Hej

Ska byta ut Verisure mot nytt larm. Står mellan Ajax, Powermaster 10 och SPC.

SPC kommer att vara en mix av trådat och trådlöst, firma kommer att installera det och det kommer helt klart bli dyrast, faller valet på det så kommer jag få börja smått och utöka larmet eftersom pga priset. Fått offert på ca 12k och då är det inga detektorer med alls.

Powermaster verkar också bra, endast trådlöst, inget fancy bara ett bra larm (?)

Ajax helt klart billigast, man får mycket enheter för pengarna. Kul att man kan använda i princip vilka kameror man vill. Men hur funkar det med bildverifiering vid t ex brand? Dock är det nånting över Ajax som ger mig känslan av att det är ett leksakslarm? Vet inte varför.

Vad ska jag välja?

Tack på förhand :)

• Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
typiskt precis ungefär nästan samma fråga som jag har men ingen svarar.
jag behöver ett larm utan att ha nåt och försöker läsa på vad som kan vara bäst men kan inte bestämma mig.
iofs finns det en parameter till som jag skulle behöva ett svar på och det är ju om det går att koppla ihop yale doorman med nåt annat än verisure

Det blir visonic larmet för mig iallafall :)
I ikeo skrev:
typiskt precis ungefär nästan samma fråga som jag har men ingen svarar.
jag behöver ett larm utan att ha nåt och försöker läsa på vad som kan vara bäst men kan inte bestämma mig.
iofs finns det en parameter till som jag skulle behöva ett svar på och det är ju om det går att koppla ihop yale doorman med nåt annat än verisure
Det blir visonic larmet för mig iallafall, var inne på det först från början samt att det har funnits längre än ajax larmet. Spc skulle bli väldigt dyrt

Funkar säkert bra med vilket som helst av dessa larm, men rent driftsäkerhetsmässigt finns inget som slår ett trådat system. Med SPC finns det även goda möjligheter att koppla ihop larmet med ett hemautomationssystem och på så sätt dra nytta av larmets sensorer och status för t.ex styrning av belysning.

F
Jag är ruskigt nöjd med Ajax. Är väl lite "Apple" över Ajax på så sätt att det är enkelt och snyggt. Har inte grottat ner mig i jämförelser men varje gång jag kollat upp någon detalj kring en funktion så har Ajax överraskat positivt.

A amenti skrev:
Hej

SPC kommer att vara en mix av trådat och trådlöst, firma kommer att installera det och det kommer helt klart bli dyrast, faller valet på det så kommer jag få börja smått och utöka larmet eftersom pga priset. Fått offert på ca 12k och då är det inga detektorer med alls.

Powermaster verkar också bra, endast trådlöst, inget fancy bara ett bra larm (?)

Ajax helt klart billigast, man får mycket enheter för pengarna. Kul att man kan använda i princip vilka kameror man vill. Men hur funkar det med bildverifiering vid t ex brand? Dock är det nånting över Ajax som ger mig känslan av att det är ett leksakslarm? Vet inte varför.

Vad ska jag välja?

Jag har använt Power master under många år innan jag gick över till Ajax förra året. Är som att jämföra en traditionell biltillverkare med Tesla, förutom priset. Genomtänkt (till största del) och OTA-uppdateringar som du inte får på samma sätt med andra larm. Jag tycker det är en stor fördel att programmera larmet via telefonen istället för direkt via centralen, det är mycket mer användarvänligt och tydligare.
Hade kört på Ajax alla dagar i veckan.

Samma här, Ajax varje gång. Snyggt, säkert och främst lättanvänt. Kolla på deras sida om deras ambitioner för 2020...

Spc!!

S
A amenti skrev:
Hej

Vad ska jag välja?

du ska självklart köra på SPC, men en fråga. Vad får du för 12k om inga detektorer ingår?

du ska absolut inte välja ajax, det är leksaker jämfört med spc.

S SueCia skrev:
du ska självklart köra på SPC, men en fråga. Vad får du för 12k om inga detektorer ingår?

du ska absolut inte välja ajax, det är leksaker jämfört med spc.
Nja, visst är det skillnad på ett trådbundet jämfört med trådlöst, men det gäller ju samtliga system. Men leksaker är det inte, snarare är Ajax enklare att konfigurera själv och anpassa efter behov. Och roligare! :)

Jag skaffade ett Ajax-larm (Hub+) och är mycket nöjd. Mycket enkelt att konfigurera och det känns modernt. Detta var det enda larm som motsvarade mina krav: enkelt, kommunikation via IP, redundans via GSM, lätt att styra externa enheter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.