Nu på sommaren blir det ofta att man har alla dörrar öppna, men vistas på altanen som ligger på baksidan av huset = Gyllene tillfälle för en illasinnad person att ta sig in i huset utan att man märker det.

Söker därför efter en lösning som avger en ljudsignal på något sätt när någon rör sig i vår entré. Möjligen kombinerat med Pushnotis på mobilen. Problemet här är ju att man inte vill ha detta aktiverat när dörrarna är stängda, eller 30-60 sekunder efter att man öppnat en dörr, eller kanske bara ibland. Jag vet inte vad som är bäst och har inte tänkt igenom detta 100%. Kanske finns det något uppenbart problem med detta som jag inte har tänkt på...

Vi har larm från Ajax, och HomeKit för övrig 'smarta hem'-automatisering.

Men det känns ju som att Ajax borde ha en lösning för detta. Någon som vet?

Under inställningar för dörrsensorn i appen kan du få den funktionen att sirenen avger ett eller flera pip. Dörrklocka kallar dom d.

T Tjrex skrev:
Under inställningar för dörrsensorn i appen kan du få den funktionen att sirenen avger ett eller flera pip. Dörrklocka kallar dom d.
Japp, men det förutsätter att dörren öppnas och stängs. I fallet jag tänker på så står dörren uppställd, ofta flera timmar. Därför tänker jag mig en rörelsesensor som bara avger ljud om dörrsensorn indikerar att dörren är öppen.

(BTW; Den där signalen som kallas för "Dörrklocka" låter fruktansvärt, kunde det inte göra ett klassiskt "bing bong"-ljud?)

• Gilla
Tjrex
  • Laddar…
A A_Camera skrev:
Du kan kanske lösa det med en IR rörelse detektor. Har du siren inomhus måste du förmodligen ha en variant som kan larma med sänkt volym, eller lägga till en ny. Billigaste lösningen är rörelsevakt med ding-dong funktion som denna till exempel:

[länk]
En enkel lösning, men den kommer alltid kommer att reagera, även när dörren är stängd. Jag vill bara ha signal om dörren är öppen.

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
En enkel lösning, men den kommer alltid kommer att reagera, även när dörren är stängd. Jag vill bara ha signal om dörren är öppen.
Då får du nog kalla på en larminstallatör och koppla till en IR detektor plus en extra siren från Ajax. Kostar säkert minst 2-2500kr + arbetskostnader om du inte kan konfigurera allt själv. Jag menar, du vill ha dörren på vid gavel och vill ha en signal när någon kommer in och rör sig i hallen, men inte vill ha larmet på. Det kräver nog att det definieras ett speciellt scenario för det.

Själv hade jag nog gått på min lösning och även kompletterat med ett Ajax relä samt modifierat dörrklockan så att strömmen från batteriet är på endast om dörren är öppen genom reläet, eller lagt till en extra NO magnetbrytare till dörren, så när dörren öppnas då kopplas batteriet till dörrklockan, och när dörren är stängd då är allt tyst i hallen.

https://www.electrokit.com/magnetkontakt-nc/no

För mig hade det varit lätt att fixa det, men jag känner inte dig och vet inte hur mycket du kan göra själv. Kanske har du en kompis som kan hjälpa dig med eldelen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.