortera på förvaltningsavgiften. På vissa fonder är det en extrem skillnad. Förhoppningsvis blir den mindre ju fler som uppmärksammas på detta.

Stuvade på grund av detta om lite på pensions- och barnsparande nyligen, bl.a. bytte jag globalfond från Länsförsäkringars till Swedbank pga detta. Men kollar nu och det ser ut som Länsförsäkringar sänkt sin totalkostnad efter att de tvingats visa denna - transparensen har gett lägre kostnader för kund.

Y Yrrol skrev:
Böckerna jag har läst nämner att man ska inleda med en långsiktig grund
och hänvisar då till Avanza Zeros Indexaktie med 30 största företagen, och Nordnets med 70 blandade företag. Och texterna säger att spridning är bra så Nordnets vore bättre.

* Att man ska inte vara rädd för nedgång.
* Brukar vara 7 år uppgång, 7 år nergång.

Sen stod det förvisso att man kunde handplocka egna själv också, poängen var att man skulle satsa på automatisk överföring och sparande. 1000kr per månad kan bli 2,3miljoner efter 30år.
3000kr månaden i 15år = 1.03miljoner.

Och det vore ju inte fel, tiden går fort.

Poängen med mitt inlägg är dock att höra med er vanligt folk om Avanza Zero och Nordnets motsvarighet är vansinne i dagsläget? Kanske är i en brutal nedförstbacke justnu eller så.
Kruxet med att har en fond med 70bolag är att fonden blir väldigt "seg". Även om ett bolag gör superbra ifrån sig så märks det knappt. Chansen att slå index( vilket borde vara allas mål annars kan man lika gärna spara i indexfond , då dessa beukar bara gratis /låg förvaltningskostnad ) minskar ju fler bolag du har.

Y
K kanonkula skrev:
Kruxet med att har en fond med 70bolag är att fonden blir väldigt "seg". Även om ett bolag gör superbra ifrån sig så märks det knappt. Chansen att slå index( vilket borde vara allas mål annars kan man lika gärna spara i indexfond , då dessa beukar bara gratis /låg förvaltningskostnad ) minskar ju fler bolag du har.
Ja Nordnet var så bökig att gå med utan e-leg och allt vad det heter så blev att jag köpte Avanza Zero, tror jag, såg konstigt ut men kanske var att jag lade ordern i sista minut och den inte gick igenom.

Jag som sitter vid datorn på kvällarna ser ju fördelen med att handla amerikanska aktier.
Köpte den som låg högst på Dogs of Dow listan.
Fast än så länge har alla dessa bara gått ner så borde kanske tänka på det ni sa om att inte ha dessa på en ISK.

Böckerna nämner även detta att fonder "aldrig" lönat sig men indexen var väl mer att exempelvis avanza pysslar om dom automatiskt. Och jag som läsare främst skulle vara aktiv på finna företag med bra direktavkastning.

Nyfiken på dom aktier som har kvartalsutdelning, dessa kallades något speciellt vilket jag inte hittar bland mina anteckningar.

Känns dock som allt bara går nerför nu och att man bör lugna sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.