6 175 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Åkgräsklipparen dör när jag släpper upp bromspedalen”
Jag har en B&S 13 hästkrafters motor i en Jonsered åkgräsklippare. När jag nu tog fram den efter vintervilan startade den men dog när jag släppte upp bromspedalen. Den gick så länge den var nedtryckt. Jag har kollat undertill och hittat en ”klack” på bromsstången som tycks påverka en 4-polig kontakt via ett litet bleck. Är det någon som har ett tips utöver att gasa och bromsa på samma gång?
Vet ingenting om själva klipparen, men felet verkar tyda på att du har ett kontaktfel eftersom motorn funkade när du ställde in den i höstas. Skrapa ren kontaktytorna på blecket och 4-poliga kontakten, spreja dom med någon kontaktsprej/elsprej.
Du kan ju även mejla Jonsereds om det inte löser sig, kan ju vara ett standardproblem som dom har svaret på direkt
Du kan ju även mejla Jonsereds om det inte löser sig, kan ju vara ett standardproblem som dom har svaret på direkt
jonsered är ingen idé att höra av sig till de heter endast Husqvarna AB idag.B Bjogi skrev:Jag har en B&S 13 hästkrafters motor i en Jonsered åkgräsklippare. När jag nu tog fram den efter vintervilan startade den men dog när jag släppte upp bromspedalen. Den gick så länge den var nedtryckt. Jag har kollat undertill och hittat en ”klack” på bromsstången som tycks påverka en 4-polig kontakt via ett litet bleck. Är det någon som har ett tips utöver att gasa och bromsa på samma gång?
Och de förmedlar dig till en återförsäljare av Hva.
Du har mest troligt ärga i kontakten till pedalen.
rengör och prova igen.
Men kontakten på bromspedalen är väl bara till startmotorn? D.v.s. du kan inte starta den om du inte har foten på bromsen? Stannar den som tändningen försvinner? eller stannar den som den inte orkar? Jag hade ett liknande problem med min, man fick låta den gå på tomgång en stund innan den orkade dra, annars stannade den
Utan att ha någon koll på åkgräsklippare över huvud taget. Det kan inte vara något "dödmansgrepp" som behöver vara i rätt läge när bromsen släpps men är förbikopplat så länge bromsen är i? Kontakt i stolen eller liknande?
Plutts har förstått! När bromspedalen släpp dör motorn som om tändningsnyckeln vriditsom. Jag har traktorn på landet men skall försöka åka dit och fotografera och kolla noggrannare. Tyvärr har jag inget kopplingsschema men ibland är de svåra att förstå sig på.P Plutus skrev:Men kontakten på bromspedalen är väl bara till startmotorn? D.v.s. du kan inte starta den om du inte har foten på bromsen? Stannar den som tändningen försvinner? eller stannar den som den inte orkar? Jag hade ett liknande problem med min, man fick låta den gå på tomgång en stund innan den orkade dra, annars stannade den
alla säkerhetskomponenter är kopplade till startrelät.B Bjogi skrev:
Man kan koppla sig förbi en krets.
tex fotbromsen eller kontakten under sitsen.
oftast är det bara en tryckkontakt..
Klicka här för att svara